Förbränning efter styrkepass

Home Forums Allmänt om gymträning Förbränning efter styrkepass

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 42 total)
  • Author

Jag h

sandra_billing wrote:
    Hmm… du förbränner faktiskt meeeer av bååååde fett å kolisar vid en högre puls! så d sååååå:| ! Bara d att du förbränner mer fett i förhåååållande till kolisar vid en lägre puls, än vid högre…

ÄR DET INTE SÅ ATT OM MAN GÅR UT PÅ FÖR HÖG PULS ..TEX SPRINGA EN TIMME INTENSIVT…ATT DEN TAR MUSKELPROTEIN MYCKET FORTARE..ÄN NÄR MAN GÅR LÅNGSAMT.. DÄR AV MUSKELFÖRTVINING Å MINDRE MASSA KVAR…

ELLER HAR DU SETT EN GROV LÖPARE NÅN GÅNG..?

MVH STEFAN..

Dr_Stein wrote:
    Det här verkar vara en gåta då det finns så många olika omfattningar. Som jag har fått det förklarat för mig så förbränner du lika många kcal om du går 5 km som om du springer 5 km, visst det är jag med på. Efter det så går meningarna isär. Jag tror personligen att det förbränner mer muskelproteiner om du springer en halvtimme/5km än om du promenerat 1 timme, samma avstånd.

Håller med:up:

Stefan Gasslander wrote:
    ÄR DET INTE SÅ ATT OM MAN GÅR UT PÅ FÖR HÖG PULS ..TEX SPRINGA EN TIMME INTENSIVT…ATT DEN TAR MUSKELPROTEIN MYCKET FORTARE..ÄN NÄR MAN GÅR LÅNGSAMT.. DÄR AV MUSKELFÖRTVINING Å MINDRE MASSA KVAR…

ELLER HAR DU SETT EN GROV LÖPARE NÅN GÅNG..?

MVH STEFAN..

Jag har sett löpare på kort distans – typ 400 m, med väldigt grova ben. De kör korta intervaller, förmodar jag.

Sofia4_4 wrote:
    Jag h

Sitter just nu och läser om ffb på [www.mowifit.com] – men kan inte länka just den sidan av någon anledning..?
    Men ett utdrag från ’Fettförbränning/Myterna om fettförbränningsträning
    (pub. B&K nr 5-04)

”Musklerna då?
    Men bränner jag inte bort musklerna om jag kör hög-intensiv aerobisk/konditionsbaserad aktivitet, speciellt på morgonen före frukost, kanske du tänker? Ingen risk, du kan vara helt lugn. Det är nämligen visat att hög-intensiv intervallträning, trots att den ökar energiförbrukningen, inte påverkar den totala förbränningen av protein under dygnet (*14). Forskare har även sett att förbränningen av protein under ett 90 min långt träningspass till och med är lägre då det genomförs på fastande mage före frukost, än om det genomförs efter att man har ätit några måltider (*45).

Missuppfattningen om att aerobisk aktivitet ökar förbränningen av protein kommer från kortvariga (2-3 timmar långa) studier gjorda på 1980-talet, som visade att träning antingen före eller efter frukost, ökar förbränningen av den essentiella aminosyran leucin (*46, 47). Eftersom leucin är den mest anabola aminosyran (*48-59) tolkades detta som att aerobisk träning skulle vara katabol, det vill säga muskelnedbrytande. Med eftersom dessa studier var så kortvariga, kan man utifrån dem inte uttala sig om vilken effekt aerobisk träning har på förbränningen av protein under en längre tidsperiod, till exempel ett helt dygn. Det är ju just detta som är intressant eftersom uppbyggnaden av muskelmassa som bekant är ett långtidsprojekt.”

Dr_Stein wrote:
    Det här verkar vara en gåta då det finns så många olika omfattningar. Som jag har fått det förklarat för mig så förbränner du lika många kcal om du går 5 km som om du springer 5 km, visst det är jag med på.

Nej, att springa en viss sträcka kostar runt 30% mer energi än att gå den.

Stefan Gasslander wrote:
    Grejen är att kroppen vill ha energi när du börjar springa och då ganska omgående för att pulsen går upp snabbt.. och de den tar först å främst är muskelprotein eftersom kroppen vill spara på fett in i det sista ..därav att gå långsamt så förbränner det mer av fettet…

Mvh stefan

Det är definitivt inte protein som används som bränsle vid högre intensiteter, utan kolhydrat. Varken fett eller protein är dugliga bränslen.

Vid en intensitet av 85% av Vo2Max kommer 75% av energin från kolhydrat, varav 80% av denna från intramuskulära glykogendepåer.

Åtskilliga studier (Romijn et al 1993, Achten et al 2002, Achten and Jeukendrup, 2003, t ex) har visat att maximal fettoxidation nås vid en intensitet av mellan 60 och 65% av Vo2Max. Vid en intensitet av 65% av Vo2Max utgör lipidoxidationen hälften av energiförbrukningen, med en fördelning av 50/50 från adipös vävnad/intramuskulära depåer.

Vid lägre intensitet ökar den procentuella andelen fett, men den totala mängden blir ändock lägre, pga att den förbrukade energin, och därmed också mängden fett mätt i gram, blir så mycket lägre.

allts

Sam jr wrote:
    alltså att ha i åtanke ..speciellt om man tävlingsdietar är juh att man psykiskt också ska palla cardion ..jag personligen tycker att det är lättare att gå 1 h än att springa 20 minuter.

sen så orkar man oftast längre pass med lägre intensitet och på så sätt så kan man förbränna mer endå

YO!

X-act min mening också :emo-thumb

MVH: Andreas

SheeBa wrote:
    Sitter just nu och läser om ffb på [www.mowifit.com] – men kan inte länka just den sidan av någon anledning..?
    (pub. B&K nr 5-04)

”Musklerna då?
    Men bränner jag inte bort musklerna om jag kör hög-intensiv aerobisk/konditionsbaserad aktivitet, speciellt på morgonen före frukost, kanske du tänker? Ingen risk, du kan vara helt lugn. Det är nämligen visat att hög-intensiv intervallträning, trots att den ökar energiförbrukningen, inte påverkar den totala förbränningen av protein under dygnet (*14). Forskare har även sett att förbränningen av protein under ett 90 min långt träningspass till och med är lägre då det genomförs på fastande mage före frukost, än om det genomförs efter att man har ätit några måltider (*45).

Missuppfattningen om att aerobisk aktivitet ökar förbränningen av protein kommer från kortvariga (2-3 timmar långa) studier gjorda på 1980-talet, som visade att träning antingen före eller efter frukost, ökar förbränningen av den essentiella aminosyran leucin (*46, 47). Eftersom leucin är den mest anabola aminosyran (*48-59) tolkades detta som att aerobisk träning skulle vara katabol, det vill säga muskelnedbrytande. Med eftersom dessa studier var så kortvariga, kan man utifrån dem inte uttala sig om vilken effekt aerobisk träning har på förbränningen av protein under en längre tidsperiod, till exempel ett helt dygn. Det är ju just detta som är intressant eftersom uppbyggnaden av muskelmassa som bekant är ett långtidsprojekt.”

För mig har det funkat bäst iaf.. förra året när jag dieta till SM kvalet 04 i AF…så prang jag bara och cyklade,+styrka.. då gick jag ner ca 8 kg därav tappade jag ca 3-4 kg i muskel massa…resten fett och i år så har jag bara gått på morgonen innan frukost 80 min ..+ styrka och gått ner 7 kg tills nu och har bara tappat 1 kg i muskelmassa och då har jag exakt samma dietprogram som förra året.
    Jag har gjort fettmätning båda gångerna…

Förklara då för mig vad som har hänt å varför jag får ett sånt resultat ..varför funkar det..

Mvh Stefan

SheeBa wrote:
    (pub. B&K nr 5-04)

”Musklerna då?

För mig har det funkat bäst iaf.. förra året när jag dieta till SM kvalet 04 i AF…så prang jag bara och cyklade,+styrka.. då gick jag ner ca 8 kg därav tappade jag ca 3-4 kg i muskel massa…resten fett och i år så har jag bara gått på morgonen innan frukost 80 min ..+ styrka och gått ner 7 kg tills nu och har bara tappat 1 kg i muskelmassa och då har jag exakt samma dietprogram som förra året.
    Jag har gjort fettmätning båda gångerna…

Förklara då för mig vad som har hänt å varför jag får ett sånt resultat ..varför funkar det..

Mvh Stefan

Består 50% av en viktminskning av muskelprotein är det något fundamentalt fel; det sker normalt inte på en VLC-diet med mindre än 800 kcal per dag.

Låt oss inte glömma att i stort sett alla undersökningar som gjorts i detta ämne är gjorda på endera otränade eller på någorlunda tränande motionärer (det finns en del gjort på kodnitionsidrottare på elitnivå i o f s). Mig veterligt har det inte gjorts några undersökningar värda namnet på byggare eller fitnessaktiva.

Bara för att någon tycker att promenader eller annan lågintensiv träning är bättre än löpning eller annan högintensiv träning betyder ju inte det att det med automatik ÄR det bästa och vice versa. En metod blir inte bättre än man förmår tillämpa den. Att en byggare i slutet av dieten väljer promenader före löpning har jag viss förståelse för, även om det oftast är mindre effektivt rent matematiskt.

Summary:
    Lågintensiv träning – högre procentandel fettförbränning, lägre total energiförbrukning, lägre eftereffekt, lägre påverkan på konditionsnivån (och i förlängningen förmågan att använda fett som energikälla) och mindre slitage på leder och muskulatur.
    Högintensiv träning – lägre procentandel fettförbränning, högre totalt energiförbrukning (avsevärt högre), högre eftereffekt, högre påverkan på konditionsnivån och högre slitage på leder och muskulatur.

Janpeter Sangborn wrote:
    Låt oss inte glömma att i stort sett alla undersökningar som gjorts i detta ämne är gjorda på endera otränade eller på någorlunda tränande motionärer (det finns en del gjort på kodnitionsidrottare på elitnivå i o f s). Mig veterligt har det inte gjorts några undersökningar värda namnet på byggare eller fitnessaktiva.

Man skulle ju exempelvis kunna tänka sig att kroppen är mer sugen på att bränna muskler om det finns mer att ta av i jämförelse med fett (vilket det vanligtvis finns på byggare). Jag tror åtminstone att kroppen alltid tenderar att söka sig till någon form av base-line-nivå vad gäller muskelmassa; det är helt enkelt inte praktiskt att släpa på 100kg muskler om man ska springa efter myskoxar och grejer;)

Därmed inte sagt att skillnaderna är dramatiska, men det skulle åtminstone kunna va en del av sanningen.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 42 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.