Home › Forums › Allmänt om gymträning › Fler set vid bulk ?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
20 december, 2010 at 20:44 #54444Anonym anvandareMember20 december, 2010 at 20:44 #137363Anonym anvandareMember
Har börjat bulka nu och undrar ifall jag ska öka antalet set till 4-5 st. Har kört 3 innan. Kör ca 3 övningar per muskelgrupp. Mitt mål är att bygga så mycket muskler som möjligt.
Tränar 6 ggr i veckan alla muskelgrupper 2 gånger. Mitt schema ser ut såhär förtillfället.
Pass 1 Söndag och Onsdag Bröst, Triceps och Axlar
Bröstövningar : 3-5×8-12 Bänkpress / Liggande hantelpress
3×8-12 Lutande Hantelpress / Sned bänkpress
3×8-12 BröstmaskinTricepsövningar : 3×8-12 Pushdowns
3×8 Pushdowns med rep ( Det där som blir som ett v)
3×8-12 Hantelsträck bakom huvudet ( Båda händerna )
3×8-12 Pushdowns ( Med vända händer )Funderar på att ta bort en övning här men vet inte vilken
Axelövningar : 3×8-12 Axelmaskin
3×8-12 Stående hantellyft framifrån
3×8-12 Stående framåtböjda hantellyft
3×8-12 Militärpress
Samt shrugs 3×8-12Pass 2 Måndag / Torsdag Biceps och Rygg
Bicepsövningar : 3×8-12 Rak skivstångscurl
3×8-12 Curstångscurl ( Håller händerna nära varandra )
3×8-12 KabelcurlRyggövningar : 3×8-12 Latsdrag
3×8-12 Sittande rodd i maskin
3×8-12 Sittande rodd
3×8-12 HypersträckTisdag / Fredag Ben och Mage
Benövningar : 3×8-12 Benpress
3×8-12 Benspark
3×8-12 Bencurl
3×8-12 Vadpress i benpressmaskinMage : 3×20 Crunches med bena uppe i luften
3×8-12 Crunches med rep
3×8-12 Magmaskin20 december, 2010 at 23:17 #137364Anonym anvandareMemberTesta och se om du orkar? Hur svårt kan det vara.
Tips:
Om jag vore du skulle jag ha alla tunga övningar i början av passet.
Ex Militärpress först.
Och Inte köra biceps före ryggen, utan börja med ryggen.20 december, 2010 at 23:21 #137365Anonym anvandareMemberBrukar själv köra 3-4 set 4-8 reps per övning vid bulk och det har funkat kanon
21 december, 2010 at 11:26 #137366Anonym anvandareMemberUnder hur lång tid hade du tänkt att bulka?
Nu vet jag ju inte hur ditt liv ser ut i övrigt men att träna sex dar i veckan är rätt så mycket. Vill du gå upp i vikt kanske du skulle testa att träna lite färre dagar i veckan?
När jag bulkar så tycker i alla fall jag att jag har fått bäst resultat när jag har perodiserat träningen i stället för att köra på samma reps antal hela bulk perioden.21 december, 2010 at 11:55 #137367Anonym anvandareMemberMarvi wrote:Under hur lång tid hade du tänkt att bulka?
Nu vet jag ju inte hur ditt liv ser ut i övrigt men att träna sex dar i veckan är rätt så mycket. Vill du gå upp i vikt kanske du skulle testa att träna lite färre dagar i veckan?
När jag bulkar så tycker i alla fall jag att jag har fått bäst resultat när jag har perodiserat träningen i stället för att köra på samma reps antal hela bulk perioden.Hade tänkt och bulka till ungefär mars och vid jan-feb tänkte jag ändra till färre antal rep. Går första året i gymnasiet samhälle linje.
21 december, 2010 at 15:02 #137368Anonym anvandareMemberAlight. Du känner ju så klart din kropp mycket bättre än mig men jag vill ändå föreslå att du drar ner på antal tränings dagar i veckan. Att köra Sex dar är ganska så hårt. Jag tipsar i stället att köra fyra dar så att kroppen hinner återhämta sig. Men som sagt var, du känner din kropp bäst men se upp så att du inte tränar för mycket och blir övertränad.
Men att bulka mellan januari och mars är ju bra. Prova gärna på att köra med färre antal reps fast jag tror att du får mer ut av din träning om du periodiserar din träning. det finns ju flera set att gör det men vill man göra det enkelt för sig så kan man ta tre – fyra veckor där man kör med ett lite högre antal reps, 18 – 12 reps funkar bra för de flesta. Efter det så kör du tre – fyra veckor där du kör 12 – 8 reps. Eftersom du redan har kört en hel del med 12 – 8 reps så kan du ju passa på och köra lite med negativa set i vissa övningar. Sedan så kör du fyra veckor med tung träning där du kan kör med 8- 4 reps. Efter det så tar du en vilo vecka.
21 december, 2010 at 20:59 #137369Anonym anvandareMemberMarvi wrote:Alight. Du känner ju så klart din kropp mycket bättre än mig men jag vill ändå föreslå att du drar ner på antal tränings dagar i veckan. Att köra Sex dar är ganska så hårt. Jag tipsar i stället att köra fyra dar så att kroppen hinner återhämta sig. Men som sagt var, du känner din kropp bäst men se upp så att du inte tränar för mycket och blir övertränad.Men att bulka mellan januari och mars är ju bra. Prova gärna på att köra med färre antal reps fast jag tror att du får mer ut av din träning om du periodiserar din träning. det finns ju flera set att gör det men vill man göra det enkelt för sig så kan man ta tre – fyra veckor där man kör med ett lite högre antal reps, 18 – 12 reps funkar bra för de flesta. Efter det så kör du tre – fyra veckor där du kör 12 – 8 reps. Eftersom du redan har kört en hel del med 12 – 8 reps så kan du ju passa på och köra lite med negativa set i vissa övningar. Sedan så kör du fyra veckor med tung träning där du kan kör med 8- 4 reps. Efter det så tar du en vilo vecka.
Vad är negativa sätt ? Är det excentrisk träning :p
21 december, 2010 at 22:13 #137370Anonym anvandareMemberPrecis! Jag gillar själv att köra med negativa set i bland i vissa övningar. Om du vill kan du ju alltid testa om det är något för dig.
Enligt min mening så tror jag att man ska testa sig fram i träningen för att se vad som funkar för just en själv. Det som jag t.ex tipsade om angående perodiseringen är ju ingen absolut sanning utan det är något som har funkat för mig! Du undrade om du skulle träna med 4- 5 set under tiden du bulkar? Jag hade börja med tre set och om det känns bra så skulle jag öka till fyra set. Men det är ju bara jag.
Prova dig fram vad och se som funkar och känns bra. Kör hårt och var glad:D22 december, 2010 at 00:45 #137371Anonym anvandareMemberMarvi wrote:Precis! Jag gillar själv att köra med negativa set i bland i vissa övningar. Om du vill kan du ju alltid testa om det är något för dig.
Enligt min mening så tror jag att man ska testa sig fram i träningen för att se vad som funkar för just en själv. Det som jag t.ex tipsade om angående perodiseringen är ju ingen absolut sanning utan det är något som har funkat för mig! Du undrade om du skulle träna med 4- 5 set under tiden du bulkar? Jag hade börja med tre set och om det känns bra så skulle jag öka till fyra set. Men det är ju bara jag.
Prova dig fram vad och se som funkar och känns bra. Kör hårt och var glad:D+1 mycket väl sagt
22 december, 2010 at 11:15 #137372Anonym anvandareMemberTurtleOscar wrote:Hade tänkt och bulka till ungefär mars och vid jan-feb tänkte jag ändra till färre antal rep. Går första året i gymnasiet samhälle linje.Lika gamla e vi och går på samma linje, mitt tips till dig när du bulkar är att köra lågreps hela tiden med kanske några högreps på sista övningen på varje muskelgrupp för att krama ur det sista. På det här sättet har jag byggt mest muskler. Sedan under deffen kan du börja köra högreps för att hjälpa till vid förbränningen.
Ta och testa som jag skrivit. Känns det bra fortsätt, om inte kör på egen känsla -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.