Fria vikter lr Maskiner?

Home Forums Allmänt om gymträning Fria vikter lr Maskiner?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • Author

Tänkte bara höra va ni använder mest fria vikter lr maskiner?
    Och vad som ni tycker ger bäst reslutat?
    Alla har olika åsikter men ja vill höra fler :emo-thumb

beror på vilken nivå du ligger….(tycker ja)

Varierar, det ger bäst resultat tycker jag!

som nybörjare anser jag att du bör börja med maskiner för att dana in ett riktigt rörelsemönster. för- och nackdelen med maskiner är att du isolerar en specifik muskelgrupp väldigt mkt.
    fria vikter kräver viss träningsvana för att du skall få ut maximalt anser jag. risken att skada sig är större med fria vikter men kan du utföra rörelsen korrekt är det min uppfattning att det ger bättre resultat.
    jag brukar lägga upp mina pass genom att köra fria vikter i början av passet och sen avsluta med någon maskinövning när jag börjar bli trött…..:bb3:

Tingeling wrote:
    Tänkte bara höra va ni använder mest fria vikter lr maskiner?
    Och vad som ni tycker ger bäst reslutat?
    Alla har olika åsikter men ja vill höra fler :emo-thumb

Jag anser att fria bör utgöra lejonparten. Inte bara för att det bygger bäst, utan även för att det tränar stabiliserande muskler och därmed ger en mer funktionell styrka än maskinträning då man är låst i en rörelsebana.

Därmed inte sagt att maskiner bör uteslutas helt, men fokus tycker jag bör ligga på fria vikter, oavsett nivå.

Reyky wrote:
    som nybörjare anser jag att du bör börja med maskiner för att dana in ett riktigt rörelsemönster. för- och nackdelen med maskiner är att du isolerar en specifik muskelgrupp väldigt mkt.
    fria vikter kräver viss träningsvana för att du skall få ut maximalt anser jag. risken att skada sig är större med fria vikter men kan du utföra rörelsen korrekt är det min uppfattning att det ger bättre resultat.
    jag brukar lägga upp mina pass genom att köra fria vikter i början av passet och sen avsluta med någon maskinövning när jag börjar bli trött…..:bb3:

Tycker tvärt om , för att få in kordination och stärka ligament och understödjande muskler , så är fria vikter att föredra för en nybörjare.

Själv kör jag ca 80% fria vikter .

Krister A wrote:
    Tycker tvärt om , för att få in kordination och stärka ligament och understödjande muskler , så är fria vikter att föredra för en nybörjare.

Själv kör jag ca 80% fria vikter .

du har uppenbarligen inte lagt märke till alla nybörjakillar som börjar trilla in nu inför beach 06….blir ju mörkrädd när jag ser hur dom kör. ett under att dom inte skadar sig varje gång dom är där och kör ett pass. hade dom hållt sig till maskiner först 2-3 månaderna tror jag dom hade fått ut mkt mer av sin träning. ex en sådan övning som knäböj är svår att utföra korrekt även om du tränat några år…..

Jo dom har jag sett , även dom som går från smith bänkpress till vanlig , och lägger på samma vikt , ett under att dom inte skadar sig.

Krister A wrote:
    Jo dom har jag sett , även dom som går från smith bänkpress till vanlig , och lägger på samma vikt , ett under att dom inte skadar sig.

skulle dom här killarna nöja sig med mer moderata vikter i sina försök till fria viktövningar håller jag med dig, men eftersom vi båda vet att verkligheten inte stämmer överens med det så….

Oki alla har delade meningar, men de e intressant att se hur andra tr

Som svar på vad jag kör .

Mycke basövningar, till SL + kör lite OL lik träning när orken finns , maskin övningar är latsdrag , rodd och benpress.

3-5 repp övning .

Som nybörjare tycker jag att det är bäst att ta kontakt med någon på gymmet som ser ut att veta vad han/hon pysslar med och fråga om den kan visa hur man utför övningarna med fria vikter! Maskiner kan vara väldigt svåra att ställa in och att skada sig i en felinställd maskin är inte så svårt det heller!

En bra lärare och fria vikter :emo-thumb

melancoolio wrote:
    Maskiner kan vara väldigt svåra att ställa in och att skada sig i en felinställd maskin är inte så svårt det heller!

Det där håller jag med om, jag tycker att det är väldigt ofta som maskinerna inte passar mig. Inte alltid till den grad att det föreligger skaderisk kanske, men väl så det inte alls tar lika bra som det borde. Det slipper man ju med fria vikter:)

Andreas Guiance wrote:
    Det där håller jag med om, jag tycker att det är väldigt ofta som maskinerna inte passar mig. Inte alltid till den grad att det föreligger skaderisk kanske, men väl så det inte alls tar lika bra som det borde. Det slipper man ju med fria vikter:)

Precis, och detta leder till förslitningskador och obalans i styrkeförhållandet mellan musklerna som i sin tur garanterat leder till skador. Alla typer av maskiner som fixerar dig i en enda rörelsebana bör användas väldigt sparsamt.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.