Erik Segerstedt (EMD) – ett genetiskt freak?

Home Forums Allmänt om gymträning Erik Segerstedt (EMD) – ett genetiskt freak?

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Jag tillhör dem som med stort intresse följt Erik Segerstedts intensiva försök att ”Leva sig liv som Marcus Hellner” ([http://blogg.svt.se/mittlivsomhellner/ http://blogg.svt.se/mittlivsomhellner/%5D)

[img=http://blogg.svt.se/mittlivsomhellner/wp-content/themes/mittlivsomhellner-child/images/mitt_liv_som_hellner_erik_segerstedt.png]Under sju veckor – som pga sjukdom blev sex – har han alltså följt ett träningsprogram som gradivs rampats upp till en träningsdos liknande Marcus Hellners. Nedan ett exempel från de första veckorna:

Quote:
    Dag 1: Skidåkning, klassisk stil under 60 minuter.
    Dag 2: 45 minuters löpning under förmiddagen.
    Efter lunch väntar styrketräning med slangar. Variera stakning och diagonala drag. 30 sekunders träning ska följas av 15 sekunders vila.
    Träna 15 minuter effektiv tid – och då räknas enbart tiden som du faktiskt tränar – delvis 30 sekunders-intervallerna.
    Dag 3: Vila
    Dag 4: Skidåkning, klassisk stil under 60 minuter.
    Dag 5: Löpning 45 minuter under förmiddagen.
    Under eftermiddagen styrketräning med medicinboll med fokus på mage, bål, rygg och rumpa. Träna 15 minuter effektiv tid – och då räknas enbart tiden som du faktiskt tränar – delvis 30 sekunders-intervallerna.
    Dag 6: Vila
    Dag 7: Vila

Alltså inga monstruösa styrketräningsdoser, utan två pass per vecka och med ett tydligt skidåkarfokus. Gradvis trappas dock träningen upp – men det verkar inte som att styrketräningen blir särskilt upptrappad – fokus är mer på stakteknik osv. Det finns inte så mycket detaljer kring kosthållningen, men man kan nog utgå från att den under denna period har varit ganska exemplarisk.

I något av de avslutande programmen görs en avstämning mot Eriks fysiska ingångsvärden, för att mäta syreupptagningsförmåga, kroppskomposition mm. Testet verkar mycket seriöst och sker på någon anläggning i Umeå, och Erik åker in i någon bodyscanningsapparat (för den som vill se det ”live”, så finns samtliga (sevärda) avsnitt på SVT Play – [http://svtplay.se/v/2338937 http://svtplay.se/v/2338937%5D)

Jag blev mycket förvånad, då han under dessa sex-sju veckor enligt bodyscanningen har:

• Ökat muskelmassan med 2,9kg
    • Minskat kroppsfettet med 3,0%

…och dessutom förbättrat syreupptagninsförmågan radikalt!

(bifogar en screencap)

Man funderar på vart han hade nått om han endast hade gått in för att öka muskelmassan, och inte förbättra kondition och skidåkningsteknik.

Det känns som att detta ställer både diskussionen kring huruvida man kan konditionsträna och träna styrketräning på ett produktivt vis lite på enda – eller är det helt enkelt så att Erik är extremt genetiskt begåvad?

Mycket imponerande är det dock – och klart sevärt!

Nä, inget genetiskt freak och det omkullkastar inga teorier. Han var otränad och i usel form, om man då börjar träna så pass seriöst som han har gjort så bör man få resultat.

DonTom wrote:
    Det känns som att detta ställer både diskussionen kring huruvida man kan konditionsträna och träna styrketräning på ett produktivt vis lite på enda – eller är det helt enkelt så att Erik är extremt genetiskt begåvad?

Grejen är den att det går utmärkt att förbättra både kondition och styrka till en början. Så småningom kommer man till en nivå där det blir svårt att kombinera utan att det inverkar negativt på resultaten men i början är det inga större problem. Folk på de här forumen skulle nog tjäna mycket på att vara mindre hysteriska och sluta övertolka allt de läser.

Ett bra program tycker jag att det var hursomhelst.

Matsa wrote:
    Nä, inget genetiskt freak och det omkullkastar inga teorier. Han var otränad och i usel form, om man då börjar träna så pass seriöst som han har gjort så bör man få resultat.

Om jag minns rätt så hade han förvisso inte tränat på länge – men ingångsvärdet på Vo2(max) 4,05 (l/min) innebär att han inte kan klassificieras som ”i usel form” iaf. Dock är ju inte syreupptagningsförmåga något särskilt relevant mått på hans muskulära status.

Det jag kanske blev mest förvånad över – även om det självklart inte är ett linjärt förlopp – var att det går att öka så mycket i muskelmassa på så kort tid; men förmodligen har det att göra med att han har tagit sig upp till en tröskelnivå, och potentiella ökningar från den nivån skulle förmodligen ske vid ett avsevärt mycket långsammare tempo.

Intressant var det, hursomhelst.

Jag missade slutet, hur gick loppet?

Med så högt kroppsfett trots en vikt på under 70kg tycker jag att man kan säga att han var i usel form muskulärt men sen beror det ju på vad man jämför med. Jämfört med andra otränade vuxna män så kanske det snarare är normalt så det kan hända att uselt inte var det bästa ordvalet. Hur man än väljer att formulera sig så kvarstår det faktum att han var smalfet utan särskilt mycket muskler alls, det kan gå fort att öka då (och tolka inte detta som att jag förringar Eriks insats, han jobbade bra).

Nykropp wrote:
    Jag missade slutet, hur gick loppet?

Norrmannen vann, såklart…..

Matsa wrote:
    Med så högt kroppsfett trots en vikt på under 70kg tycker jag att man kan säga att han var i usel form muskulärt men sen beror det ju på vad man jämför med. Jämfört med andra otränade vuxna män så kanske det snarare är normalt så det kan hända att uselt inte var det bästa ordvalet. Hur man än väljer att formulera sig så kvarstår det faktum att han var smalfet utan särskilt mycket muskler alls, det kan gå fort att öka då (och tolka inte detta som att jag förringar Eriks insats, han jobbade bra).

Stämmer förmodligen bra. Men det ger ny inspiration till oss som fortfarande klassificerar oss ”smalfeta” ;-)

Bra program, verkligen. Han hade en riktigt stenhård inställning.

Men synd att han blev sjuk inför starten.

DonTom wrote:

Att han har genetiska förutsättningar kan man nog anta ja. Kanske inget freak men helt klart högre än genomsnittet skulle jag gissa. Det sa ju till och med alla sakkunniga som var med och testade.

Men angående konditionsträning + styrketräning är dte nog du som missuppfattat hela diskussionen tror jag.

DonTom wrote:
    Stämmer förmodligen bra. Men det ger ny inspiration till oss som fortfarande klassificerar oss ”smalfeta” ;-)

Absolut, och det borde ju bara vara ännu mer inspirerande om han inte var ett genetiskt freak utan helt enkelt har fått jättebra resultat genom att träna bra och ha rätt mentalitet. :)

Eddie Vedder wrote:
    Att han har genetiska förutsättningar kan man nog anta ja. Kanske inget freak men helt klart högre än genomsnittet skulle jag gissa. Det sa ju till och med alla sakkunniga som var med och testade.

Sant, han hade kanske rentav haft potential att bli riktigt bra om han hade börjat satsa på detta i ung ålder. Sen är det väl kanske lite väl kort tid för att sia om hur bra förutsättningar han egentligen har, men dåliga verkar de ju inte vara.

Eddie Vedder wrote:
    Men angående konditionsträning + styrketräning är dte nog du som missuppfattat hela diskussionen tror jag.

Ja, det är inte osannolikt, jag är nybörjare inom båda disciplinerna. Jag är dock intresserad av ämnet – eftersom jag vill förbättra båda egenskaperna – några ledtrådar?

DonTom wrote:
    Ja, det är inte osannolikt, jag är nybörjare inom båda disciplinerna. Jag är dock intresserad av ämnet – eftersom jag vill förbättra båda egenskaperna – några ledtrådar?

Poängen är den att man utan tvekan kan både prestera grymt styrkemässigt och få en riktigt grym muskelmassa även om man konditionstränar. Men det är fortfarande så att konditionsträningen sänder direkt motsatta signaler som motverkar muskeltillväxt så ju mer konditionsträning desto sämre. Jag har skrivit mer om det här:

[http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/]

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.