Frågan till den erfarne

Home Forums Allmänt om gymträning Frågan till den erfarne

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Våren 2013 bestämde jag mig för att ägna i stort sätt all min lediga tid åt att gymma. Jag hade en plan som jag fullföljde och efter bara några månader med hjälp av proteintillskott och viktökningspulver hade jag ökat min vikt från 71 kg till 78 kg, jag hade byggt en kropp som jag var nöjd med till sommaren. (Jag är 180 cm lång). Jag var noga med att köra minst 4 pass i veckan och la upp min kost på ett bra sätt, vart efter som veckorna gick så orkade jag längre och tyngre.

I början av juni bröt jag mitt nyckelben, lagom till semestern. All träning uteblev och när mitellan åkte av så kom en lång period av krökande, rökande, uteblivna måltider och långa nätter istället för ingen träning överhuvudtaget. Det har pågått fram tills skrivande stund. Ingen motion, ingenting. Idag bestämde jag mig för att ta mitt pickpack och masa mig till gymmet igen, mer eller mindre för att få ordning på mig själv! Jag visste innan jag har tappat nästan 8 kilo under det här halvåret och hade knappast några höga krav på mig. Jag bestämde mig för att börja passet med bröst (man måste ju börja någonstans) och hängde upp vikterna i stången. Vad som skulle bli uppvärmning (50 kg lutande bänk) slutade i en total kollaps. Efter 10 repetitioner var mina axlar döda. Jag kunde knappt hålla armarna raka. Jag går ner i vikt, 40 kg men ingen respons, precis samma kollaps och jag kan knappt tro att det är sant. Så jag skiter i bänken och går vidare mot hantlarna. Hantelpressen blev precis likadant, jag orkar inte ens hälften av vad jag en gång lyfte, inte ens tre repetitioner.

En fysisk kollaps, för att inte tala om mental. Jag sitter solokvist i gymmet på bänken och stirrar i spegeln och undrar om det är möjligt. Har jag fått en sjukdom? Eller vad är det här?

Min fråga lyder alltså, är det möjligt att tappa så pass mycket på lite mer än ett halvår efter att ha levt som en rockstjärna på 70-talet under en tid? Har du varit där jag står? Kom du tillbaks? Med detta sagt så har jag inte gett upp. Jag tänker gå tillbaka till gymmet imorn och testa en andra muskelgrupper. Men satan vad ledsen man blir efter sån här grej, undrar varför jag tryckte massvis med käk idag i onödan.

Tacksam för alla svar, va de än må vara. Ha det gott!

Lite sent svar men ändå. En gammal klass kamrat var väldigt stor när vi började skolan (gymnasiet). Vi hade väldigt långa dagar så han kunde inte gymma så han la av och man kunde se att under 1/2 år så hade han gått ner sjukt mycket i muskler. Så mitt svar är ja man kan tappa så mycket muskler på så kort tid.

Jo jag tror det är vanligt att tappa så pass mycket, jag hade också ett långt uppehåll, kanske något längre än ditt på grund av att jag fick ett barn och slutade träna under minst ett år.

Jag låg på 44kg på bänkpress med hantlar när jag kom tillbaka fick jag nöja mig med 26kg. Efter ett par månader ligger jag på 34kg.

Du kan ju glädjas åt att kroppen har ett muskelminne och du kommer komma tillbaka på kortare tid än det tog dig att uppnå dina bästa resultat från början.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.