Home › Forums › Allmänt om gymträning › Farligt med bänkpress efter hjärtoperation?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 augusti, 2011 at 17:19 #52204Anonym anvandareMember16 augusti, 2011 at 17:19 #127579Anonym anvandareMember
En kompis har opererat hjärtat och fick order av doktorn att han inte fick köra bänkpress mer än 40kg för det blir tryck i bröstet som inte är bra?
Trodde det var bra med träning. Blir det så enormt tryck i bröstet vid bänkpress så det påverkar hjärtat?
16 augusti, 2011 at 18:37 #127580Anonym anvandareMemberom du nyss opererat hjärtat så är ingen styrketräning med tyngre vikter något som jag skulle rekommendera.
All tung träning skapar förstås en påfrestning både för hjärtat och andra organ och funktioner. Tror med andra ord inte att hans rekommendation bara handlade om bänkpress.
Måttligt lätt träning är ju dock bara positivt, men efter en hjärt operation så skulle jag nog ta det väldig lugnt..
16 augusti, 2011 at 18:41 #127581Anonym anvandareMemberMen detta var ju ett tag sedan, han har ju inget läkande sår med stygn på bröstet.
16 augusti, 2011 at 18:51 #127582Anonym anvandareMemberFråga doktorn, ingen sak som ska besvaras på ett internetforum.
16 augusti, 2011 at 19:01 #127583Anonym anvandareMemberHej
Det var jag som pratade med min läkare om detta idag. Han personligen har ingen vana av träning men han förklarade det som att ansträngningen blev för stor med vikter över 40 kilo. Man skulle inte köra extrem vikter. Tycker dock inte 40 kilo är vidare extremt.
Vad finns det för andra övningar som inte är lika påfrestande som bänkpress men som gör samma sak?
Hjärtopererade mig för 5 år sedan ungefär.
16 augusti, 2011 at 19:42 #127584Anonym anvandareMemberTyp pec-deck stående cablecross lite lätta flyes och andra mskiner som du kan lägga på lagom vikt på.
17 augusti, 2011 at 05:50 #127585Anonym anvandareMemberKanske snacka med någon form av ”idrotts” läkare för an andra åsikt? Aödrig fel att höra sig för lite mer med någon som kanske är mer insatt i träningsdelen än vad den läkare du pratade med verkar vara
17 augusti, 2011 at 11:02 #127586Anonym anvandareMemberAnnars så borde det väl fungera att köra med ”mindre” vikter och flera reps istället? Så behöver jag ju inte gå över 40 kilo egentligen utan kan parera det med att ta mindre vikter och flera reps istället?
17 augusti, 2011 at 11:05 #127587Anonym anvandareMembertechper wrote:Annars så borde det väl fungera att köra med ”mindre” vikter och flera reps istället? Så behöver jag ju inte gå över 40 kilo egentligen utan kan parera det med att ta mindre vikter och flera reps istället?Väldigt svårt att förstå vad din läkare menade. Å ena sidan verkar det ju som att h*n rent allmänt syftade på att inte belasta kroppen med hård träning och bara drog till med just 40 kg som en godtycklig siffra för vad h*n tror är tungt och jobbigt. Men om det handlar om ett mer mekaniskt tryck på bröstkorgen kan ju vikten ha större betydelse, oavsett styrkan. Så du bör nog kanske kontakta läkaren igen och försöka luska ur lite mer detaljer där.
17 augusti, 2011 at 20:01 #127588Anonym anvandareMemberTror att han menade att det blir en stor ansträngning vid större vikter men jag personligen tror att han bara drog till med runt 40 kilo. Skulle inte vara några extrema vikter. Jag sa upp mot hundra, han sa 40, tyckte det lät väldigt lite jag. Ska kolla med sjukgymnasterna på jobbet (jobbar på sjukhus själv). Så får jag se vad de säger om saken.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.