Frågor om lågvolym

Home Forums Allmänt om gymträning Frågor om lågvolym

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 66 total)
  • Author
    Posts
  • #688411

    :D

    #688413

    Pilatesboll
    1 set till fail

    #688415
    nutz wrote:
    Pilatesboll
    1 set till fail

    Jepp. Breathing crunches is teh shit.:D

    #688417
    Rasmus Andersson wrote:
    Hur är det med magträning?
    Anses det att den får tillräckligt i knäböj och marklyft?

    I alla fall i frontböj! Där tvingas bålen jobba ordentligt!

    #688419

    Därför att det är ett bra sätt att öka på. Dels är övningarna du nämner nog de som gemene man har lättast att bli starkare på än andra dels är det ganska krävande och bör begränsas till en övning per pass. Och vilken typ av övning ska man då köra 20-repparn på? Jo den övning som engagerar mest muskelmassa-följdaktligen marklyft eller framförallt knäböj.

    Min tolkning. Öppet att dissa.

    #688422
    Stenne wrote:
    Okej jag tänker tvärtom.

    Vikterna begränsas av de höga repetionsantalen. Lägre vikter och så höga reps är inte speciellt optimalt för muskelbygge. Vill man bli uthållig, så visst. Det är ju betydligt lättare att öka och bli starkare genom att sänka repsantalen och höja vikterna. Det måste ju anses positivt att kunna hantera mer vikter.

    Här du allt bra inskränkt, Stenne.

    Ett exempel värt att nämna i detta sammanhang: Jag vet att Grandmaster i yngre dagar ökade sin knäböj från 80kgX20 till 130kgX20 under en period med breathing squats.

    Tror du, helt ärligt, att detta skedde utan att benen växte rätt rejält?

    Dessutom: Det handlar inte om ”lätta” vikter per se, utan om att köra totalt slut på sig under tjugo repetitioner, varav de tio sista sker under mycket hög ansträning och där man andas rejält mellan varje reps.

    Bara för att det är tjugo reps så är det inte ”lätt” träning, snarare tvärtom.

    Robert: Mitt förslag ser ut så här. :)

    Dag 1: 2 set marklyft, 3 set chins, 2 set av valfri pressövning för axlarna, 1 set vader.

    Dag 2: 2 set bänkpress, 3 set chins, 1-2 set triceps, 1-2 set knäböj, 1 set leg curl.

    Att köra över en period på 7-10 dagar, lite beroende på hur det känns med återhämtning, etc.

    Eller nåt. Typ.

    #688424

    Men Stenne, om det bara handlade om intensitet i termer av 1RM kanske du borde köra en maxsingel eller två i veckan?

    #688426

    Men va fan.

    Quote:
    Och vilken typ av övning ska man då köra 20-repparn på? Jo den övning som engagerar mest muskelmassa-följdaktligen marklyft eller framförallt knäböj.
    #688428

    Ni vet kanske att Stenne är ett gammat troll som haft ett antal användarnamn på detta forum – Nihilist, Cymbalist, Pelle Pedal (?) osv. Det är alltid samma frågor, alltid återkommande sådana. Han kommer aldrig nöja sig med era svar, så jag föreslår att ni helt enkelt ignorerar honom. Något annat vore vad jag kallar ett perverst slöseri med tid.

    #688430

    Från mongo.txt

    Alain, Chigurh, Stenne, Hattes, Pelle Pedal, Tord, StJohn, Cembalist, Nihilistic Terror, Lars-Börje, Hårig-Rygg, K.B., med mera, med mera.

    #688432

    va tycker ni om detta schemat:

    torsdag:
    Bänkpress SL-style 2×8
    Marklyft 2×3
    latsdrag 2×5
    militärpress 1×10
    skullcrusher 1×6
    skivstångsrodd med supinerad grepp 1×8
    vadpress 3-4×15?

    söndag:
    Knäböj 2×8
    bänkpress med fokus på bröst 2×6
    latsdrag 2×5
    miltärpress 1×10
    triceps pushdown 1×8
    skivstångscurl 1×8

    jag har tänkt att köra 1 rep från positiv fail, är det för låg volym eller ska jag träna till fail?

    #688433

    torsdag:
    Bänkpress SL-style 2×8
    Marklyft 2×3
    latsdrag 2×5
    triceps pushdown 1×8

    söndag:
    Knäböj 2×8
    miltärpress 2×10
    skivstångscurl 2×8

    Kär till fail. Iaf i första setet.
    Bättre så! ;)

    #688434

    Bra schema hade dock bytt ut triceps pushdown mot liggande tricepsextension med skivstång så hela triceps engageras.

    #688435

    Har tränat logvolym ett år och ändrar mitt pass lite då och då med vad jag alltid utgår ifrån är:

    Pass 1
    Knäböj 3st
    Bänkpress 3 set
    Skivstångsrodd 2 set

    Pass 2
    Marklyft 3 set
    Chins 3 set
    Hantelpress för axlar 2 set

    Brukar lägga på en eller två kompletteringsövninar/ pass

    #688437
    johanww wrote:
    torsdag:
    Bänkpress SL-style 2×8
    Marklyft 2×3
    latsdrag 2×5
    triceps pushdown 1×8

    söndag:
    Knäböj 2×8
    miltärpress 2×10
    skivstångscurl 2×8

    Kär till fail. Iaf i första setet.
    Bättre så! ;)

    tordagspasset ser helt okej ut men tror du verkligen bröst, triceps och lats får tillräckligt med träning på söndag? varför ska man träna till fail i första setet och inte det sista? varför har du lagt så mycket volym på en liten basövning som skivstångscurl, är det inte bättre att träna en ryggövning kanske med supinerad grepp? och hur gör ni med vadträningen, den kräver ju hög volym? jagsäger inte att det är ett dåligt schema jag vill bara veta hur du har tänkt:D

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 66 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.