Home › Forums › Allmänt om gymträning › En början på en ny livsstil
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
29 juli, 2013 at 13:39 #102812Anonym anvandareMember29 juli, 2013 at 13:39 #1078279Anonym anvandareMember
Hej. Jag är 26 år och har precis för första gången i mitt liv börjat träna, jag har aldrig utövat någon fysisk akitivitet förutom idrottslektionerna i skolan och jag har ett jobb där jag sitter till 95% av min tid och har tryckt i mig läsk och godis på kvällarna. Jag är ca 167cm lång och väger ca 70kg och alla mina överviktskilon har satt sig runt magen och på övriga kroppsdelar är jag bara skinn och ben.
Mitt mål med min träning är att få bort min mage och inte skämmas på stranden inför sommaren 2014 och att få en allmänt starkare och tightare kropp. Jag gick till mitt närmaste gym och köpte ett årskort och jag gick även en introduktionskurs så att jag fick lära mig att använda maskinerna rätt. Jag sa till honom att
jag vill gymma fyra dagar i veckan och då tyckte han att jag borde köra helkropp samtliga dagar. Såhär tyckte han att mitt schema skulle se ut:Mån-Tis: Helkropp
Ons: Vilodag
Tor-Fre: Helkropp
Lör-Sön: VilodagTycker ni att ser ser bra ut? Sen har jag dock ett problem, samtliga magövningar jag gör på gymmet ger
mig ont i ryggen. Finns det några bra magövningar som passar en nybörjare?Sen med kosten så hade jag tänkt att lägga upp den på det här viset som jag tänkte ha som en normal dag.
06:30
Frukost: Två surdegsknäckemackor med smör och ost samt omega3 tilskott11:30
Lunch: Köttfärsås och fullkornspasta15:00
Mellanmål: Ett äpple/banan17:30
Styrketräning alla muskelgrupper, tio minuters cykling som uppvärmning19:00
Så fort jag kommit hem blir det en proteindrink (Whey 80) och ca 300g kycklingfilé, omega3 tillskott22:30
SovaVad tror ni om det här? Har också läst att det kan vara bra med lite protein till frukost, skulle det vara bra?
Jag vill ha all möjlig typ av feedback av er.
31 juli, 2013 at 12:34 #1078311Anonym anvandareMemberHär är tre bra träningsprogram: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454
Har du aldrig tränat tidigare så rekommenderar jag dit att börja med endagsträningen.Här finns en övningsbank: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071
Gällande diet så finns det en guide här: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
31 juli, 2013 at 20:15 #1078324Anonym anvandareMemberTycker ovan räcker gott och väl. Har du tillräckligt med intresse kommer du läsa igenom det. Finns inga genvägar till kunskap utan man måste lita på sitt intresse och motivation.
Angående mage så är det i många övningar kritiskt med just ryggen då många övningar belastar kotorna. Om du redan nu känner att det smärtar i ryggen kan man misstänka problem med just ryggen och desto större anledning till att träna mage för att stödja upp och minska chanserna för åkommor som diskbråck.
Rent generellt så får du testa dig fram till vad som passar dig och hur långt du kan gå i övningarna utan att det smärtar. Undvik alltså att gå för långt bak eller fram och undvik speciellt magövningar där du vrider kroppen. Det utförandet är direkt fel.
Många av de bästa magövningarna som t.ex. hängande benlyft kan sätta press på ryggen så vänta med de mer krävande och börja med de lättare. Du skulle kunna testa att köra plankan med en sådan vinkel att det inte frestar på ryggen. Den övningen är också lätt att testa sig fram till rätt utförande.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.