Förslag på övningar på gym för ökad prestation inom vissa friidrottsgrenar

Home Forums Allmänt om gymträning Förslag på övningar på gym för ökad prestation inom vissa friidrottsgrenar

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Som rubriken lyder söker jag tips på bra övningar inom gymmets väggar för att bli bättre på dessa friidrottsgrenar i nedanstående prioriteringsordning

Frivändningar m stöt (skivstång)och ja jag vet ingen friidrottsgren!
    Kulstötning
    Diskus
    Spjut
    60 meter

Mindre prioriterat men ändå viktigt.

400 meter
    Höjdhopp
    Längdhopp
    Slägga

Om ett träningsprogram dyker upp så vore de great:up:

Ohoj, det här var intressant! Är ingen friidrottare själv men jag kom på att jag i en bok läst en tabell för idrottspecifika övningar. Detta hittade jag:

Spjut:
    Prio 1: Knäböj, splittade knäböj / utfallssteg, axelrotationer, kabelhugg / rotationer, dynamiska lyft, hoppknäböj.
    prio 2: Pullups / chins, sittande kabelrodd, stående rodd, pulldowns med raka armar, axelpress

Kula och diskus:
    Prio 1: Knäböj, splittade knäböj / utfallssteg, bröstpressar, axelpress, axelrotationer, kabelhugg / rotationer, dynamiska lyft.
    Prio 2: Marklyft, raka marklyft, pull-ups / chins, sittande kabelrodd, stående rodd, hoppknäböj.

Sprintlöpning:
    Prio 1: Knäböj, splitade knäböj / utfallssteg, dynamiska lyft, hoppknäböj.
    Prio 2: Raka marklyft, kabelhugg / rotationer.

Rätt eller fel tänk – jag vet inte alls, utan jag plankade övningarna rakt av.

waco3000 wrote:
    Ohoj, det här var intressant! Är ingen friidrottare själv men jag kom på att jag i en bok läst en tabell för idrottspecifika övningar. Detta hittade jag:

Spjut:
    Prio 1: Knäböj, splittade knäböj / utfallssteg, axelrotationer, kabelhugg / rotationer, dynamiska lyft, hoppknäböj.
    prio 2: Pullups / chins, sittande kabelrodd, stående rodd, pulldowns med raka armar, axelpress

Kula och diskus:
    Prio 1: Knäböj, splittade knäböj / utfallssteg, bröstpressar, axelpress, axelrotationer, kabelhugg / rotationer, dynamiska lyft.
    Prio 2: Marklyft, raka marklyft, pull-ups / chins, sittande kabelrodd, stående rodd, hoppknäböj.

Sprintlöpning:
    Prio 1: Knäböj, splitade knäböj / utfallssteg, dynamiska lyft, hoppknäböj.
    Prio 2: Raka marklyft, kabelhugg / rotationer.

Rätt eller fel tänk – jag vet inte alls, utan jag plankade övningarna rakt av.

Intressant tackar:up: skall införas och användas!

Glöm för all del inte finnen. Bästa övningen för baksida lår:D

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.