Home › Forums › Allmänt om gymträning › Enbart träna med egen kroppsvikt – bra?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
10 september, 2011 at 19:39 #52016Anonym anvandareMember10 september, 2011 at 19:39 #126723Anonym anvandareMember
Om jag för ett halvår skulle byta ut vikter och maskiner till att bara träna med egen kroppsvikt som t.ex. dips, chins, armhävningar osv, skulle jag då bli svagare eller skulle jag behålla styrkan eventuellt bli starkare?
Vilka hade blivit de troligast största skillnaderna mot viktträning?
Funderar på det nämnligen och även satsa mycket på konditionsträning.
10 september, 2011 at 19:55 #126724Anonym anvandareMemberJag har fått lära mig att det viktigaste av allt i all styrke träning är att trötta ut musklen då växer den. sen måste du träna progressivt för att komma till stadiet där du tröttat ut muskeln vilken du kan göra genom att tex öka reps antal.
Så ja till en början tror jag det kan ge dig en viss ökning men inte i längden om du skulle jämför resultat med vikt träning.
Nu var det inte vad du frågade efter men, jag har svårt att se att du blir särskilt köttig med en sån träning.
11 september, 2011 at 07:28 #126725Anonym anvandareMemberDet beror väl på var du ligger idag… både styrke- och kroppsmässigt.
11 september, 2011 at 08:58 #126726Anonym anvandareMemberom du strävar efter att konstant varje pass försöker öka repsen eller seten eller intensiteten samt att du inte tappar allt för mycket kroppsvikt borde ju i mina ögon göra dej bra mycket starkare.önskar faktiskt att jag börjat med endast kroppsvikt träning istället för gymträning åren upp till 18-20 bast,tror man kan ha undvika en hel del fel under dessa nybörjar år genom sådan träning.
lycka till med konditionträningen:-)
11 september, 2011 at 18:44 #126727Anonym anvandareMemberDet finns ju massor med grymt svåra övningar med enbart kroppsvikten. Hur många som tar 150 kilo i bänkpress klarar tex av armböj i handstående, enhands chins eller strikta dragonflags?
Så övningar med enbart kroppsvikten är inte synonymt med ”lätta” övningar.
12 september, 2011 at 12:27 #126728Anonym anvandareMemberSandow wrote:Det finns ju massor med grymt svåra övningar med enbart kroppsvikten. Hur många som tar 150 kilo i bänkpress klarar tex av armböj i handstående, enhands chins eller strikta dragonflags?Så övningar med enbart kroppsvikten är inte synonymt med ”lätta” övningar.
+1
Sen tror jag ju även på en kombination mellan övningar med egen kroppsvikt och övningar med tunga basövningar … Ju starkare du är desto bättre förutsättningar har du för att bli bra i kroppsviktsövningar, tror jag.
Ta Ako rahim som ett exempel, bänkar på 145kg upp till 170kg, killen dominerar i dips och är grym i chins:up:
Sen kanske man inte ska jämföra med ako, men han har ju inte blivit bäst utav att bara ”loja” han tränar ju som ett djur!!12 september, 2011 at 19:27 #126729Anonym anvandareMemberHanMedArmarna wrote:Om jag för ett halvår skulle byta ut vikter och maskiner till att bara träna med egen kroppsvikt som t.ex. dips, chins, armhävningar osv, skulle jag då bli svagare eller skulle jag behålla styrkan eventuellt bli starkare?Vilka hade blivit de troligast största skillnaderna mot viktträning?
Funderar på det nämnligen och även satsa mycket på konditionsträning.
Man kan bli superstark av att träna med kroppsvikten, se bara på gymnaster.
Här har du en hel drös med kroppsviktsövningar. De flesta är snuskigt jobbiga….[http://www.youtube.com/user/GymnasticBodies#p/u/5/K7DaRCQh0lY]
28 januari, 2013 at 10:16 #1073615Anonym anvandareMemberHittade en bra artikel om just detta ämne http://www.kroppsviktstraning.se/fordelar-med-kroppsviktstraning/
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.