Home › Forums › Allmänt om gymträning › Frågor:Benträning, knäböj mm
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 februari, 2006 at 10:19 #94957Anonym anvandareMember6 februari, 2006 at 10:19 #1041094Anonym anvandareMember
Benen är min svagaste muskelgrupp.
Efter ganska många år av mestadels konditionsträning (distans träning, framförallt löpning) har jag seriöst återupptagit min gymträning. (Har tränat på gym i olika perioder i mitt liv). Så mina ben är hårda, vältränade på sitt sätt men inte muskulösa.
Jag har givit mig f-n på att få mer massa på benen.
Tränat en månad hittills och kör två benpass i veckan.
Knäböj…. denna förbannat effektiva övning som gör så ont, är så jobbig och är så klurig att utföra korrekt.
Finns ingen styrketräningsövning som gör mig lika svettig och ger mig lika hög puls som knäböj.
Jag vet att jag inte utför den djupt just nu men jag tycker den biter bra ändå, frågan är om jag ens kör 90 grader? Men det borde vara där i närheten. Körde inte ens knäböj regelbundet när jag styrketränade förr i tiden så på denna övning är jag nybörjare.
Funderar på att gå över till knäböj i smith maskin för att våga mig på mera djupa knäböj och för att kunna våga pressa ut lite mer.
Tycker att djupa knäböj fritt är lite klurigt både balansmässigt, teknikmässigt plus att jag kanske är något stel i vader/hälsena.
Har sett på bilder att en del verkar köra EXTREMT djupt. Ja, så att röven nuddar marken.
Har också hört att om man alltid kör knäböj så djupt så får man STÖRRE gluteus maximus. Något väl tjejer önskar men oftast inte vi killar.
Några övriga frågor:
– Är det effektivt med fria knäböj (ej smith) även om man inte går ner så djupt? Vad förlorar man förutom extra träning av gluteus maximus? Jag känner ju att det biter ändå. Eller bör jag/man alltid försöka sträva efter djupare knäböj tills den sitter?
– Knäböj i smithmaskin, är detta ok? Bör man sträva efter att ha fötterna längre fram i smithmaskin eller kan man variera fötternas position för att övningen ska ta lite olika på benmusklerna? I smith borde jag varje fall kunna exprimentera med djupa knäböj utan att ramla ihop.
– Jag antar att ni inte kör benpress och knäböj samma pass? Som jag gör nu kör jag ben två ggr i veckan. Benpress plus övriga benövningar pass 1 och knäböj plus övriga benövningar pass 2.Benpress verus Knäböj? Jag upplever benpress som jobbig och att den tar bra också. I benpress kan man ju dessutom utan problem köra djupare. Men visst är den mycket bekvämare och även mindre ansträngande än knäböj. Att man alternerar mellan knäböj och benress är generellt bra?
Funderar också på att glömma allt vad vikter heter bara för att få in tekniken bättre, på knäböj alltså. Åtminstone om man bör köra djupt.
Utfall har jag aldrig kört. Är denna övning något att ha?
Alla tips om hur man får grövre ben och erfarenheter av knäböj mottas varmt!!
6 februari, 2006 at 10:55 #1041095Anonym anvandareMemberFolk tycker väldigt olika om det där med hur djupt man skall gå i knäböj. Själv går jag ner tills benen är parallella med golvet. Tycker att det tar för mycket på rumpan annars. Upplever du att du har stela vader kan du stå med hälarna på en liten upphöjning när du kör. Stretcha vaderna ordentligt, upp till 5 minuter per vad. Det är ena sega rackare. Gå ner i vikt i böjen tills du känner att tekniken sitter.
Benpress är utmärkt. Se till att du har en väl stretchad baksida så att du kan gå ner djupt. Utfall är kanon. Garanterad träningsvärk!
En liten träningslänk:
[http://www.thefitshow.com/past_episodes.htm]6 februari, 2006 at 11:10 #1041096Anonym anvandareMemberolle wrote:Folk tycker väldigt olika om det där med hur djupt man skall gå i knäböj. Själv går jag ner tills benen är parallella med golvet. Tycker att det tar för mycket på rumpan annars. Upplever du att du har stela vader kan du stå med hälarna på en liten upphöjning när du kör. Stretcha vaderna ordentligt, upp till 5 minuter per vad. Det är ena sega rackare. Gå ner i vikt i böjen tills du känner att tekniken sitter.
Benpress är utmärkt. Se till att du har en väl stretchad baksida så att du kan gå ner djupt. Utfall är kanon. Garanterad träningsvärk!
En liten träningslänk:
[http://www.thefitshow.com/past_episodes.htm]Tack för tipsen Olle!
Ja, jag måste börja stretcha mina vader regelbundet.
Utfall verkar också något klurig utföringsmässigt men ska börja prova. Har nog varit lite fördomsfull mot den övningen i mina dar. Trott att andra övningar borde vara effektivare, men knappt provat den själv.
Att köra utfall samma pass som tex benpress eller knäböj är inget problem?
Var på benen tar egentligen utfall mest?
6 februari, 2006 at 12:03 #1041097Anonym anvandareMemberFria vikter är alltid att föredra framför maskiner.
Nöt tills du lär dig övningen och om du är rädd för att få stort arsle kan du istället köra djupa frontböj. Den går ngt hårdare på benen och mindre på arslet, mkt pga att du är mkt mer upprätt. Den är dock svårare att lära sig.
Bara att nöta på tills det sitter.6 februari, 2006 at 15:35 #1041098Anonym anvandareMemberKom ihåg att magen många gånger kan vara den svaga länken i böj. Iaf när man börjar komma upp i lite vikter. Se till att skaffa en ordentlig bålstyrka så kommer du få bättre förutättningar för att bli en långlivad benböjare. Testa även frontböj, grodbenböj, och sissysquats, när du lärt dig behärska tekniken till 100% så höjer du belastningen.
6 februari, 2006 at 15:58 #1041099Anonym anvandareMemberLindmark wrote:Fria vikter är alltid att föredra framför maskiner.
Nöt tills du lär dig övningen och om du är rädd för att få stort arsle kan du istället köra djupa frontböj. Den går ngt hårdare på benen och mindre på arslet, mkt pga att du är mkt mer upprätt. Den är dock svårare att lära sig.
Bara att nöta på tills det sitter.Frontböj är när man har stången framför kroppen istället för bakom nacken men i övrigt ungefär samma rörelsemönster? Måste vara jobbigare att hålla styr på stången då? Får testa.
6 februari, 2006 at 16:03 #1041100Anonym anvandareMemberClyde wrote:Kom ihåg att magen många gånger kan vara den svaga länken i böj. Iaf när man börjar komma upp i lite vikter. Se till att skaffa en ordentlig bålstyrka så kommer du få bättre förutättningar för att bli en långlivad benböjare. Testa även frontböj, grodbenböj, och sissysquats, när du lärt dig behärska tekniken till 100% så höjer du belastningen.Att förhållandet mage/rygg är viktigt har jag varit medveten om sedan tidigare.
Jag kör mage två ggr i veckan och tycker mig känna att kroppen känns något stabilare (eller själva hållningen) än i början.
Just stärkt mage & rygg är väl en av de absolut bästa effekterna man får av styrketräning rent generellt. Ryggproblem är ju ett extremt vanligt problem, speciellt när man kommer upp i åren.
Hmmm iofs verkar också just knäböj kunna trassla till en del ryggar har jag förstått.
6 februari, 2006 at 16:51 #1041101Anonym anvandareMemberTips på hur man kör frontböj:
[http://forum.body.se/showthread.php?t=2475&page=5]12 februari, 2006 at 21:42 #1041102Anonym anvandareMemberI dag hädade jag på gymmet och körde 2 set vanliga knäböj och 2 set i smith…
Vad ska man säga?
Trots att jag går ner djupare i smith maskinen så tycker jag nog att fria knäböj biter lite bättre fast knäböj i smith’en är jobbigt också, helt klart.
Man känner sig tryggare i smith maskinen och jag gissar att man där istället kommer kunna lassa på mer vikt jämför med fria knäböj. Att man dessutom kan sätta lås på smith maskinen är ju en enorm trygghet.
Kan man helt gå över till smith maskin för knäböj utan alltför dåligt samvete eller bör jag försöka mig plåga igenom fria knäböj tills jag behärskar den bättre? Eller kanske växla både mellan knäböj i smith, fria knäböj och benpress?
Det borde väl generellt sätt gå att träna effektiva bra knäböj även i smith? Att man kompenserar smith maskinens ”bekvämlighet” och att den tar lite mindre med att man kan köra lite djupare och tyngre i smith maskinen? Dessutom är det lätt att laborera med fot positionerna.
Jag vill verkligen läsa om era erfarenheter.
Jag prioriterar benen och kör två benpass i veckan. För att försöka börja få ordning på mina ben som är smala av allt långdistanslöpande. ,-)
Nästa benpass borde jag kan försöka mig på frontböj…
12 februari, 2006 at 22:41 #1041103Anonym anvandareMemberTycker inte du ska vara rädd för djupa knäböj, det är ju inte så att rumpan växer med raket fart, sen rätta mig om jag har fel så tycker tjejer om när man åtminstone har en röv, är min erfarnhet…
Kör djupt och njut av att inte kunna sitta på ett par dag, teknik o balans kommer med tiden, det ärbara att bana in övningen..
Mvh Martin
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.