Home › Forums › Allmänt om gymträning › Frågor om militärpress, skaderisk och olika utföranden
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 december, 2010 at 21:47 #54599Anonym anvandareMember7 december, 2010 at 21:47 #138023Anonym anvandareMember
Är det vettigt o köra militärpress enligt detta utförandet om man vill fokusera på axlar och undvika koppla in triceps i så stor utsträckning det går?
[http://www.youtube.com/watch?v=0mpDt…eature=related]
Oftast när man ser ngn utföra militärpress så går dom endast ned till näsan ungefär som i denna filmen nedan, varför går man ej ned till bröstet? Minskar skaderisken om man ej går så djupt eller är det för att orka köra med tyngre vikter?
[http://www.youtube.com/watch?v=7nMcwAQXBp8]
tacksam för svar
8 december, 2010 at 00:33 #138024Anonym anvandareMemberJu mer axeln ”roterar” desto mer slitage blir det ju. Jag skulle absolut rekommendera att stanna vid näshöjd!
8 december, 2010 at 00:47 #138025Anonym anvandareMemberräven wrote:Ju mer axeln ”roterar” desto mer slitage blir det ju. Jag skulle absolut rekommendera att stanna vid näshöjd!okej.. tröttar man ut muskeln lika effektivt då då? känns som den bara jobbar i övre delen av sitt ”arbetsområde” när man ej går ned djupt..?
8 december, 2010 at 01:02 #138026Anonym anvandareMemberDelta tränas i framåt och uppåtpressar, spelar liten roll om du går ned till bröst eller näsa. Var noga med streching efteråt så du inte blir för trång i axeln, det är ett enkelt recept på skador.
8 december, 2010 at 13:40 #138027Anonym anvandareMemberPowerSlize wrote:okej.. tröttar man ut muskeln lika effektivt då då? känns som den bara jobbar i övre delen av sitt ”arbetsområde” när man ej går ned djupt..?Sänk stången tills den är vid halshöjd/nuddar bröstet. Pressa upp stången och sträck armarna till 3/4, då den sista 1/4-rörelsen tar aktivt endast i tricepsen, och sedan långsamt ner igen.
8 december, 2010 at 13:45 #138028Anonym anvandareMemberFör att bygga starka och friska axlar, bör du pressa med fristång eller hantlar med fulla djup och bra kontroll.
8 december, 2010 at 22:48 #138029Anonym anvandareMemberokej tack för svaren killar!
Passar på o fråga 2 andra grejer om axlar när jag redan skapat en tråd här om axlar..
1. Vid sidolyft åt sidan med hantlar, bör man alltid ha lillfingret högre än tummen? Right or wrong?
2. Jag kör bröst och axlar på samma pass. Räcker det med bröstpressar för främre delta? Körde bänkpress, militärpress, hantelpress för bröst o lite flyes idag och de kändes nästan som jag överbelastade främre delta.. smärtade nästan lite i framsida axlar efteråt.
8 december, 2010 at 23:05 #138030Anonym anvandareMemberPowerSlize wrote:okej tack för svaren killar!Passar på o fråga 2 andra grejer om axlar när jag redan skapat en tråd här om axlar..
1. Vid sidolyft åt sidan med hantlar, bör man alltid ha lillfingret högre än tummen? Right or wrong?
2. Jag kör bröst och axlar på samma pass. Räcker det med bröstpressar för främre delta? Körde bänkpress, militärpress, hantelpress för bröst o lite flyes idag och de kändes nästan som jag överbelastade främre delta.. smärtade nästan lite i framsida axlar efteråt.
1. Kör så som du känner att du får mest kontakt med muskeln. Oftast hjälper det med att vända lillfingrets sida uppåt.
2. Du vill inte träna främre deltan för mycket, då dina biceps kommer att se mindre ut om främre axelpartiet är ”för” stort. Personligen kör jag hellre press bakom nacken istället för militärpress.
Glöm inte att träna bakre deltsen också.8 december, 2010 at 23:08 #138031Anonym anvandareMembermicrowave wrote:1. Kör så som du känner att du får mest kontakt med muskeln. Oftast hjälper det med att vända lillfingrets sida uppåt.2. Du vill inte träna främre deltan för mycket, då dina biceps kommer att se mindre ut om främre axelpartiet är ”för” stort. Personligen kör jag hellre press bakom nacken istället för militärpress.
Glöm inte att träna bakre deltsen också.okej, det tolkar jag som att det räcker med bröstpressar för främre delta..
Bakre tränar jag på ryggpasset.mvh
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.