Home › Forums › Allmänt om gymträning › Fundering?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
10 augusti, 2011 at 20:50 #52238Anonym anvandareMember10 augusti, 2011 at 20:50 #127750Anonym anvandareMember
Hej
Har börjat träna igen för några månad sen efter ett längre uppehåll.
Nu kör jag mestadels 8rep tunga. Förut körde jag 8or lite lättare och intensivare.Jag har blivit starkare nu, men känns som volymen var bättre förut. Kan det vara så att det ger bättre volym när man kör lite lättare men intensivare. Eller kommer volymen ju starkare man blir(Tyngdlyftarna är starka men inte så jätte grova direkt)
Vill ha mer volymen!
10 augusti, 2011 at 22:03 #127751Anonym anvandareMemberBåde och kan man säga. Tyngdlyftare och styrkelyftare är inga späda fjunisar direkt heller.
Det är en mycket vanlig fråga iaf, vilket repsintervall, set-vila mm som bygger volym kontra styrka bäst.
11 augusti, 2011 at 08:39 #127752Anonym anvandareMemberVad jag har förstått så ligger reps intervallet 8-12rep för volymträning.
Du ska givetvis inte köra med en vikt som du vet att du klarar 10-12rep på och lägga av vid 8reps, kör med en vikt där du får slita upp de 2 sista repsen (alltid bra teknink och utförande).11 augusti, 2011 at 10:51 #127753Anonym anvandareMember90annion wrote:Vad jag har förstått så ligger reps intervallet 8-12rep för volymträning.
Du ska givetvis inte köra med en vikt som du vet att du klarar 10-12rep på och lägga av vid 8reps, kör med en vikt där du får slita upp de 2 sista repsen (alltid bra teknink och utförande).Det där är nödvändigtvis inte helt sant, med avseende på styrka. Man kan mycket väl utföra ett antal set med repsantal som ligger en bit ifrån fail som en del i ett styrkeprogram.
11 augusti, 2011 at 11:29 #127754Anonym anvandareMemberOska_r wrote:Hej
Har börjat träna igen för några månad sen efter ett längre uppehåll.
Nu kör jag mestadels 8rep tunga. Förut körde jag 8or lite lättare och intensivare.Jag har blivit starkare nu, men känns som volymen var bättre förut. Kan det vara så att det ger bättre volym när man kör lite lättare men intensivare. Eller kommer volymen ju starkare man blir(Tyngdlyftarna är starka men inte så jätte grova direkt)
Vill ha mer volymen!
Så du menar på fullaste allvar att inte Benedikt Magnusson är jätte grov!?
11 augusti, 2011 at 11:51 #127755Anonym anvandareMemberOska_r wrote:Jag har blivit starkare nu, men känns som volymen var bättre förut. Kan det vara så att det ger bättre volym när man kör lite lättare men intensivare. Eller kommer volymen ju starkare man blir(Tyngdlyftarna är starka men inte så jätte grova direkt)Vill ha mer volymen!
Tyngdlyftare är grova allt! jättegrova, inte lika definerade bara.
Magnus samuelson hade ca 60 cm arma förr, och jag hittar inte ronnie colemans mått, men vill minnas att det var mindre dock.
vad gäller att du kör lättare och mer intensivt så tror jag att det enda som i så fall kan vara fördelaktigt är att du har ett mer korrekt utförande, vilket får musklerna att arbeta mer. Man ska träna på sådana vikter att man i början av setet klarar av ett strikt utförande.
Att fokusera på ett visst repsantal är skit, gör så många du kan, och några till, brukar vara susen. använder du en vikt som du kan göra ungefär 5-6st så gör du 8 eller 9.
11 augusti, 2011 at 12:12 #127756Anonym anvandareMemberJo de är grova men finns de som är grövre men inte lika starka bara det jag var ute efter om ni föstår mig.
11 augusti, 2011 at 14:22 #127757Anonym anvandareMemberOska_r wrote:Jo de är grova men finns de som är grövre men inte lika starka bara det jag var ute efter om ni föstår mig.Varför skulle dem vara grövre? Ge mig ett exempel? Du menar att bara för att du är deffad och inte har en fett på % på typ 20-25 så är man inte lika grov som någon som har en fett % på 7-12? Det där handlar ju inte om grovhet utan snarare om synliga muskler eller inte.
11 augusti, 2011 at 17:40 #127758Anonym anvandareMemberBer om ursäkt snurrade till det där.
11 augusti, 2011 at 18:28 #127759Anonym anvandareMemberDu har tränat någon månad efter ett långt uppehåll om jag förstår dig rätt? Att muskel-
volymen är mindre nu är ju inte så konstigt. Ge det ett år av hård träning, ha inte så bråttom.Och tänkt inte så mycket på repsen hit och dit.
11 augusti, 2011 at 22:28 #127760Anonym anvandareMemberNej då bara en fundering som dök upp. Motivationen är på topp så kör hårt nu.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.