Frågor om marklyft

Home Forums Allmänt om gymträning Frågor om marklyft

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Har fortfarande inte riktigt fått kläm på denna hyllade basövning.

1) Även om många muskler aktiveras är målet för vanliga marklyft erector spinae och för raka marklyft hamstrings. Korrekt?

2) Ska viktskivorna nudda golvet i det nedre läget?

3) Ska skivstången ligga på golvet i startläget eller plockar man ner den från ställningen och sänker den? Gäller samma sak även raka marklyft?

4) När jag gör vanliga marklyft känns det nästan som att jag gör knäböj fast med stången i framåtlutad roddposition istället för över axlarna. Ska rörelsen vara lite knäböjsliknande eller vad gör jag för fel?

5) Jag tenderar att få lite värk i korsryggen vid raka marklyft, trots att jag anstränger mig för att hålla ryggen rak. Vad kan detta bero på?

1. Nja, jag skulle säga att marklyft överhuvud taget inte siktar på någon specifik muskelgrupp. Det är en övning för generell råstyrka. Raka marklyft är mer fokuserad på hamstrings, dock.

2. Marklyft heter deadlift på engelska av en anledning. Du skall lyfta en ”död vikt” dvs stången skall vila på underlaget mellan varje repetition.

3. Stången ska vara på marken.

4. Ta hjälp av en tränare på gymet för att hjälpa dig med korrekt utförande. Det är svårt att beskriva rörelsen men du ska med rak rygg först använda dig av benen för att sedan driva på med höften. Det ska INTE kännas som knäböj, då är något galet.

5. Undvik övningar du inte är säker på tills du fått hjälp med rätt teknik. Raka marklyft är en svår övning.

Jag har inga svar men en fråga :)
    Då jag kör marklyft så håller jag med båda handflatorna mot kroppen. Jag har förstått att en del håller olika med händerna (typ en handflata mot kroppen och en från), varför?

nördfarbrorn wrote:
    Jag har inga svar men en fråga :)
    Då jag kör marklyft så håller jag med båda handflatorna mot kroppen. Jag har förstått att en del håller olika med händerna (typ en handflata mot kroppen och en från), varför?

Mixat grepp är något som för många gör det lättare att kunna hantera lite tyngre vikter.

Vissa hävdar att det finns en risk för att man lyfter snett med mixat grepp, och att det därför bara bör användas vid maxningen men inte som generellt grepp vid träning. Men jag vet inte hur väl det stämmer.

Hade fel med en foten/benet ett tag och kunde inte köra ända ner till golvet av nån anledning. Lösningen var att lägga två viktskivor på var sida om stången. Påverkade antagligen lite av utförandet om man ska vara opti, men det hjälpte mig att komma igång med marklyften igen.

Ghettobird wrote:
    Hade fel med en foten/benet ett tag och kunde inte köra ända ner till golvet av nån anledning. Lösningen var att lägga två viktskivor på var sida om stången. Påverkade antagligen lite av utförandet om man ska vara opti, men det hjälpte mig att komma igång med marklyften igen.

Då blir det som ett ”kronlyft” vilket också är en bra övning (den ”övre” delen av ett marklyft).

Eddie Vedder wrote:
    Mixat grepp är något som för många gör det lättare att kunna hantera lite tyngre vikter.

Vissa hävdar att det finns en risk för att man lyfter snett med mixat grepp, och att det därför bara bör användas vid maxningen men inte som generellt grepp vid träning. Men jag vet inte hur väl det stämmer.

Borde inte det lösas om man varierar åt vilket håll man greppar?

Jarp wrote:
    Borde inte det lösas om man varierar åt vilket håll man greppar?

Kanske. Men man lär ju gå miste om fördelen då. Jag lyfter då inte lika tungt oavsett vilken hand jag har åt vilket håll. det måste vara supinerat med högern, inte vänstern. Och lyftarna kör ju alltid med samma.

Nu är det ju rätt stor skillnad mellan lyftarna och de flesta som tränar. Jag lyfte alltid på samma sätt i början. Men efter att ha upptäckt det har jag kört varierat. Efter att ha lagt ner fokus på detta så lyfter jag nu lika mycket oavsett hur jag håller.

Det börjar kännas bättre med marklyften, men jag har ett par vidare funderingar:

1) När jag gör raka marklyft känns det som att jag får bäst kontakt med hamstrings om jag låser benen spikraka. Jag har ju sett att det finns lite olika varianter av straight-leg, stiff-leg, etc., men många verkar ändå ha lätt böj i knäna, är det något att sträva efter?

2) I vanliga marklyft ska ju stången dras nära smalbenen, en del verkar nästan ”rulla” stången längs smalbenen och över knäna, är det bra, dåligt eller bara en smakfråga? Jag tycker att det hjälper rörelsen, men en hel del blåmärken på smalbenen blir det ju.

3) Hur skiljer man skadligt ryggont p.g.a. felaktig belastning från eftersträvad utmattning/pump i korsryggen p.g.a. att muskulaturen har tränats? Erector spinae ska ju trots allt tränas i marklyft.

RJS wrote:
    Har fortfarande inte riktigt fått kläm på denna hyllade basövning.

1) Även om många muskler aktiveras är målet för vanliga marklyft erector spinae och för raka marklyft hamstrings. Korrekt?

2) Ska viktskivorna nudda golvet i det nedre läget?

3) Ska skivstången ligga på golvet i startläget eller plockar man ner den från ställningen och sänker den? Gäller samma sak även raka marklyft?

4) När jag gör vanliga marklyft känns det nästan som att jag gör knäböj fast med stången i framåtlutad roddposition istället för över axlarna. Ska rörelsen vara lite knäböjsliknande eller vad gör jag för fel?

5) Jag tenderar att få lite värk i korsryggen vid raka marklyft, trots att jag anstränger mig för att hålla ryggen rak. Vad kan detta bero på?

1) ja

2) Beror på hur mycket vikt du har på stången. Jag kör stela marklyft med ca 80kg bara och vänder ca 5cm från golvet för att bibehålla spänningen i hamstrings hela tiden. Detta ställer dock ganska höga krav på min ryggstyrka (jag kör vanliga marklyft på 200-220kg så för mig är 80kg lite!)

3) Inte nödvändigtvis, sk. ”touch and go” där viktskivorna bara nuddar backen före man drar upp stången igen är ett bra sätt att få in intensitet och flås i träningen! Man kan dessutom hantera tyngre vikt under en längre tidsperiod med denna ”teknik”.

4) Vet ej, visa video på när du kör, och posta den här.

5) Är det VÄRK eller är det lite ”sveda” så som tex. mjölksyra? Kan vara en nerv som kommer i kläm då din raka ryggmuskel expanderar pga sk. ”pump”.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.