en fråga till er tjejer..

Home Forums Allmänt om gymträning en fråga till er tjejer..

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Tänkte fråga er tjejer som tränar hårt hur er träning/kropp påverkas utav er menstruation. Får ni mer eller mindre energi under träning, binder ni mkt vätska, påverkas humöret nämnvärt?…..händer det mkt i ens kropp eller är det väldigt olika från tjej till tjej? eller är det så att vi inbillar oss att vi ska vara tjuriga och trötta under mens eller är det verkligen så?……

jag påverkas en hel del men hade varit kul att höra hur ni andra upplever det, speciellt ni tjejer som tränar hårt.

Mvh Tess

har aldrig sett n

Jag märker inte själv att jag har humörsvängningar men det gör gubben.:o
    Sen brukar jag gå upp ca 2kg för att sedan tappa det efter veckan.
    Annars är allt som vanligt:)

Jag har tidigare märkt av PMS ganska mycket både på humöret o kroppen. Lättretlig, grinig, lessen och känslig. Gått upp i vikt och blivit svullen. Men när jag tränar relativt hårt så blir problemen mindre! Det tycker jag är bra och skönt. :emo-thumb

tack för era svar

jag själv blir oxå ganska känslig men det är mest för att kroppen känns som den är i obalans, dvs binder vätska och man blir svullen. blir oxå extra hungrig under mens har jag märkt 😮 …men som sagt…just fight the feeeling :D

har liten gravid mage just nu…sött njaaa..kan diskuteras :D

sorry boys……inget roligt samtalsämne för er kanske…:| :O

Världen är så orättvis. Vissa månader blir jag rent ut sagt en bitch! :aggresiv: 😮
    Vet inte om min träning påverkas direkt men mitt psyke däremot! Jag får världens ballongmage och allmänt vätskig över hela kroppen. Rätt deprimerande 😥 Inte nog med att man ser fet och slät ut, jag blir as sugen på choklad (läs extra sugen) :yikes:

Hej!

Jag tävlar inte, men jag har en åsikt och personlig erfarenhet eftersom jag är tjej å tränar :) Så därför slinker jag in en liten kommentar här..

Min kropp påverkas så att jag svullnar massor, brukar väga ca 1,5 kilo mer än vanligt, får massa choklad- och lakritssug. Undrar varje månad vad det är för fel.. vad jag ätit för att se så svullen ut… men så inser man att det är så det är bara.. :

Jag kan absolut inte träna de dagarna då jag har extrem värk, då är energin dålig och jag är rättså kraftlös. Men detta brukar bara vara någon eller ett par dagar, och inte varje månad lika mkt smärta. :up:

Humöret tror jag man kan styra till viss del själv, och UNDER själva mensen bör man inte ha dåligt humör. Att humöret kan svänga beror ju på hormonerna, och toppen av hormonerna är FÖRE mensen. Jag har inga PMS-besvär what so ever vad gäller humör tack å lov!!! Bara vätskefylld och sötsug :) Dessutom tycker jag man blir lika glad varje månad då den kommer, eftersom då vet man att allt funkar som det ska… (om man inte äter p-piller, då får man ju en konstgjord blödning som inte talar om nånting!! Icke att blanda ihop!!)

..Detta var jag. över till er ;)

Tess wrote:
    Tänkte fråga er tjejer som tränar hårt hur er träning/kropp påverkas utav er menstruation. Får ni mer eller mindre energi under träning, binder ni mkt vätska, påverkas humöret nämnvärt?…..händer det mkt i ens kropp eller är det väldigt olika från tjej till tjej? eller är det så att vi inbillar oss att vi ska vara tjuriga och trötta under mens eller är det verkligen så?……

jag påverkas en hel del men hade varit kul att höra hur ni andra upplever det, speciellt ni tjejer som tränar hårt.

Mvh Tess

jag går upp i vikt, blir riktig surkärring dagen innan, på den första lingondagen så brukar jag tänka ”aha, det var därför jag nästan slängde ut mannen genom vardagsrumsfönstret igår”.
    Har förövrigt jätteont första dagen och får en ballongmage:) blir sötsugen.Sånt är livet I guess…

men alla sa att det skulle bli bättre med smärtan efter man fått barn, jag tycker tvärt om. Någon med annan erfarenhet?

Jag brukar inte heller bli så grinig….

Jag blir oxå extremt godis och matsugen dagarna innan…..(mer än vanligt!)

Yohanna wrote:
    Hej!

Jag kan absolut inte träna de dagarna då jag har extrem värk, då är energin dålig och jag är rättså kraftlös. Men detta brukar bara vara någon eller ett par dagar, och inte varje månad lika mkt smärta. :up:

Humöret tror jag man kan styra till viss del själv, och UNDER själva mensen bör man inte ha dåligt humör. Att humöret kan svänga beror ju på hormonerna, och toppen av hormonerna är FÖRE mensen.
    ..Detta var jag. över till er ;)

Hej Yohanna!

Jag har också extremt ont (visste jag inte vad berodde på skulle jag nog tro att jag led av nån allvarlig sjukdom) men jag har fått värktabletter utskrivna mot värken. Alvedon eller Ipren hjälper inte alls. Tabletterna heter Naproxen och de funkar bra!

Tack vare tabletterna kan jag träna som vanligt och jag tycker även att träningen hjälper mot värken. Så även om det tar emot att gå och träna så känns det bättre sen! Kroppens endorfiner sätter fart ordentligt! :up:

Hm…humöret innan kan jag inte styra så bra, men eftersom jag är som en klocka så vet jag exakt när det är dags och brukar på så sätt inte ta särskilt allvarligt på mina ledsna, sura, arga o deppiga känslor. Jag vet ju vad de beror på….. hormoner….. Att jag tänker så brukar hjälpa! :)

dang, jag e glad att var p

Precis!! Jag tar oxå Naproxen, det lättar smärtan men tar inte bort den. Jag får ta det i kombination med Alvedon eller Ipren, så lättar det ytterligare lite. naproxen är jättebra eftersom det är kramplösande, Alvedon och Ipren är bara grundmediciner som har fel verkan för mensvärk. Superbra att du fått den utskrivna, jag rekommenderar dem starkt till tjejer med mensvärk!

Ping wrote:
    Hej Yohanna!

Jag har också extremt ont (visste jag inte vad berodde på skulle jag nog tro att jag led av nån allvarlig sjukdom) men jag har fått värktabletter utskrivna mot värken. Alvedon eller Ipren hjälper inte alls. Tabletterna heter Naproxen och de funkar bra!

Tack vare tabletterna kan jag träna som vanligt och jag tycker även att träningen hjälper mot värken. Så även om det tar emot att gå och träna så känns det bättre sen! Kroppens endorfiner sätter fart ordentligt! :up:

Hm…humöret innan kan jag inte styra så bra, men eftersom jag är som en klocka så vet jag exakt när det är dags och brukar på så sätt inte ta särskilt allvarligt på mina ledsna, sura, arga o deppiga känslor. Jag vet ju vad de beror på….. hormoner….. Att jag tänker så brukar hjälpa! :)

Yohanna wrote:
    Precis!! Jag tar oxå Naproxen, det lättar smärtan men tar inte bort den. Jag får ta det i kombination med Alvedon eller Ipren, så lättar det ytterligare lite. naproxen är jättebra eftersom det är kramplösande, Alvedon och Ipren är bara grundmediciner som har fel verkan för mensvärk. Superbra att du fått den utskrivna, jag rekommenderar dem starkt till tjejer med mensvärk!

Har inte provat att ta Naproxen i kombination med Ipren eller Alvedon, det ska jag testa! Tack för tipset!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.