Home › Forums › Allmänt om gymträning › Extrem huvudverk vid träning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 juli, 2011 at 23:54 #52343Anonym anvandareMember3 juli, 2011 at 23:54 #128296Anonym anvandareMember
Har under den senaste veckan drabbats av extrem huvudverk när jag tränat. Det brukar komma väldigt tidigt i passen, ungefär när jag ska ge mig in i första arbetssetet. När setet är avklarat så går huvudverken bort, sen kommer den tillbaka till nästa arbetsset och så håller det på så i ungefär 5-10 minuter sen försvinner huvudverken helt och jag kan träna normalt under resten av passet.
Noterbart är att detta är första träningsveckan sedan ett 2 veckors uppehåll så jag tror inte att det handlar om någon överträning.
Har någon upplevt något liknande och som vad det kan bero på?
4 juli, 2011 at 10:37 #128297Anonym anvandareMemberVerkar som du ha spänningar i kroppen, hade kontaktat en naprapat om det inte blir bättre.
4 juli, 2011 at 10:50 #128298Anonym anvandareMemberVärmeskillnader? Kan ju ta en liten stund för kroppen att vänja sig vid ett nytt ”klimat”. Kan det vara så att gymmet har ett exceptionellt ac system?
5 juli, 2011 at 22:48 #128299Anonym anvandareMemberNågra värmeskillnader tror jag nog inte att det handlar om då AC:n fungerar som den ska. Och någon vätskebrist tror jag inte heller på då jag dricker rikligt med vatten varje dag, runt 3-5 liter. Att jag skulle ha spänningar är mycket möjligt då jag på dagarna sorterar och delar ut post vilket är ett väldigt statiskt jobb för både rygg och nacke.
Har läst runt på andra ställen och många som haft samma problem påstår att det har varit en muskel i nacken som är överansträngd och därför leder till plötslig huvudverk, i vissa fall liknas det t.o.m migrän attacker. För vissa har den försvunnit likt den har för mig efter ett par minuter men för andra har den varat genom hela passet.
Med sin tid så försvann den efter ett tag, någon började sitt pass med att värma upp nacken och då försvann det för honom. Vissa blev inte av med det alls och fick vila ett par veckor.
Jag får väl testa mig fram och se vad som händer.
Om samma sak händer eller har hänt med någon annan så skriv gärna hur ni handskas med problemet!
11 juli, 2011 at 22:58 #128300Anonym anvandareMemberDu kan ju alltid testa med att gå på massage!
13 juli, 2011 at 21:39 #128301Anonym anvandareMemberÄter du någon form av kosttillskott och dricker du tillräckligt med vatten i övrigt?
jag får både kramp och ibland huvudvärk, skrev en tråd om det, och summan av kardemumman var förmodligen vätskebrist enligt de med mer erfarenhet än mig.
Annars vet jag att det finns en hel del PWO’s och lustiga prestationshöjare som ger alla möjliga sorters biverkningar. Individuellt naturligtvis.
21 juli, 2011 at 09:34 #128302Anonym anvandareMemberDet är ju inget man skall ta lätt på eftersom det kan finnas allvarliga bakomliggande orsaker till denna huvudvärk!
Dock har jag sälv haft sådana problem där jag fick migränliknande problem i samband med träning.dessa kom direkt efter att jag taagit i tex vid bänkpress. Jag fortsatte träna trots detta och efter 4 veckor försvann problemen. Efter längre tids uppehåll så återkom problemen när jag startade träningen igen! Efter många om och men så har det visat sig att jag har en liten skada i nacken och detta har tydligen utlöst värken! Hade kunnat undvikas med rätt uppvärming och streching!
Men om du bör ju absolut gå till grunden med ditt problem!21 juli, 2011 at 13:32 #128303Anonym anvandareMemberÄter du någon PWO?
21 juli, 2011 at 13:47 #128304Anonym anvandareMemberHahaha detta kommer låta helt sjukt, men det kan hända att jag inte har skitit på hela dagen, och går runt och har huvudvärk, sen efter man drar några kablar så är den borta, har dock ingen aning om hur detta funkar. Funkade på en annan kompis som jag ”tipsade” till också.
Hade ungefär liknande, men att jag fick huvudvärk i mitten av passet, vet dock inte hur jag blev av med det.Eller så drar du en runk, det brukar lätta på trycket lite
21 juli, 2011 at 16:04 #128305Anonym anvandareMemberSedan jag postade inlägg för två veckor sen så kan jag glatt meddela att huvudverken har gått bort. Vad det beror på vet jag inte, men jag har kollat runt lite och andra personer som haft liknande problem har haft någon sträckning/skada i någon nackmuskel. Eftersom jag arbetar som brevbärare är mitt arbete väldigt statiskt, speciellt för nacken, vilket jag tror kan ha varit/är en bidragande orsak. Lustig nog kan jag få liknande huvudverk efter första slaget på en golfrunda…
Vätskebrist? Nja, det vill mycket till. Jag tror jag får i mig runt 6-8 fulla shakers med vatten per dag, vilket ger runt 4,2-5,6 L per dag. Det är inte ett tecken på vätskebrist i mina ögon
Så jag tror inte att det kan ha varit från någon av alla PWO blandningar (Superpump, Vip-X, Launch, EAA, koffein, kreatin) där jag har testat allt möjligt för sig självt. Oavsett vad jag tog så fick jag huvudverk. Numera tar jag Xtend, kreatin, beta-alanin och koffein innan passet. Men som sagt jag tror inte att något tillskott skulle vara någon bidragande orsak.
Inte heller det att jag sitter inne med en förstoppning eller en utebliven runk…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.