Effektivaste cardio

Home Forums Allmänt om gymträning Effektivaste cardio

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hej

vilken är den effektivaste cardio träningen, dvs bränner mest fett per tidsenhet? Vet ni även hur mycket respektive sätt bränner i kcal per minut?

Mvh
    Anders:emo-thumb

Det beror helt och hållet på din egna fysik. För vissa är det cykling, vissa löpband, vissa trappmaskin och för vissa den i dagsläget heta crosstrainern. Hur många kcal/min du förbränner beror bl.a på din intensitet, kroppsvikt samt fördelningen fett i kroppen. Det går alltså inte att svara på vad som är effektivast cardio för just dig eller för någon i allmänhet. Du får testa dig fram för att ta reda på vad som är effektivast på just dig.

De flesta motionsapparater idag har ju inställningar som gör att du kan få fram en ungefärlig kcal-förbrukning kalkylerat på din kroppsvikt och puls. Jag har en kompis som jag brukar träna med emellanåt och han stör sig fett på att vi förbränner så olika trots att vi kör samma apparat lika länge och med nästan samma intensitet. Att han är bra mkt längre, har helt annan sammansättning av fett och muskler än vad jag har verkar ha gått honom obemärkt förbi ;)

builder4337 wrote:
    Hej

vilken är den effektivaste cardio träningen, dvs bränner mest fett per tidsenhet? Vet ni även hur mycket respektive sätt bränner i kcal per minut?

Mvh
    Anders:emo-thumb

Morgonpromenader tror jag på stenhårt! Innan frukost har kroppen lite blodsocker och ingen mat i sig som fungerar som bränsle vilket gör att fettreserverna går åt. När du sen äter frukost så går energin direkt ut i blodet och musklerna får sig sin näring.

Om du tränar på dagen eller kvällen så är det fördelaktigt att vänta 1-2 timmar efter maten innan du kör igång med fettförbränningsträning. Fettförbränningen är lägst direkt efter måltid.

Enligt Paulun kan följande värden vara riktmärken; (promenad på asfalt)
    50 kg 4,0 kcal/min
    56kg 4,5 kcal/min
    62 kg 5,0 kcal/min
    68 kg 5,4 kcal/min
    74 kg 5,9 kcal/min
    80 kg 6,4 kcal/min
    86kg 6,9 kcal/min
    92 kg 7,4 kcal/min
    98kg 7,8 kcal/min

Vad är ditt mål?

Lycka till!

Fettförbränningen optimeras vid ett högre tempo än promenader. Så att jogga samma sträcka på fastande mage är överlägset mycket bättre än att gå samma sträcka om man vill optimera fettförbränningen.

Linéa wrote:
    Enligt Paulun kan följande värden vara riktmärken; (promenad på asfalt)
    50 kg 4,0 kcal/min
    56kg 4,5 kcal/min
    62 kg 5,0 kcal/min
    68 kg 5,4 kcal/min
    74 kg 5,9 kcal/min
    80 kg 6,4 kcal/min
    86kg 6,9 kcal/min
    92 kg 7,4 kcal/min
    98kg 7,8 kcal/min

De där värden måste ju variera enormt mycket beroende på kroppssammansättningen i övrigt. En vältränad man som väger 86kg kan ju omöjligt förbränna lika mycket som en mindre tränad kvinna/man som väger lika mycket. Jag tror därför man ska ta de riktvärdena med en stor nypa salt.

Erasmusina wrote:
    De där värden måste ju variera enormt mycket beroende på kroppssammansättningen i övrigt. En vältränad man som väger 86kg kan ju omöjligt förbränna lika mycket som en mindre tränad kvinna/man som väger lika mycket. Jag tror därför man ska ta de riktvärdena med en stor nypa salt.

:| ???Ju mer muskler desto mer förbränning…

Clyde wrote:
    Fettförbränningen optimeras vid ett högre tempo än promenader. Så att jogga samma sträcka på fastande mage är överlägset mycket bättre än att gå samma sträcka om man vill optimera fettförbränningen.

Nja…, ok, om du inte bryr dig om muskelnedbrytning:(

Försök att hålla puls över 100 så har du hög förbränning (vid promenad)

Det är fel. Konditionsträning på fastande mage minskar protein-nedbrytningen i vila medans motsatsen sker om du ätit något. Och i dygnet som helhet har inte en joggingtur istället för en promenad före frukost någon negativ inverkan på proteinbalansen, gentemot om du valt att springa på kvällen. Tvärtom.

Lisan wrote:
    :emo-thumb
    Välj den form för aktivitet som du tycker är roligast, då är ju chansen störst att du klarar hålla på ett tag:D och få upp intensiteten:emo-thumb

Hur mycket man förbränner per tidsenhet på olika aktiviteter har med kroppsstorlek och graden av fysiskaktiviet, intensiteten. Att hålla intensiteten på 60 – 70% av max puls är att rekomendera:emo-thumb Här är energien du använder mest från fett.

Somebody’s done their homework :emo-thumb

Lisan wrote:
    :emo-thumb
    Välj den form för aktivitet som du tycker är roligast, då är ju chansen störst att du klarar hålla på ett tag:D och få upp intensiteten:emo-thumb

Hur mycket man förbränner per tidsenhet på olika aktiviteter har med kroppsstorlek och graden av fysiskaktiviet, intensiteten. Att hålla intensiteten på 60 – 70% av max puls är att rekomendera:emo-thumb Här är energien du använder mest från fett.

Som Erasmusina sa, lysande.:up:

Men man kan tillägga att en väldigt vältranad person, förbränner större andel fett vid högre intensitet än en mindre vältränad.
    Ex. så förbränner elitcyklister mest fett runt 75-80% av maxHF, elitmotionärer runt 70-75% har jag för mig.

Under ett distanpass vill man uppnå maximal fettförbräning, jag brukar då ligga runt 72-73% i snitt. Känns fort om man kliver över o förbrukar för mycket kolhydrater. Pang Bom, släggan efter 1,5-2h…

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.