Får ingen kontakt med bicep

Home Forums Allmänt om gymträning Får ingen kontakt med bicep

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Ja, som rubriken lyder så har jag VÄLDIGT svårt att få kontakt med mina biceps… Jag vet att det låter konstigt för biceps brukar vara den lättaste muskelgruppen att träna men jag har alltså problem med just den gruppen.

Jag har försökt med en mängd olika övningar och vikter men det slutar alltid likadant, att jag blir helt slut i underarmarna elr att jag blir totalt utmattad i armarna utan att fått pump elr kontakt med just bicepsen. Pga av detta har jag inte kunnat öka i vikt sedan oktober förra året vilket gör mig väldigt orolig!

Någon som haft liknande problem och vad gjorde ni isf åt problemet?

Kan även säga att jag ökar regelbundet i alla andra muskelgrupper men det är just något jag gör fel med bicepsen :

detdär med underarmen.. testat att i princip inte ”hålla fast” hantel/skivstång med greppet? alltså du håller jättelöst. för att inte spänna underarmen. sen curlar du. och att du inte gör en ”underarmscurl” utan att du håller still handleden. testa och se hur det känns.

och sen för att få kontakt, har du testat att ta en lätt vikt och kötta på typ 20+ reps? bara för att få blod i muskeln? får du ingen kontakt då heller?

testa o lek med olika vikter i olika övningar i olika vinklar, kör snabbt o super långsamt, kör med gummiband, flexa ordentligt i toppläget, ansträng dig mentalt för att få kontakt med ”hjärna o muskel”, flexa flexa flexa o flexa biceps mycket ofta för att få ”mind-muscle-connection” ;)

Om du vill så kan du ju alltdi testa det här passet,funkade för en polare som hade samma problem som du. Börja ditt biceps pass med två set stångcurl men där du håller ett något bredare grepp. Se den här första övningen som en uppvärmning, kör 12 reps men inte till failure på båda seten. Sen hoppar du på och kör tre set koncentarions curl mot knät med 12- 8 reps. Kör kontrolerat och häv inte upp vikten med kroppen. Därefter sätter du dig på en snedbänk och kör tre set hantelcurls utan rotation av handleden med 12-8 reps. Avsluta passet med 2 set kabelcurls men där du kör från den övre delen ( bamse curls ) Ta en ganska så lätt vikt och ha ett högt tempo med lite fler reps. Du kan ju prova och se om det funkar för dig ochså.

Testa supinerade chins, med vikt om du orkar.

Jon Larsson wrote:
    Testa supinerade chins, med vikt om du orkar.

Det är en mycket bra övning för både armar och rygg. Blir ju rätt tung träning när man börjar hänga på sig vikter med. Själv kompletterar jag med vanlig stångcurl vilket jag tycker funkar bra.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.