Enorm trötthet

Home Forums Allmänt om gymträning Enorm trötthet

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Har genom åren varit en riktig periodare när det gäller träningen, har främst tränat med maskiner, utan något vettigt program och slutade såklart alltid efter par månader på grund av bristande motivation (läs bristande kunskap!).

Har haft ett långt uppehåll nu på några år, men har hittat motivationen igen och bestämt mig för att ta tagit i träningen på allvar. Har förkovrat mig i varenda träningsforum som finns och satsar nu endast på basövningar med skivstång, har även lagt om kosten så jag ligger på överskott då jag vill gå upp vikt. Har kört i två veckor nu och kör 3 ggr/veckan. Träningsvärken har varit galen vilket varit helt förväntat men jag upplever en trötthet efter passen som jag aldrig varit med om tidigare. Igår kände jag mig nästan sjuk, fick som en slags frossa i kroppen. Att jag skulle känna mig sliten första tiden var jag beredd på men inte såhär.

Någon som har en bra förklaring på detta, eller känner igen sig?

mat är en viktig del i återhämtningen så se över din kost,komplettera med pulver om du inte orkar äta mer.
    överdriv inte heller din träningsdos vid varje tillfälle för mer är inte alltid bättre.

Ok, har bra koll på kosten. Följer ett träningsprogram som jag hittade i en bok som heter Starting strenght. Enligt det programmet ska man maxa vid varje träningspass tills man inte längre klarar av det, då är programmet slut och man måste börja med mer periodiserande. Boken verkar vettig och har fått bra omdömen av de som läst den och kört programmet.

Har funkat bra för mig de här två veckorna, förutom tröttheten som jag känner av. Ska tillägga att jag tränar på morgonen och tröttheten slår in nån timme efteråt och sitter i resten av dagen. Dagen efter är allt prima dock. Antar att kroppen blir lite chockad av att plötsligt behöva jobba så hårt, men har inte upplevt det tidigare när jag börjat träna.

Har du läst

[http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=3&ved=0CCsQFjAC&url=http%3A%2F%2Fstartingstrength.com%2Farticles%2Fclarification_rippetoe.pdf&ei=5BdETevUAsiLswaS39nYDg&usg=AFQjCNF_TNkNVImDvq7Jz2RZ8W3mhB2mLQ]

SS är mycket bra.

TalanglösGammgubbe wrote:
    Har du läst

[http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=3&ved=0CCsQFjAC&url=http%3A%2F%2Fstartingstrength.com%2Farticles%2Fclarification_rippetoe.pdf&ei=5BdETevUAsiLswaS39nYDg&usg=AFQjCNF_TNkNVImDvq7Jz2RZ8W3mhB2mLQ]

SS är mycket bra.

Bra, läsning, önskar att jag haft boken till hands för 10 år sen så jag inte hade slösat mängder av tid och pengar på ingenting.

Hej!
    kul att du kommit igång med träningen :)
    mina råd är att du får i dig ordentligt med bra mat timmarna efter träningen.
    sömn och vila är en stor del av att få ut ngt vettigt av träningen, så lysna på din kropp, kanske den bara försöker säga att den inte orkar ett pass till och vill vila en dag till.
    lycka till!
    // Macke

Precis som du har jag tagit tag i och satsat på träningen sen ett halvår, hade endast sysslat med konditions träning innan jag började träna mer seriöst på gym med fria vikter.
    Upplevde också att kroppen blev otroligt sliten i början. Min lösning var att lägga av mycket vikt och i stället se till att fokusera på utförande, tror det är lätt att ha för bråttom i början när man är extra taggad och motiverad, man vill ju köra stenhårt för att nå sina mål.
    Du har ju bara kört i två veckor ge det en ”uppstartsperiod” på några månader med lätt träning så nervbanor och muskler har en chans att anpassa sig, resultaten kommer ändå det kan jag lova. Tråkigt att starta med skador och skit så ta det lugnt och lyssna på kroppen, funkade i alla fall för mig.

Vad äter du för kost? Mycket godis osv? Eller håller du ditt överskott genom riktigt kalorität mat?

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.