Home › Forums › Allmänt om gymträning › Flera set per övning eller flera varierade övningar per muskelgrupp?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 juni, 2011 at 10:59 #52672Anonym anvandareMember1 juni, 2011 at 10:59 #129720Anonym anvandareMember
Vad säger forskning och erfarenhet om följande:
Flera set med samma övning vs. 1 set var med varierande övningar för samma muskelgrupp?
D.v.s. är det bättre att vara strikt och fokuserad på en övning eller att attackera muskeln på lite olika sätt?
Ex. 3 set knäböj eller 1 set knäböj, 1 set benpress och 1 set leg extension?
2 juni, 2011 at 23:00 #129721Anonym anvandareMembererfarenhet kan du ju skaffa själv genom att testa,att det skulle ge mer att köra fler övningar med endast ett set har jag svårt att tro.
2 juni, 2011 at 23:02 #129722Anonym anvandareMemberJa man har väl bevisat att fler set är bättre än få, men jag tror det gällde att två är bättre än ett, sen vet man ju inte om 3 är bättre än 2 osv.
3 juni, 2011 at 11:09 #129723Anonym anvandareMemberBjern wrote:Ja man har väl bevisat att fler set är bättre än få, men jag tror det gällde att två är bättre än ett, sen vet man ju inte om 3 är bättre än 2 osv.Nu menade ju inte TS att han skulle köra färre set per muskelgrupp utan bara om det fanns någon för eller nackdel med att dela upp seten på olika övningar.
Det finns nog få männsikor som skulle köra 9 set benböj på ett benpass. TS undrade om det fanns nåt positivt med att köra 9 olika övningar istället för 3 övningar med 3 set var.
PS. Jag vet inte svaret på frågan.DS
3 juni, 2011 at 12:05 #129724Anonym anvandareMemberKri wrote:Nu menade ju inte TS att han skulle köra färre set per muskelgrupp utan bara om det fanns någon för eller nackdel med att dela upp seten på olika övningar.Det finns nog få männsikor som skulle köra 9 set benböj på ett benpass. TS undrade om det fanns nåt positivt med att köra 9 olika övningar istället för 3 övningar med 3 set var.
PS. Jag vet inte svaret på frågan.DS
Självklart så blir det färre övningar på ett pass iochmed att man kör mer set? Jag utgick utifrån att TS har begränsad tid på gymmet.
3 juni, 2011 at 12:32 #129725Anonym anvandareMemberBjern wrote:Ja man har väl bevisat att fler set är bättre än få, men jag tror det gällde att två är bättre än ett, sen vet man ju inte om 3 är bättre än 2 osv.Jag har sett sammandrag som säger att 3 set är bättre än 1 set, men sen kan man ju diskutera om 3 set för samma muskel utfört i tre olika övningar nödvändigtvis är sämre än 3 set för samma muskel i samma övning.
3 juni, 2011 at 13:49 #129726Anonym anvandareMemberRJS wrote:Vad säger forskning och erfarenhet om följande:Flera set med samma övning vs. 1 set var med varierande övningar för samma muskelgrupp?
D.v.s. är det bättre att vara strikt och fokuserad på en övning eller att attackera muskeln på lite olika sätt?
Ex. 3 set knäböj eller 1 set knäböj, 1 set benpress och 1 set leg extension?
Variation kanske?
Jag kan köra benpass med två övningar (knäböj och raka marklyft) eller benpass med åtta övningar (knäböj, superset benpress/hacklift, superset benspark/lårcurl, superset raka marklyft/sissy squats och utfall) och båda funkar nog precis lika bra.
Antalet set blir naturligtvis fler när jag kör fler övningar, men det skiljer inte så mycket.
3 juni, 2011 at 14:31 #129727Anonym anvandareMemberBjern wrote:Självklart så blir det färre övningar på ett pass iochmed att man kör mer set? Jag utgick utifrån att TS har begränsad tid på gymmet.Du tänker inte riktigt rätt.
Pass A
3 set knäböj +
3 set utfall =
6 set 2 övningarPass B
1 set knäböj +
1 set utfall +
1 set frontböj +
1 set benpress +
1 set benspark +
1 set hacklift =
6 set 6 övningarAlltså behöver inte fler övningar betyda fler set. TS undrade om pass som Pass A är bättre eller sämre än Pass B.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.