En 18årig tjejs funderingar och planer

Home Forums Allmänt om gymträning En 18årig tjejs funderingar och planer

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Det här är min plan för att bli slimmad med biffiga muskler – kan tillägga att [http://heidivuorela.se/ heidi ]är en av mina idoler : )
    Får ursäkta att inlägget blev så långt men hoppas någon kanske läser ändå :)

Mina ”stats”:
    Tjej
    Ålder: 18år
    Längd: 155,5cm
    Vikt: 67kg

Är en liten tjockis, kraftig benstomme och ändå litegrann naturliga muskler.

Målet just nu är att fortsätt träna som jag gör nu, äta mer proteinrik mat osv. Är dock inte jätte noga med vad jag stoppar i mig utan det får bli vad mamma & pappa lagar : ) Ofta husmanskost.

Mitt träningsschema:
    Dag 1:
    Bröst x3
    Triceps x2
    Vader x2

Dag 2:
    Ben x3
    Axlar x3
    Traps x1

Dag 3:
    Rygg x2
    Biceps x2
    Underarmar x1
    Mage x2

Bröst x3 betyder då t.ex. att jag ska träna bröst på helst 3 olika sätt, med 2-3 reps varje gång. Oftast blir det att jag kör bröstpress i maskin en gång, sedan tränar jag en annan muskelgrupp och sen kommer jag tillbaks och kör bröst igen. Kan man göra detta eller är det fel?

Kör ca 2-3 set med 10-6 reps på varje muskelgrupp. Brukar dessutom värma upp med att köra 1 set med 12 reps med lättare vikter och även ”nedvärmning?” med 12 reps fast lite högre vikter. Försöker äta så mycket protein som möjligt. Funderar på ev. köpa proteintillskott och testa med.

Hämtat träningsschemat från [http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=153] men kan inte/vågar inte träna allt för mycket med hantlar då jag är rädd att jag tränar fel och får skador.

Efter att jag fått den muskeltillväxt jag vill ha så hade jag tänkt börja deffa.
    Tänka på min kost, ligga på ett kaloriunderskott och äta mycket protein samtidigt styrketräna
    för att behålla mina muskler.
    Sätta igång fettförbränningen genom att dricka ett stort glas vatten på morgonen,
    äta stark mat, äta regelbundet – inte hoppa över frukost osv, magra mejeriprodukter,
    äta fiberrik mat, ordentlig sömn osv.

Kan tillägga att när jag gjorde kcal testet:
    Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) – (4.676 x ålder)
    Fick fram att min basala energibehov är på ca 1500kcal.
    1500*1.2= 1800kcal (Stillsittande dag vid datorn typ..)

Detta är min plan då. Jag vet inte om det är det ideala, men vad jag läst mig fram på internet. Jag behöver råd från er experter! Vad tycker ni? Vad kan jag göra bättre? Ser ni några fel på min planering?

Jag blir jätte glad för tips!

cheeselife wrote:
    Dag 3:
    Rygg x2
    Biceps x2
    Underarmar x1
    Mage x2

Finns ingen direkt anledning att köra underarmar (förutsatt att du inte använder straps i varje övning) om du inte vill se ut som Popeye.

Quote:
    Bröst x3 betyder då t.ex. att jag ska träna bröst på helst 3 olika sätt, med 2-3 reps varje gång. Oftast blir det att jag kör bröstpress i maskin en gång, sedan tränar jag en annan muskelgrupp och sen kommer jag tillbaks och kör bröst igen. Kan man göra detta eller är det fel?

Förstår inte riktigt vad du menar, men antar att försöker efterlikna superset vilket är något man brukar rekommendera.

Quote:
    Hämtat träningsschemat från [http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=153] men kan inte/vågar inte träna allt för mycket med hantlar då jag är rädd att jag tränar fel och får skador.

Att du skulle skada dig för att du tränar felaktigt med hantlar är ganska långsökt. För att du skulle uppnå detta som nybörjare krävs antingen att du kör med alldeles för tunga vikter eller att du har ett övningsutförande som inte kan existera. Du borde definitivt använda fria vikter, om än lätta för att både hitta teknik och ett bra utförande.

Starcus wrote:
    Förstår inte riktigt vad du menar, men antar att försöker efterlikna superset vilket är något man brukar rekommendera.

Var nog lite otydlig, menade att jag ska träna bröst tre gånger fast olika övningar, men jag använder samma övning för alla tre gånger. Kanske blir överarbetat typ? :what:

Quote:
    Att du skulle skada dig för att du tränar felaktigt med hantlar är ganska långsökt. För att du skulle uppnå detta som nybörjare krävs antingen att du kör med alldeles för tunga vikter eller att du har ett övningsutförande som inte kan existera. Du borde definitivt använda fria vikter, om än lätta för att både hitta teknik och ett bra utförande.

Tack då vet jag! Ska nog köpa hem lite hantlar så jag kan träna hemma också :emo-thumb

cheeselife wrote:
    Var nog lite otydlig, menade att jag ska träna bröst tre gånger fast olika övningar, men jag använder samma övning för alla tre gånger. Kanske blir överarbetat typ? :what:

Fast då är det ju inte alls det schemat du länkar. Håll dig till det istället.

Eddie Vedder wrote:
    Fast då är det ju inte alls det schemat du länkar. Håll dig till det istället.

Gör det något om det är olika övningar för samma muskler då? :)

cheeselife wrote:
    Gör det något om det är olika övningar för samma muskler då? :)

Om du följer ett schema tycker jag du ska följa det helt enkelt. Byter du helt är det ju inte samma schema utan ett helt nytt schema. Och ditt låter sämre.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.