Förbränning efter styrkepass

Home Forums Allmänt om gymträning Förbränning efter styrkepass

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 31 through 42 (of 42 total)
  • Author
    Andreas Guiance wrote:
    Man skulle ju exempelvis kunna tänka sig att kroppen är mer sugen på att bränna muskler om det finns mer att ta av i jämförelse med fett (vilket det vanligtvis finns på byggare). Jag tror åtminstone att kroppen alltid tenderar att söka sig till någon form av base-line-nivå vad gäller muskelmassa; det är helt enkelt inte praktiskt att släpa på 100kg muskler om man ska springa efter myskoxar och grejer;)

Därmed inte sagt att skillnaderna är dramatiska, men det skulle åtminstone kunna va en del av sanningen.

Säkerligen en god gissning, som jag kan tänka mig som en delförklaring tills motsatsen är bevisad (om det någonsin kommer att ske).

En aspekt till på själva vikten är att lederna (här fot-, knä- och höftled), enligt många ortopeder, inte är konstruerade för de stötbelastningar som blir när en 100+-människa springer i någorlunda tempo. Trots åratal av knäböj eller liknande ska lederna inte må riktigt bra av löpning om man är tung. Ett bevis på all tränings specifika effekt, månne?

Janpeter Sangborn wrote:
    Säkerligen en god gissning, som jag kan tänka mig som en delförklaring tills motsatsen är bevisad (om det någonsin kommer att ske).

En aspekt till på själva vikten är att lederna (här fot-, knä- och höftled), enligt många ortopeder, inte är konstruerade för de stötbelastningar som blir när en 100+-människa springer i någorlunda tempo. Trots åratal av knäböj eller liknande ska lederna inte må riktigt bra av löpning om man är tung. Ett bevis på all tränings specifika effekt, månne?

En annan tanke är ju att människan inte är konstruerad att springa
    över huve taget. Vi går på 2 ben och har 2 armar så vi ska vara still
    och arbeta. Skulle vi sprungit hade vi stått på alla fyra såsom katter,
    hundar etc. (min tanke bara, finna inte fakta på det)

Tack för alla svar… nu vet jag:)

Stefan Gasslander wrote:
    Tack för alla svar… nu vet jag:)

Kul för dej .. jag är faktiskt ännu mera osäker än vad jag var innan.. :|

*Innan man är riktigt säker är man gärna tvärsäker*

:D

Stefan Gasslander wrote:

På Exhale för några månader sedan postades en länk till en föreläsning av en idrottsproffessor eller liknande, som sänts i svt. (Har tyvärr inte länken här och nu men kan fixa fram senare)

Han sa (om jag förstod rätt) att ju bättre kondition man har, desto hellre tar kroppen från fettet vid högintensiv träning än från musklerna/kolhydraterna. En van löpare skulle därför förbränna mer fett OCH behålla mer muskler än en ovan löpare vid samma intensitet och sträcka.
    Kanske förstod jag det helt fel men det känns ju som att det måste vara viss skillnad på en som är tränad och en som inte är det.

smurfpucko wrote:
    På Exhale för några månader sedan postades en länk till en föreläsning av en idrottsproffessor eller liknande, som sänts i svt. (Har tyvärr inte länken här och nu men kan fixa fram senare)

Han sa (om jag förstod rätt) att ju bättre kondition man har, desto hellre tar kroppen från fettet vid högintensiv träning än från musklerna/kolhydraterna. En van löpare skulle därför förbränna mer fett OCH behålla mer muskler än en ovan löpare vid samma intensitet och sträcka.
    Kanske förstod jag det helt fel men det känns ju som att det måste vara viss skillnad på en som är tränad och en som inte är det.

Nu när du säger det så känner jag igen att jag har läst en liknande rapport nånstanns.
    Skulle vara kul om du hittade källan till den rapporten.

SheeBa wrote:
    Nu när du säger det så känner jag igen att jag har läst en liknande rapport nånstanns.
    Skulle vara kul om du hittade källan till den rapporten.

Här:
    [http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=20923&a=379324]

Ca 16 minuter in i klippet tar han upp det som jag reflekterade över :).

smurfpucko wrote:
    Här:
    [http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=20923&a=379324]

Ca 16 minuter in i klippet tar han upp det som jag reflekterade över :).

Oups.. saknar ljud i burken f.n.
    😮

men tack för länken – får kolla upp det senare!
    :up:

sandra_billing wrote:
    Hmm… ja kör faktiskt själv ganska ofta me en lägre intensitet under diet å så, men d e för att ja kanske inte riktigt alltid orkar köra på järnet… MEN frågan va vilket som brände flest kcal, å d e fortfarande en träning där du håller lite högre puls!

Okej okej …….förstår nu vad du mena…:)

King Grub wrote:
    Skulle det vara speciellt relevant skulle den bästa fettförbränningsmetoden vara att äta en fettrik måltid och därefter sätta sig i soffan. Då är nästan enbart fett som förbränns. ;)

Då skulle jag ju vara riktigt hård vid detta laget så det stämmer nog inte i mitt fall

Stefan Gasslander wrote:
    Okej okej …….förstår nu vad du mena…:)

offtopic, en polare skicka precis en länk till tastycat.se, och så satt jag och läste denna tråd, tyckte väl att jag kände igen bilden haha :)

Viewing 12 posts - 31 through 42 (of 42 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.