Frågor om lågvolym

Home Forums Allmänt om gymträning Frågor om lågvolym

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 66 total)
  • Author
    Posts
  • #688439
    50cent wrote:
    tordagspasset ser helt okej ut men tror du verkligen bröst, triceps och lats får tillräckligt med träning på söndag? varför ska man träna till fail i första setet och inte det sista? varför har du lagt så mycket volym på en liten basövning som skivstångscurl, är det inte bättre att träna en ryggövning kanske med supinerad grepp? och hur gör ni med vadträningen, den kräver ju hög volym? jagsäger inte att det är ett dåligt schema jag vill bara veta hur du har tänkt:D

    Biceps är som bekant the vanity muscle. Det är den enda lillmuskeln man får träna med isolationsövning. Dessutom får den inte mycket träning av roddar och chins, om man utför dom korrekt. Vader kör jag aldrig specifikt. De svarar helt enkelt för dåligt.

    Tror definitivt att bröst, triceps och lats får tillräckligt med träning.
    Och kör mer än gärna till fail i båda seten om du pallar det:) Och det är klart, du kan ju testa slänga in någon rodd på söndagen och se om du ökar bättre.

    #688440
    Allan wrote:
    Bra schema hade dock bytt ut triceps pushdown mot liggande tricepsextension med skivstång så hela triceps engageras.

    Jag med. Hade helst kört ett set dips faktiskt :)

    #688441
    50cent wrote:
    varför har du lagt så mycket volym på en liten basövning som skivstångscurl, är det inte bättre att träna en ryggövning kanske med supinerad grepp? och hur gör ni med vadträningen, den kräver ju hög volym? jagsäger inte att det är ett dåligt schema jag vill bara veta hur du har tänkt:D

    Du har helt rätt. Biceps brachii och brachialis jobbar hårt under rodd och chins. Hade definitivt slängt in någon chinsövning som den du nämner istället för curls.

    Bartoll har skrivit några läsvärda rader om ämnet:

    [http://www.stadium.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/sv_SE/-/SEK/cc_ViewArticle-ShowArticle;pgid=DlEk_Okm3TdSR0sh5YTZbMFP0000xi-BTAlb?ArticleID=WwPCROimOVQAAAEXOTAnoaWu&Level4MenuSelected=0150004]

    #688442
    Allan wrote:
    Du har helt rätt. Biceps brachii och brachialis jobbar hårt under rodd och chins. Hade definitivt slängt in någon chinsövning som den du nämner istället för curls.

    Bartoll har skrivit några läsvärda rader om ämnet:

    [http://www.stadium.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/sv_SE/-/SEK/cc_ViewArticle-ShowArticle;pgid=DlEk_Okm3TdSR0sh5YTZbMFP0000xi-BTAlb?ArticleID=WwPCROimOVQAAAEXOTAnoaWu&Level4MenuSelected=0150004]

    +1.

    Chins är, enligt mig, allt man behöver för att sätta fräs på biceps. Supinerat, med axelbrett grepp, rekommenderas starkt.

    #688443

    när jag precis började träna drog jag nästan bara med biceps i alla ryggövningar och inget hände med ryggen, nu är det tvärtom jag drar med ryggen och har fått bra resultat men biceps får ingen träning av ryggövningarna så jag är tvungen att lägga in nåt set separat för biceps. och angående triceps håller jag med er 100% dips är utan tvekan den bästa övningen för dom men det känns att det blir för mycket med både bänkpress och dips i samma pass.

    #688446

    Har aldrig haft starkare armar efter det att jag ”slutade” träna dom!
    Samma med axlarna, provade på militärpressen häromdagen igen och styrkan var sjukt bra!
    Konstigt kan tyckas eftersom jag aldrig ”tränar” dom.

    Sen kan man tycka att bara för man inte får pump i respektive muskelgrupp, vilket känns underbart, så ”växer” inte muskeln vilket jag låter vara osagt. Men tycker mig växa, för att inte tala om styrkan.

    #688448

    Har liknande erfarenheter. Aldrig tränat armarna direkt under någon längre period. Händer att jag slänger in ett set curl för att se hur jag ligger till ibland.

    #688450
    Owe Möller wrote:
    Uppdragningar (chins) tränar jag alltid med smalt grepp och handryggarna mot mig. Då får man fint rörelseomfång. Jag tycker det tar bättre så med.

    Du blev ju nyss bannad, tillbaks redan? Är det nionde eller elfte användarnamnet, börjar tappa räkningen.

    #688452

    Vem?

    #688453

    Liten fråga: Inom ramen för lågvolymsträning brukar man i regel säga att man ska köra RAW, utan bälte och remmar. Undrar vad er syn på saken är. Testade nämligen bältre idag och kunde dra MYCKET mer i marklyften. Kan inte någon övertala mig att inte gå och köpa ett lyftarbälte imorgon… Snart ligger jag väl på en pilatesboll och crunchar för att kompensera för den uteblivna bålträningen då jag kör mark och böj med en massa utrustning :(

    #688455
    Robert Svensson wrote:
    Sluta var så viktkåt?

    Du är galen.

    #688456
    Jay wrote:
    Du är galen.

    hahahaha.
    dock får jag väl hålla med robert, får sluta vara viktkåt. problem är bara att min träning går ut på viktkåthet. Att inte öka vikterna är inte liksom ett alternativ om pump och chockzzz0r inte finns med i vokabuläret.

    #688457
    johanww wrote:
    Kan inte någon övertala mig att inte gå och köpa ett lyftarbälte imorgon…

    NU GER DU FAN I ATT KÖPA LYFTARBÄLTE! 👿

    #688459
    henkebenke wrote:
    NU GER DU FAN I ATT KÖPA LYFTARBÄLTE! 👿

    okej:(

    #688461
    Robert Svensson wrote:
    Att sträva efter att öka är ju inget fel i säg. Men att börja med hjälpmedel hit och dit, glöm det. :)

    OT: Det där är ett fall för språktråden Robert. :D
    I sig heter det ju. :nono:

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 66 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.