Frågor om löpning

Home Forums Allmänt om gymträning Frågor om löpning

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 32 total)
  • Author

Jag har alltid hatat att springa och egentligen s

kollade in din hemsida, vilka snygga armar du har!

jag som

Nina Lätt wrote:
    Jag har alltid hatat att springa och egentligen så springer jag bara om jag har väldigt brått till bussen. Härom veckan var det dock helt tomt på gymmet. Hemskt tråkigt, tyckte jag, tills jag kom på att jag kunde prova hur det egentligen var att springa på löpbandet. (Det hade jag inte vågat innan.) Döm av min förvåning när det faktiskt var helt okej. Jag fick inte ens ont i knäet. Och igår köpte jag faktiskt mina första löparskor.

Man jag har några funderingar som kanske ni kan hjälpa mig med.

Vad kan man göra åt mjölksyran i vaderna? Jag har rejäla vadmuskler både på framsida och baksida och de blir fort fyllda av smärtsam mjölksyra.

Är det något man kan tänka på som hjälper en att springa på rätt sätt? Jag funderar lite på vilka muskler jag skall fokusera på och hur jag skall sätta ner fötterna.

Skall man ha lutning? Hur mycket i så fall, och vilken skillnad gör det egentligen om man springer i lutning eller inte.

Hur snabbt brukar man springa som tjej? Vad kan anses vara långsamt, normalt resp snabbt? (km/h)

1. Innan du börjar springa, prova att stretcha ut vaderna ordentligt, precis som du skulle ha gjort om du var ute i skogen och sprang, sedan så kan du springa säg 20-30 minuter ta en paus och kör lite stretchövningar i ett par minuter och sedan så kör du vidare 20-30 minuter till.

2. Så länge som du inte har ont så ska du bara köra på, finns ingen anledningen att krångla till det. Ska man vara petnoga så skall man sätta ner tårna först och rullar ner resten av foten, dvs. omvänd moonwalk ;) i utförandet.
    Det finns massor av varianter på springstilar, det är därför viktigt att kolla upp detta när man köper skor, oftast så brukar affären kunna hjälpa till.

3. Det går nog inte att säga hur snabbt en tjej skall springa, det beror på en massa fakturor. Längd, kondition m.m. Har du erfarenhet att springa utomhus så kanske du vet att du springer 2,5 km på säg 10 minuter, sedan så är det bara att anpassa hastigheten på bandet så att du håller motsvarande tempo.

Jag promenerar på runt 6,5 km/h och då har jag ganska långa ben, Skulle tippa att jag ligger på runt 10km/h när jag joggar, det beror som sagt en hel på hur länge jag ska hålla på att springa.
    Ska jag bara avverka 5 km så håller jag ett tempo så att jag är klar strax under 20 minuter.
    Detta brukar dock visa sig ganska snabbt du har sprungit några gånger dvs. att man kommer in i ett lagom tempo. Bättre att börja med ett lite lägre tempo och sedan öka.

Jag vet inte om detta är till någon hjälp..

marathon.se har en artikel om löpband:
    [http://www.marathon.se/traning/artiklar/band99.cfm]

Sedan har jag för mig att man alltid bör ha lite lutning på löpbandet:
    [http://www.trinewbies.com/run_treadmill_chart.asp]

Running Speed on a treadmill with no incline (zero percent) is actually slower than running on a flat road or track surface since it takes less effort because you do not have to overcome air resistance on a treadmill.

Journal of sports sciences. 1996 Aug;14(4):321-7.

A 1% treadmill grade most accurately reflects the energetic cost of outdoor running.

When running indoors on a treadmill, the lack of air resistance results in a lower energy cost compared with running outdoors at the same velocity. A slight incline of the treadmill gradient can be used to increase the energy cost in compensation.

Vilka kutar snabbt h

Lite motlut är bra, eftersom man inte har något luftmostånd på löpband (som Nilsjohan också sa). Man behöver ju inte ha mycket lut i början, eller om man får ont. Fast sen när du vant dig vid det kommer det nästan att kännas som att du springer i nedförsbacke när du inte har något lut alls ;)

Vad gäller tekniken så kan man skriva en uppsats om detta men för att göra det enkelt – spring avslappnat och låt armarna pendla ”naturligt” böjda kanske runt 90-120 i armbågsleden. Ta inte alltför långa steg.

Mjölksyratåligheten tränas snabbt upp för en viss sträcka så om du följer Björns tips och värmer upp + tänjer(stretchar) före huvudpasset så ska du nog snart får bort det värsta.

Hastigheten är individuell. Att springa 5km på 20 minuter är en mycket bra tid för en motionär. Ha inte detta som första mål såvida du inte har stor talang för löpning utan spring en sträcka och kolla tiden. Därefter ta tiden varje gång och försök pressa bättre tiden.

Så här utvecklades jag efter ett längre uppehåll:

pass1: Jobbigt stumt och långsamt
    pass2. Lite lättare men inte så mycket bättre
    vila 1 dag
    pass3: Mycket bättre, mjölksyratåligheten klart förbättrad, tempot klart högre
    pass 4-5: Mindre förbättringar men det kan stå still
    vila 2 dagar
    pass 6: Mycket bättre än tidigare pass – som ett ”trappsteg” i utvecklingen. Mjölksyratåligheten helt OK.

Därefter gick det långsammare men ofta i form av ”trappstegsförbättringar” tills formen var på en bra nivå.

Hur många gym kallibrerar sina löpband? Har läst i några trådar på andra forum att det bör göras då och då. Men hur mkt kan det egentligen diffa..

Nilsjohan wrote:
    Hur många gym kallibrerar sina löpband? Har läst i några trådar på andra forum att det bör göras då och då. Men hur mkt kan det egentligen diffa..

Jag kan säga att på mitt gym skiljer det 0,6 km/h mellan de två löpbanden som står där, så kalibreringen kan nog skilja rätt bra. Att sedan displayen på det ena varit trasigt i ett år ska vi inte prata om…
    Sedan vet jag att du har fel, Nilsjohan. Jag såg i TV-serien V (Ja, jag är ”gammal”:p ) att de åt bodybuilders :D

Sjuksyrrekillen wrote:
    Jag har varit orolig för dig då du lyst med frånvaron en tid och din sida uppdaterar du alltmer sällan, så nu känns det bättre… :yahoo:
    […]
    Lägg upp små mål till en början; spring 5 min och gå 5 min, spring 7 min och gå 3 min, spring 10 min och gå 3 min, spring hela passet…

Jaså minsann. :) Jag får väl uppdatera lite oftare framöver. Det går i perioder, det där. Jag kör efter ditt förslag med små mål nu. Det blir så automatiskt eftersom jag behöver pausa med lite gång då och då.

Sammy wrote:
    så har du tendens att ”gå på tå” i vanliga fall så är för mycket lutning nog inget du ska satsa på. annars är det bara att prova sig fram. får man känningar så är det bara att avbryta.

Jag smäller ner hälarna i marken. Klamp, klamp, klamp! :D

Björn Ö wrote:
    1. Innan du börjar springa, prova att stretcha ut vaderna ordentligt, precis som du skulle ha gjort om du var ute i skogen och sprang, sedan så kan du springa säg 20-30 minuter ta en paus och kör lite stretchövningar i ett par minuter och sedan så kör du vidare 20-30 minuter till.

2. Så länge som du inte har ont så ska du bara köra på, finns ingen anledningen att krångla till det. Ska man vara petnoga så skall man sätta ner tårna först och rullar ner resten av foten, dvs. omvänd moonwalk ;) i utförandet. Det finns massor av varianter på springstilar, det är därför viktigt att kolla upp detta när man köper skor, oftast så brukar affären kunna hjälpa till.

3. Det går nog inte att säga hur snabbt en tjej skall springa, det beror på en massa fakturor. Längd, kondition m.m. Har du erfarenhet att springa utomhus så kanske du vet att du springer 2,5 km på säg 10 minuter, sedan så är det bara att anpassa hastigheten på bandet så att du håller motsvarande tempo.

Jag promenerar på runt 6,5 km/h och då har jag ganska långa ben, Skulle tippa att jag ligger på runt 10km/h när jag joggar, det beror som sagt en hel på hur länge jag ska hålla på att springa.

1. Det låter bra, fast jag kanske inte springer så länge än. Men man kan inte stretcha muskeln som löper på framsidan av skenbenet?

2. Skorna är redan köpta, så vi får hoppas att de passar min stil. ;) Min sambo säger att jag springer snyggt i alla fall, så det lär inte vara helt åt helvete. Att landa på tån känns helt bisarrt. (Se mitt svar till Sammy.) Jag får prova lite. Anledningen till att jag frågar är just att det känns jobbigt i vaderna och fötterna, men det kan ju lika gärna vara att jag är ovan.

3. Min erfarenhet av att springa utomhus stäcker sig till de tillfällen då jag har varit sen till bussen. När man springer på löpband så kan man dock ställa in km per h och det var därför jag frågade. Det är intressant att veta ungefär hur man ligger till, och när man kan anse sig vara hyfsat snabb. Jag går i 6,5 km/h (Har också långa ben!) och trivs med att springa i 9,5-10 km/h.

Nilsjohan wrote:
    Jag vet inte om detta är till någon hjälp..

Jodå. Tack så jättemycket!

smurfpucko wrote:
    Lite motlut

Jag menade nog mer att springa p

1. Det låter bra, fast jag kanske inte springer så länge än. Men man kan inte stretcha muskeln som löper på framsidan av skenbenet?

Jo, du kan stretcha den muskeln! Satt dig med ena foten pa andra knaet, strack tarna som nar du star pa ta, det stracker pa framsidan av skenbenet. Du kan hjalpa till med handen och boja foten lite… :up:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 32 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.