Home › Forums › Allmänt om gymträning › Förhållande mellan benböj & frontböj?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 november, 2010 at 10:36 #54759Anonym anvandareMember8 november, 2010 at 10:36 #138725Anonym anvandareMember
Jag tränar framsida/baksida lår på två separata pass, men har benböj som övning på dagen när jag kör framsida och funderade på att byta till frontböj några veckor för omväxlingens skull.
Hur mycket tar ni i vanliga atg-böj kontra frontböj? Så man får en uppfattning var man bör lägga sig från början. Självklart kan man testa sig fram, vilket jag till viss mån kommer göra, men vill inte spendera halva passet med att prova vikter och ödsla energi.
Min sista serie på atg-böj var 10×120,4×140,1×150, vad är rimligt att ta i frontböj?
Mvh,
8 november, 2010 at 10:40 #138726Anonym anvandareMemberJag tror du kan ta 100-120 i frontböj. Jag själv tar runt 130 ”vanligt” och ca 90 front.
8 november, 2010 at 10:44 #138727Anonym anvandareMemberTror du får lägga dig kring 80 i början. Många upplever att det största problemet är att lägga stången ”rätt”.
8 november, 2010 at 10:45 #138728Anonym anvandareMemberBalansen är svår att pricka, hela utförandet i sig. Beror väl också på om du bara vill få upp stången eller om du vill stimulera muskeltillväxt som bäst genom ett särskilt utförande.. Om vi pratar om det sistnämnda så kan det vara en bra idé att bara fokusera på ett bra utförande som gör att det känns som om du får just det, i början i alla fall
8 november, 2010 at 10:57 #138729Anonym anvandareMemberMartin_Matti wrote:Tror du får lägga dig kring 80 i början. Många upplever att det största problemet är att lägga stången ”rätt”.Oli wrote:Balansen är svår att pricka, hela utförandet i sig. Beror väl också på om du bara vill få upp stången eller om du vill stimulera muskeltillväxt som bäst genom ett särskilt utförande.. Om vi pratar om det sistnämnda så kan det vara en bra idé att bara fokusera på ett bra utförande som gör att det känns som om du får just det, i början i alla fallSant, iom att jag saknar tekniken så blir nog vikterna lidande pga det. 80 låter som en rimlig start för att prova sig fram.
Nästa fråga, hur håller ni händerna? Korsfattning och handflatorna på stången? Går kanske inte att variera på så olika sätt.
8 november, 2010 at 11:14 #138730Anonym anvandareMemberGrenen wrote:Sant, iom att jag saknar tekniken så blir nog vikterna lidande pga det. 80 låter som en rimlig start för att prova sig fram.Nästa fråga, hur håller ni händerna? Korsfattning och handflatorna på stången? Går kanske inte att variera på så olika sätt.
När jag väl kör front-böj så är det korsfattning och handflatorna på stången som gäller.
Tänk på att inte lägga stången för högt (för nära halsen) vilket jag gjorde i början.
Blir svårt med andningen då8 november, 2010 at 11:48 #138731Anonym anvandareMemberMartin_Matti wrote:När jag väl kör front-böj så är det korsfattning och handflatorna på stången som gäller.
Tänk på att inte lägga stången för högt (för nära halsen) vilket jag gjorde i början.
Blir svårt med andningen dåjag tkr de e mkt bättre o hålla riktigt OL grepp.. Lätt att hålla stången på plats då. Räcker o hålla stången med 3 fingrar som i videon nedan
[youtube=XkK9-mnDAy4]
23 november, 2010 at 11:29 #138732Anonym anvandareMemberSnabb utvärdering av detta efter endast ett fåtal pass.
Tekniken begränsar mig såpass att jag kommer återgå till vanliga atg-böj istället. Kört 3x8x110 på frontböj men med mer vikter än så blir jag för ostabil för att vilja riskera detta. Anser mig har bra bålstyrka så vet inte var det brister, förmodligen ovana, men var kul att testa iaf.
Tack för alla tips, körde korsfattat då OL-grepp var obekvämt för mina handleder.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.