Home › Forums › Allmänt om gymträning › Fria vikter lr Maskiner?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 november, 2005 at 22:28 #1059313Anonym anvandareMemberReyky wrote:du har uppenbarligen inte lagt märke till alla nybörjakillar som börjar trilla in nu inför beach 06….blir ju mörkrädd när jag ser hur dom kör. ett under att dom inte skadar sig varje gång dom är där och kör ett pass. hade dom hållt sig till maskiner först 2-3 månaderna tror jag dom hade fått ut mkt mer av sin träning. ex en sådan övning som knäböj är svår att utföra korrekt även om du tränat några år…..
vänta tills efter nyår…..
20 november, 2005 at 14:28 #1059314Anonym anvandareMemberJag tycker framf
20 november, 2005 at 20:12 #1059315Anonym anvandareMemberen tanke som slagit mig
20 november, 2005 at 21:07 #1059316Anonym anvandareMemberTingeling wrote:…men så va jag på ett nytt gym häromdan med instruktör och hon syftade på att maskiner var mycke bättre en fria vikter och hälst skulle man sitta och nöta rep efter rep med bara ett sett per maskin!?
Jag brukar köra ca 3-4 sett med allt från 5-12 rep bror på vad jag kör och i vilken ordning..Hur kör ni?
Jag kör 2 – 3 övningar per muskel/muskelgrupp, 2 – 3 set, 6 – 12 reps. Som nybörjare körde jag fler reps med lite lättare vikter för att känna in rörelserna. Fria vikter utgör basen i min träning, men jag kompletterar gärna med maskiner. Benpress och Chins- / dipsmaskin använder jag exempelvis gärna. I perioder lägger jag även in andra maskiner, för variationens skull.
Att köra många repetitioner i ett set låter mycket konstigt, även om det inte är ovanligt att tjejer kör på det sättet för att inte bli ’biffiga’. Inget annat än slöseri med tid skulle jag vilja påstå. Speciellt om man vill få lite snygga konturer på kroppen, eller t.o.m bli muskulös. Vi tjejer har redan den hormonella balansen emot oss så varför motarbeta utvecklingen ännu mer?
20 november, 2005 at 22:13 #1059317Anonym anvandareMemberAnna_H wrote:Jag kör 2 – 3 övningar per muskel/muskelgrupp, 2 – 3 set, 6 – 12 reps. Som nybörjare körde jag fler reps med lite lättare vikter för att känna in rörelserna. Fria vikter utgör basen i min träning, men jag kompletterar gärna med maskiner. Benpress och Chins- / dipsmaskin använder jag exempelvis gärna. I perioder lägger jag även in andra maskiner, för variationens skull.Att köra många repetitioner i ett set låter mycket konstigt, även om det inte är ovanligt att tjejer kör på det sättet för att inte bli ’biffiga’. Inget annat än slöseri med tid skulle jag vilja påstå. Speciellt om man vill få lite snygga konturer på kroppen, eller t.o.m bli muskulös. Vi tjejer har redan den hormonella balansen emot oss så varför motarbeta utvecklingen ännu mer?
Oki l
21 november, 2005 at 11:50 #1059318Anonym anvandareMemberReyky wrote:skulle dom här killarna nöja sig med mer moderata vikter i sina försök till fria viktövningar håller jag med dig, men eftersom vi båda vet att verkligheten inte stämmer överens med det så….Jag håller helt med.
Skaderisken är lägre i maskinerna för nybörjarna…21 november, 2005 at 11:52 #1059319Anonym anvandareMemberSam jr wrote:en tanke som slagit mig är juh att vissa maskiner (hur fan man än ställer in dem) verkar vara konstruerade av nån klen fetis som aldrig satt sin fot på ett gym …sen så är juh alla kroppar olika och alla maskiner funkar inte helt enkelt på alla ….så länge man ser till att utföra övningarna korrekt så kvittar det nog vad man använderDet är nackdelen med vissa maskiner, de passar inte alla människor beroende på att vissa är 1,5 långa och vissa 2,10.
Men du ser ju inte ut att vara direkt över 2,10 Sam så italiensktillverkade technoGym maskinerna borde väl passa dig
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.