Home › Forums › Allmänt om gymträning › Fettförbränna det sista och bygga muskler samtidigt?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
23 november, 2005 at 16:04 #1055095Anonym anvandareMember
Som rubriken lyder. Är det alltså helt omöjligt att förbränna det sista fettet runt magen och att samtidigt bygga msukler?
detär nämligen så att jag idag väger cirka 77kilo och det är inte alls mkt fett på mig, inte något jag borde störas av i alla fall. Men nu är det så att de nedersta ”rutorna” på magen till exempel inte riktigt vill komma fram, är det omöjligt att få bort det fettet utan att missa ”muskelbyggartid”?Jag vill absolut inte deffa, bara att mina muskler ska bli lite synligare.
Har läst lite om morgonpromenaderna, är det ett bra sätt?
Tacksam på förhand, då jag verkligen vill ha hjälp med detta.
//
Tomas:)23 november, 2005 at 16:04 #96020Anonym anvandareMember23 november, 2005 at 16:13 #1055096Anonym anvandareMemberAllas genetik ser olika ut, vissa har åttapack, andra sexpack och andra inga rutor alls. Det kan mycket väl handla om fett i ditt fall, är det ett komplett sexpack du strävar efter eller åttapack? Bilder på din mage skulle nog hjälpa. Hur lång är du?
23 november, 2005 at 16:58 #1055097Anonym anvandareMemberJag
23 november, 2005 at 17:08 #1055098Anonym anvandareMemberTompeii wrote:Jag är 182 eller 183 cm lång. Alltså det är ”skit samma” om det är 8 eller 6 rutor, grejjen är den att jag vill få bort det sista runt midjan och till viss del även på kärlekshandtagen…Om du vill deffa bort det sista så kommer det nog inte vara lätt att bygga muskler samtidigt.
23 november, 2005 at 17:14 #1055099Anonym anvandareMemberNej det är svårt att förbränna o bygga samtidigt. Men prova att gå ut o gå morgonpromenader några ggr/veckan på ca 60-90 min.
23 november, 2005 at 20:24 #1055100Anonym anvandareMemberOkej, f
11 december, 2005 at 10:20 #1055101Anonym anvandareMemberMorgonpromenaderna bränner.Okey.helst i samband med att man druckit kaffe före.
Men hur påverkas de av kaffe med mjölk? Jag har jättesvårt för att dricka kaffe utan mjölk.. är det bättre att avstå från kaffe om jag inte kan vara utan 1-3 dl mellanmjölk innan morgonpromenaden??11 december, 2005 at 10:22 #1055102Anonym anvandareMemberSheeBa wrote:Morgonpromenaderna br11 december, 2005 at 10:27 #1055103Anonym anvandareMemberMr_GYMBODEN wrote:2 Koffeintabletter 30-45 min innan promenaden :whistle:Jo.Jag inser att det är ett alternativ.Vad jag inser vara mitt egentliga problem är att jag är koffeinberoende och har mentalt svårt att överge min kaffestund på morgonen.
Funkar tabletterna kanske som substitut så att jag slipper huvudvärken om jag slutar med att dricka kaffe??11 december, 2005 at 16:14 #1055104Anonym anvandareMemberEknab wrote:1-3dl mjölk;) , det var ingen liten kopp kaffe du!
Sen är det också så att släpar man i sig ett stort antal kaffekoppar hela dagarna, så vänjer sig kroppe till koffeinet, och du får inte samma effekt av den…neee.. 😮
Det är ETT stort glas med mjölk och kaffe, ibland två.
Men bara på morgnarna.
Har börjat fundera på att lägga av helt då jag tror att det är kaffesuget som väcker mej extremtidigt på morgnarna.Frågan är om jag kan ersätta kaffet med tabletter, och samtidt som jag får effekten av bättre förbränning under morgonprommisen, också slipper nackdelen med abstinens (och kanske får sova längre) ?
Ja,jag vet – det är bara att testa..
12 december, 2005 at 17:22 #1055105Anonym anvandareMemberSheeBa wrote:Frågan är om jag kan ersätta kaffet med tabletterKoffein i tablettform har betydligt större effekt än motsvarande mängd koffein från kaffe.
Den mängden mjölk du nämner ger väl nästan lika mycket kalorier som promenaden slukar.
12 december, 2005 at 18:22 #1055106Anonym anvandareMemberPing wrote:… prova att gå ut o gå morgonpromenader några ggr/veckan på ca 60-90 min.Kör själv på den varianten, men kortare tid och lite högre intensitet (småjoggar). Såg dock nyligen den här artikeln [http://www.ast-ss.se/vetenskaplig_forskning/forskningsartiklar/9_nine_research/9_nine_research.asp http://www.ast-ss.se/vetenskaplig_forskning/forskningsartiklar/9_nine_research/9_nine_research.asp%5D som fick mig att lyfta på ögonbrynet. Författaren menar att ”träning” på fastande mage ”… är en säker biljett till en långsammare ämnesomsättning och en kropp som snabbt lär sig att lagra fett istället för att bränna fett.” Dessutom ska det vara direkt muskelnedbrytande enligt artikeln.
Kan det verkligen gälla även för lågintensiv träning? Är inte dessutom poängen med en morgonpromenad innan frukost att öka förbränningen under större delen av dagen snarare än just det kalorier man bränner vid tillfället?
12 december, 2005 at 18:30 #1055107Anonym anvandareMemberDet är helt fel både för lågintensiv och intensiv träning. Förlägger man mätperioden till hela dygnet så innebär konditionsträning på fastande mage bättre proteinbalans. Vid konditionsträning på fastande mage minskar proteinförbränningen efter träning, medan den ökar vid konditionsträning i ”the fed state”.
”During fasting, both protein and CHO utilization decreased rapidly with termination of exercise.
With respect to the fed period, however, there was no decrease in protein utilization postexercise, and at 60 min postexercise it actually started to increase, reaching a peak level after 120 min postexercise; in the high-protein diet group it even increased above exercise values.
We also found that there was a dramatic increase in the fat utilization rate during the postexercise period, both in relation to total energy expenditure and in absolute terms, which was more pronounced during fasting.”
Am J Physiol. 1999 May;276(5 Pt 1):E964-76. Effect of protein intake and physical activity on 24-h pattern and rate of macronutrient utilization.
12 december, 2005 at 23:17 #1055108Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:We also found that there was a dramatic increase in the fat utilization rate during the postexercise period, both in relation to total energy expenditure and in absolute terms, which was more pronounced during fasting.Det var det jag ville höra. :emo-thumb
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.