Home › Forums › Allmänt om gymträning › En fråga angående en axelövning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 oktober, 2011 at 20:29 #51679Anonym anvandareMember30 oktober, 2011 at 20:29 #125380Anonym anvandareMember
Hej, jag har fått en väldig massa kritik av en person om att denna övning absolut inte heter ”Militärpress”. Så jag undrar om det är totalt fel som människan säger eller om man kan kalla den för just ”Militärpress” ?
[http://www.ast-ss.se/styrke_traning/ovnings_guide/military_barbell_press.asp http://www.ast-ss.se/styrke_traning/ovnings_guide/military_barbell_press.asp%5D
Varför jag undrar är ju liksom för att ja, känns lite dumt att kalla övningen militärpress om den inte heter det =].
Tack på förhand !
30 oktober, 2011 at 20:45 #125381Anonym anvandareMemberJag som är väldigt ”grön” i sammanhangen köpte en bok om styrketräning när jag började träna och i den boken står det militär press.
30 oktober, 2011 at 20:51 #125382Anonym anvandareMemberOkej okej, ja, jag tänkte om det liksom ”går bra” att kalla övningen för militärpress. Den har säkert kanske fler namn, vad vet jag, men vill veta att det inte är helt åt skogen att kalla den för det.
30 oktober, 2011 at 22:07 #125383Anonym anvandareMemberEftersom den ursprungligen kommer ifrån det militära att man står ”givakt” när man kör den så…
Helt åt skogen beror väl på vem man frågar, men om man bara läser ”jag körde militärpress” så blir det ju lite missvisande, men om man ser en film när någon kör något som kallas militärpress fast denna person sitter ned så får man ju större insikt i denna persons träning, samma på AST länken där, huvudsaken är ju att man ser övningen.
Jag stör mig på min kompis som kör pushpressar dvs nästan som stötar fast utan dippning och kallar det miltärpress! Han kör på ca 65kg där och när han läser min journal där jag kör på 70-75 så påstår han att han nästan är lika stark som mig! haha om jag får kicka med benen dvs pushpressa tar jag mer än 100kg…
Så det finns anledningar till att kalla övningar vid sitt ”korrekta” namn ibland, men annars inte. Det beror på sammanhanget.
30 oktober, 2011 at 23:34 #125384Anonym anvandareMemberNej, ska man vara petig så är det inte militärpress på bilden, kanske kan man kallande sittande press.
Alltså: press är grundövningen som innebär att man stående med benen isär pressar upp skivstång över huvudet.
Militärpress är press med fötterna ihop (i ”givakt” så att säga)
Bänkpress vet alla vad det är.
31 oktober, 2011 at 08:14 #125385Anonym anvandareMemberVärsta är iaf folk som kör halva reps med ”tunga” vikter i all slags pressar sedan undrar varför de får problem med axlarna och armbågarna…
31 oktober, 2011 at 10:18 #125386Anonym anvandareMemberIbland är det skönt att köra tungt, och lite ostrikt bara för att att=)
31 oktober, 2011 at 10:30 #125387Anonym anvandareMemberja vem är jag, jag har ju dålig insikt i träning enlig dig..
kan väl vara skönt men om man gör så konsekvent så kanske man inte ”lever så länge”.
Det är iaf viktigare att köra med full rörelselängd än vad man kallar övningarna. Bara man gör rätt så får man väl kalla det vad man vill.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.