Home › Forums › Allmänt om gymträning › Frågor om löpning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 januari, 2006 at 11:14 #1049623Anonym anvandareMemberMicke A wrote:Jag menade nog mer att springa p9 januari, 2006 at 14:14 #1049624Anonym anvandareMember
Som ett tips kan du tänka på att sätta i hela foten i bandet.
Mjölksyran har säkert med att du är en ovanlöpare att göra…med bättre löpteknik kommer det att kännas bättre i underbena.Lycka till! (En som inte heller är överförtjust i att springa)
9 januari, 2006 at 14:35 #1049625Anonym anvandareMemberBjörn Ö wrote:Ska man vara petnoga så skall man sätta ner tårna först och rullar ner resten av foten,Ursäkta, men hur skall detta gå till ?
Springer du baklänges ?
9 januari, 2006 at 15:10 #1049626Anonym anvandareMemberAtt: Nina L
9 januari, 2006 at 15:17 #1049627Anonym anvandareMemberBjörn Ö wrote:Att: Nina LättAtt: Jeppe Ursäkta, men hur skall detta gå till ? Springer du baklänges ?
Nja, jag har inte provat att springa baklänges, tror inte att de blir något hit speciellt inte på ett löpband, är nog förknippat med livsfara
Som jag skrev tidigare så är det kanske lite overkill, men ambitionen är att sätta ner tårna först och därefter trycka ner hälen och gör man det bra tekniskt så ser det ut som en bakvänd moonwalk i slow motion.
Alla som har spelat exempelvis fotboll vet vad jag snackar om, många tränare skäller på att man inte ska stå på hälarna, eftersom det blir ett mycket bättre flyt i löpningen om du startar på tårna.Jag får öva lite då :up:
9 januari, 2006 at 15:27 #1049628Anonym anvandareMemberBjörn Ö wrote:Att: Nina Lätt
1. Det låter bra, fast jag kanske inte springer så länge än. Men man kan inte stretcha muskeln som löper på framsidan av skenbenet?
Jodå, det ska inte vara några problem, sätt 2 st 15 kg vikter på varandra, sätt klackarna så att resten av fotbladet pekar ut i luften, ta stöd med ena handen mot en vägg eller räcke. Tryck vristerna utåt och nedåt så ska du märka en bra stretch i framsidan/skenbenen. På gymmet där jag tränar så finns det en trappa som man kan använda för motsvarande övning.
Hoppas att du blev lite klokare, annars så får jag väl försöka fixa lite bilder.
Alla springer på olika sätt och så länge man inte får ont så finns det ingen anledning att göra några ändringar. När det gäller skorna så brukar en del slarva eftersom en dels sätter ner utsidan och andra insidan etc på fotbladet, vilket i långa loppet skapa problem längre fram, det är som sagt åtskilliga kilon som dunkar i golvet varje gång som man sätter sin fot i backen.Att: Jeppe Ursäkta, men hur skall detta gå till ? Springer du baklänges ?
Nja, jag har inte provat att springa baklänges, tror inte att de blir något hit speciellt inte på ett löpband, är nog förknippat med livsfara
Som jag skrev tidigare så är det kanske lite overkill, men ambitionen är att sätta ner tårna först och därefter trycka ner hälen och gör man det bra tekniskt så ser det ut som en bakvänd moonwalk i slow motion.
Alla som har spelat exempelvis fotboll vet vad jag snackar om, många tränare skäller på att man inte ska stå på hälarna, eftersom det blir ett mycket bättre flyt i löpningen om du startar på tårna.Som gammal friidrottare (JSM 5:a på 400m) så kan jag säga till dig att sätta i tårna först vid löpning är en mycket bidragande orsak till benhinneinflamation och problem med underbenen!
…och du, vem har anklagat fotbollsspelare för att ha god löpteknik??? :whistle:
Dessutom är det lite skillnad på hur en löpare/joggare springer och en fotbollsspelare/tennissspelares rusher, eller hålller du inte med??9 januari, 2006 at 15:45 #1049629Anonym anvandareMembernumero1 wrote:Som gammal friidrottare (JSM 5:a på 400m) så kan jag säga till dig att sätta i tårna först vid löpning är en mycket bidragande orsak till benhinneinflamation och problem med underbenen!…och du, vem har anklagat fotbollsspelare för att ha god löpteknik??? :whistle:
Dessutom är det lite skillnad på hur en löpare/joggare springer och en fotbollsspelare/tennissspelares rusher, eller hålller du inte med??Ok, där ser man, jag hade själv problemet att jag körde ner hälarna först och fick tipset att börja springa på tårna istället och det har fungerat klockrent, har väl inte sprungit så mycket på bana utan mest i skogen i och med min thaiboxträning och då har det rört sig om 8-12 km 3-4 ggr i veckan när man låg på topp.
När det gäller fotbollsbiten så var det bara ett exempel, eftersom det är ett beprövat uttryck.9 januari, 2006 at 15:49 #1049630Anonym anvandareMember[quote=”Bj
9 januari, 2006 at 16:20 #1049631Anonym anvandareMembernumero1 wrote:Jo jag h9 januari, 2006 at 16:31 #1049632Anonym anvandareMembernumero1 wrote:Jo jag håller med att det i vissa idrotter som Fotboll, thaiboxning, tennis kan vara bra att vara ”lätt på foten” och vara aktiv och stå på tå men det är något helt annat än att springa i jämn takt på bana/löpband…Nja, tänkte mest på löpbiten.
Hade samma problem som Nina med att jag klampade ner hälarna först när jag sprang och fick lite instruktioner om att börja trippa på tårna istället.
Vet även att jag fick samma instruktioner under min sista knärehabilitering att sätta ner tårna först när jag sprang/gick på löpbandet. Hade sjukgymnastik mellan maj-december så det blev några kilometer på löpbandet under denna period.
Men antar att det finns lika många ”skolor” på detta som när det gäller bästa effekt vid stryketräning och muskeltillväxt9 januari, 2006 at 16:48 #1049633Anonym anvandareMemberDet gäller ju att skilja på löpning och löpning.
Slätlöpning och speciellt längre distanser ska väl enligt alla experter på löpekonomi och skadefri löpning ske med hälisättning-rullning längs med yttre delen av foten och frånskjut från stortåsidan. Det finns i och för sig ett par undantag bland de kenyanska långdistansarna som springer i stort sett hela loppen på tå, men då väger de väl typ 48 kg…
Vid sprint blir hälkontakten i princip obefintlig, då man mister ”driv” och skapar ”stäm”.
Att man i de flesta bollsporter och kampsporter ”står på tå” har inte särskilt mycket med långdistanslöpning att göra, utan är mer en kombination av en lämplig ”attackställning” där man snabbt kan förflytta sig i alla riktningar och en sprintbetonad löpning de få meter man förflyttar sig vid varje löpning. Sporterna är ju till sin natur en mix mellan aktiva perioder på tå och inaktiva perioder då de flesta går eller joggar på hela foten.
Om man skulle köra på tå i exempelvis 2 x 45 minuter i fotboll skulle nog krampen ta veckor att lösa upp.11 januari, 2006 at 09:56 #1049634Anonym anvandareMember[quote=”Nina L
11 januari, 2006 at 09:59 #1049635Anonym anvandareMemberBjörn Ö wrote:Nja, tänkte mest på löpbiten.
Hade samma problem som Nina med att jag klampade ner hälarna först när jag sprang och fick lite instruktioner om att börja trippa på tårna istället.
Vet även att jag fick samma instruktioner under min sista knärehabilitering att sätta ner tårna först när jag sprang/gick på löpbandet. Hade sjukgymnastik mellan maj-december så det blev några kilometer på löpbandet under denna period.
Men antar att det finns lika många ”skolor” på detta som när det gäller bästa effekt vid stryketräning och muskeltillväxtTror snarare att det handlar om att TÄNKA att sätta ner tårna först. Efter som ni klampade med hälarna så kanske detta tankesätt ledde till att ni fick en bra fot i sättning i slutändan.
Att sätta i tårna först innebär att du bromsar steget, vilket ingen tränare i någon idrott kan få för sig är vettigt om du vill komma framåt….
11 januari, 2006 at 10:05 #1049636Anonym anvandareMemberJanpeter Sangborn wrote:Det gäller ju att skilja på löpning och löpning.Slätlöpning och speciellt längre distanser ska väl enligt alla experter på löpekonomi och skadefri löpning ske med hälisättning-rullning längs med yttre delen av foten och frånskjut från stortåsidan. Det finns i och för sig ett par undantag bland de kenyanska långdistansarna som springer i stort sett hela loppen på tå, men då väger de väl typ 48 kg…
Vid sprint blir hälkontakten i princip obefintlig, då man mister ”driv” och skapar ”stäm”.
Att man i de flesta bollsporter och kampsporter ”står på tå” har inte särskilt mycket med långdistanslöpning att göra, utan är mer en kombination av en lämplig ”attackställning” där man snabbt kan förflytta sig i alla riktningar och en sprintbetonad löpning de få meter man förflyttar sig vid varje löpning. Sporterna är ju till sin natur en mix mellan aktiva perioder på tå och inaktiva perioder då de flesta går eller joggar på hela foten.
Om man skulle köra på tå i exempelvis 2 x 45 minuter i fotboll skulle nog krampen ta veckor att lösa upp.Jag håller med.
Det en löpare vi eftersträva är drivet i steget, att sätta foten nästan bakom sig/under sig i stället för framför sig för att motverka detta ”stäm”. Jag har inte djupstuderat Kenyanska löpares fotisättning :nerd-tb: men duktiga är de.13 januari, 2006 at 22:00 #1049637Anonym anvandareMemberAtt som ”ovan” löpare springa så att du får mjölksyra är ett tecken på för hög hastighet, att löpa så snabbt tränar mest upp din mjölksyratålighet och hastighet och kommer inte leda till ökad uthållighet, aerob och anaerob du vet… Samtidigt måste jag hålla med tidigare talare här, att springa på tå längre distanser är nog att be om skador.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.