Failiure!!??

Home Forums Allmänt om gymträning Failiure!!??

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

Tjena..

Vet att detta har tagits upp ett flertal gånger i olika trådar, så tycker ni det är tjatigt får ni hellre undvika den här tråden.. :P

Jag undrar följande;

1. Hur definierar ni ordet ”failiure”?
    -Är det när ni behöver hjälp att få upp vikten?
    -Är det sista repset som ni precis får upp men tar någon sekund extra?
    -Är det sista repsen som ”slängs” upp?

2. Hur ofta i er träning kör ni till failiure?
    -Sker det varje pass?
    -Sker det enbart i sista setet eller i stort sett samtliga?
    -Sker det aldrig?

3. Vad tycker ni om failiure?
    -Stimulerar det mer muskeltillväxt?
    -Hämmar det mer muskeltillväxt?

Svara gärna på ovanstående tre frågor!!
    Jag har även lagt in andra frågan som röstning, indirekt besvaras även tredje frågan där eftersom de som anser att det hämmar muskeltillväxt förmodligen röstar aldrig! :)

1. Lite av alternativ 1 och 3, nån sekund extra tar jag inte som failiure. Dock är failiure != att spottern lyfter 50%, då är man redan klar.

2. Sista settet alternativt inte alls.

3. Då jag har tränat för kort period och testat för lite saker vill jag inte uttala mig om detta, dock kör jag failiure för att jag gärna tar i allt vad jag pallar, huruvida jag tjänar eller tappar några procent på det bryr jag mig inte om. (skulle det dock visa sig att det rör sig om rejäla skillnader lägger jag förstås om, så rätta mig gärna :))

1. Failure för mig är när man tar i så man tror att man ska kräkas och hela kroppen värker av smärta. Man flåsar som en hingst och är helt övertygad om att man ska dö. I det läget trycker man på lite till. Om stången fortfarande inte rör sig så har man nått min defenition av failure.

2. Vanligtvis sker det i sista setet på varje övning, men det finns veckor då jag gar till failure i varje set (dock ytterst sällan då det tar så brutalt mycket energi att göra det), likväl som det finns veckor då jag inte ens går i närheten av det.

3. Både och. Gör man det med måtta emellanåt tycker jag att det är bra, men gör man det jämt sliter man bara på leder, CNS och ökar skaderisken markant tycker jag. Så mitt svar är: Failure är bra, men i lagom mängd.

1. Sista reppen ska vara så jobbig att man med nöd och näppe klarar den.
    2. Varje pass, men jag difinierar inte failure som det ordet betyder. Alltså misslyckas, utan det är någon jag strävar efter.
    3. Jag tror, att om man pressar kroppen till max och kanske någon gång inte orkar sista reppen. Kommer kroppen tänka: ”Jag måste växa!”

kör tills jag precis får upp en strikt positiv reps sen är muskeln död och jag lägger ned och lägger mer energi på nästgående set. har aldrig gått så bra i träningen som när jag sluta med att köra till failure. finns vissa människor som har så pass bra nervsystems återhämtning så de klarar sån träning i viss mån med hjälp reps osv men överlag är failure med hjälp osv katastrof för ens resultat och återhämtning då musklerna är klara med återhämtningen långt för ens nervsystem.

Även jag håller med Alex. Jag kör precis likadant.

Alla kallar det för failure men hur definierar man det?
    Jag tror inte det är många som kör tills dom VERKLIGEN inte orkar mer. När många tror dom gett allt dom har finns det förmodligen massa kvar. Tror ingen orkar köra så jämt.

Innan jag läste Bartolls tråd så körde jag till failure i varje set och var tvungen att ta en vilovecka efter 8 veckors tränande. Efter 10 veckor med Bartolls förslag så är jag inte ens nära en vilovecka, och då kör jag varje muskelgrupp två gånger i veckan. Min armskada är ett minne blott och pumpa bicce efter 2års uppehåll är riktigt skönt. :D

Alex Thunholm wrote:
    kör tills jag precis får upp en strikt positiv reps sen är muskeln död och jag lägger ned och lägger mer energi på nästgående set. har aldrig gått så bra i träningen som när jag sluta med att köra till failure. finns vissa människor som har så pass bra nervsystems återhämtning så de klarar sån träning i viss mån med hjälp reps osv men överlag är failure med hjälp osv katastrof för ens resultat och återhämtning då musklerna är klara med återhämtningen långt för ens nervsystem.

:up:

1 – när det tar stopp

2- aldrig, kanske nån gång om man tränar biceps elller någon liknande minimuskel, men då räknar jag inte reps eller vikt eller nått, kör tills det känns lagomt.

3 – ehm, ingen aning =)

1. När man inte orkar ett rep till på egen kraft och när tekniken avtar kraftigt.
    2. Kör positive faluire i varje set, förutom vissa veckor då jag kör varierad träning.
    Varje set skall köras som om det vore det sista i mitt liv. Annars spiller jag tid på gymmet..
    3. Stimulerar/tvingar muskeln att växa efter varje pass. Har lyckats växa och ökat min styrka otroligt bra på detta vis. Dock skall tilläggas att jag är ”a beginner in the squad”.

Kör i princip aldrig till failure… har läst en hel del om det där / mina egna empiriska studier visar att det är antagligen bättre att inte köra till failure. Det är min femma om saken! =)

Samma som seggan, har läst att man mest ”bränner” på musklerna av att träna så? alltså att man inte stimulerar dom att växa? Stämmer det i nått av detta eller?

Alex Thunholm wrote:

Jag får nog instämma i det du säger.. tycker det låter mycket bra och något jag ska börja tänka på och köra efter! :up:

Några frågor bara:

-En strikt positiv reps, är det en repetition som kan ta längre tid pga av att man är trött eller ska det vara like bra utförande som de första repsen?
    Tänkte på de här sista repsen som man får pressa upp ibland och ta i allt vad man har, de anser du inte strikta va?

-Om du kör exempelvis 3 övningar och 3 set på en muskel, kör du då alla dessa 9 set till precis det att du inte får upp en strikt positiv reps längre? Eller lägger du av ännu tidigare i de första seten?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.