Home › Forums › Allmänt om gymträning › Fundering kring ökningar och återhämtning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 januari, 2011 at 14:10 #54234Anonym anvandareMember8 januari, 2011 at 14:10 #136564Anonym anvandareMember
Jag har funderat ett tag på hur mycket som krävs vid ett och samma träningstillfälle när hypertrofi är målet. Jag har under det senaste året haft väldiga problem att öka i bänkpress och har därför börjat fundera på om jag tränar fel när det gäller vissa muskelgrupper. Till exempel har jag ökat mitt marklyft avsevärt till skillnad från bänkpress. Skillnaden i träningen är att jag kör bara marklyft ett träningspass medan mitt bröstpass följs av fler övningar efter bänkpress.
Min fråga är om det skulle räcker med till exempel hantelflyes eller cable crossover efter bänkpress och därmed ha en kortare åtrehämtningsperiod.
Tack för hjäpen!
8 januari, 2011 at 19:09 #136565Anonym anvandareMemberjag satt fast på en o samma vikt på bänpressen ett tag också kom inte över 70kg, men så började jag lyfta den på ett annat sätt, stannade ca 10-15cm från bröstet istället och på bara 2 veckor kom jag upp till att köra 4rep på 100kg. jag anser att mycket är mentalstyrka också du måste verkligen pressa dig själv ibland, och att alltid ha någon som står berädd när du kör tugnt ger också höjt självförtroende att kunna våga öka vikten
sen hur du kan bli starkare just i bänkpress så körde jag riktigt tugnt i militäär pressen, det hjälpte lite grann faktiskt:)
8 januari, 2011 at 19:40 #136566Anonym anvandareMemberspinaround wrote:Jag har funderat ett tag på hur mycket som krävs vid ett och samma träningstillfälle när hypertrofi är målet. Jag har under det senaste året haft väldiga problem att öka i bänkpress och har därför börjat fundera på om jag tränar fel när det gäller vissa muskelgrupper. Till exempel har jag ökat mitt marklyft avsevärt till skillnad från bänkpress. Skillnaden i träningen är att jag kör bara marklyft ett träningspass medan mitt bröstpass följs av fler övningar efter bänkpress.Min fråga är om det skulle räcker med till exempel hantelflyes eller cable crossover efter bänkpress och därmed ha en kortare åtrehämtningsperiod.
Tack för hjäpen!
Du svarar själv på frågan. Om du ökat mer i mark så gör du något fel när du kör bröst. Kör bänk, antingen en klassisk 3x? eller tex 5×5. Lägg till en kompleteringsövning som tex flyes. thats it.
Om du hamnat på en platå så gå tillbaka lite med vikterna, kanske 10-15% av vad som är dit max. Klarar du 5 reps på 100kg i bänk så släng på kanske 90kg, börja sen sakta öka med tex ett kilo i veckan med mindre övningar som i exemplet jag skrev. Förhoppningsviss blir du återhämtad både i kropp och mentalt och när du hamnar tillbaks på din maxvikt (100kgx5 i exemplet) så ska du förhoppningsvis kunna fortsätta öka långsamt därefter.
Vill du köra mer volym för bröst så lägg in ett till pass i veckan, med kanske en bröst övning, tex incline bänk.
Värt att testa
Jag har tydligen blivit en Beyond Brawn predikant.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.