Fundering kring pushdown

Home Forums Allmänt om gymträning Fundering kring pushdown

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 36 total)
  • Author
    Ola Wallengren wrote:
    Jag skulle rekommendera en helt rak stång och axelbrett grepp eller ngt smalare och tummarna på stången. Hur du vinklar handleden faller sig nog ganska naturligt när du kommer upp på lite vikter.
    Förresten när man pratar vikter och push down så måste man nämna om det är med en trissa, som i latsdrag, eller två, som i en cable cross. De små grabbarna brukar stå vid cabel crossen.

ja, absolut, jag blev lite konfunderad över om jag verkligen tränar på så höga vikter eller om informationen jag fått stämmer. Tror nämligen inte plattorna väger så mycket som dom gör, så kanske ligger närmare 55-57 kg? Aja, huvudsaken är att jag ökar osv…

Provade även på att köra i latsdrag-ställningen idag, det måste bli jävligt mycket tyngre i den maskinen med tanke på att avståndet är längre mellan trissorna där (klart det är 2 trissor i latsdragen). Sen hänger ju hela skiten över mitt huvud så blir småsvårt att få ner skiten ens när det hänger så hårt och börja reppa :D. Börjar bli lite segt med utrymme att hänga på i cablecrossen.

Alm wrote:
    ja, absolut, jag blev lite konfunderad över om jag verkligen tränar på så höga vikter eller om informationen jag fått stämmer. Tror nämligen inte plattorna väger så mycket som dom gör, så kanske ligger närmare 55-57 kg? Aja, huvudsaken är att jag ökar osv…

Provade även på att köra i latsdrag-ställningen idag, det måste bli jävligt mycket tyngre i den maskinen med tanke på att avståndet är längre mellan trissorna där (klart det är 2 trissor i latsdragen). Sen hänger ju hela skiten över mitt huvud så blir småsvårt att få ner skiten ens när det hänger så hårt och börja reppa :D. Börjar bli lite segt med utrymme att hänga på i cablecrossen.

Oftast är belastningen ungefär hälften i cable crossen jämfört med latsdragsställningen. På vårat gym är maxvikten 80 i cable crossen (Gymleco)vilket motsvarar ca 35 kg i latsdragsställningen.

Handledens vinkel spelar troligtvis mindre roll, viktigt däremot är att använda ett vinklat handtag och inte ett rakt (vilket jag uppfattade att du gjort) annars ”tappar” man delar av triceps, se Muscle Meets magnet…en gammal klassiker…:up:

johan-gustafsson.com wrote:
    ….. viktigt däremot är att använda ett vinklat handtag och inte ett rakt… …annars ”tappar” man delar av triceps, se Muscle Meets magnet…en gammal klassiker…:up:

Hur då? Hur påverkas triceps av underarmens vridning?

johan-gustafsson.com wrote:
    Handledens vinkel spelar troligtvis mindre roll, viktigt däremot är att använda ett vinklat handtag och inte ett rakt (vilket jag uppfattade att du gjort) annars ”tappar” man delar av triceps, se Muscle Meets magnet…en gammal klassiker…:up:

Där är väl ett av dom ställena som Tesch har fel?
    Hur du har händerna vinklade påverkar inte triceps involvering. Rakt eller vinklat handtag spelar ingen roll.

h

axl wrote:
    håller man händerna rakt så är det ju förståss tyngre eftersom att sträckan mellan arbåge och greppet ökar, fast detta lär ju vara minimalt.

Hur menar du nu?

Snugglez wrote:
    I pounds då antar jag?

Pounds är det nått man äter?

Jorgen wrote:
    Hur menar du nu?

ju längre hävarm desto tyngre blir det, om du förstår vad jag menar. Om du håller en planka och sätter en vikt längst ut på den blir det tyngre att hålla än om den sitter längst in.

axl wrote:
    ju längre hävarm desto tyngre blir det, om du förstår vad jag menar. Om du håller en planka och sätter en vikt längst ut på den blir det tyngre att hålla än om den sitter längst in.

Jo, det förstår jag. Men din mening ”håller man händerna rakt så är det ju förståss tyngre eftersom att sträckan mellan arbåge och greppet ökar” förstår jag inte. Underarmen har ju sin längd och hävarmen blir varken längre eller kortare beroende på hur man håller händerna vinklade.
    Eller?

Fundera bara inte för mycket på handleder, vinklar o.s.v och glöm för all del inte att fokusera på triceps när du kör pushdown. Det får inte bli för mycket mattematik :emo-thumb

Jorgen wrote:
    Jo, det förstår jag. Men din mening ”håller man händerna rakt så är det ju förståss tyngre eftersom att sträckan mellan arbåge och greppet ökar” förstår jag inte. Underarmen har ju sin längd och hävarmen blir varken längre eller kortare beroende på hur man håller händerna vinklade.
    Eller?

jo, för om du håller ett snöre i handen och fäster det vid armbågen och sedan böjer på handleden så kommer snöret bli slappt, vilket tyder på att sträckan blivit kortare.

axl wrote:
    jo, för om du håller ett snöre i handen och fäster det vid armbågen och sedan böjer på handleden så kommer snöret bli slappt, vilket tyder på att sträckan blivit kortare.

Finns det handtag som ser ut på det viset?

Toljanen wrote:
    Oftast är belastningen ungefär hälften i cable crossen jämfört med latsdragsställningen. På vårat gym är maxvikten 80 i cable crossen (Gymleco)vilket motsvarar ca 35 kg i latsdragsställningen.

man kan ju inte fråga någon på gymet heller, personalen har ingen aning. Bara skönt om det är tyngre i latsdragen, enda problemet där är att få ner handtaget eftersom det hänger långt ovanför huvudet, så blir lite svårt att ta ner det o reppa på det då. Får se om man kan hitta nånstanns man kan reppa på lite tyngre vikter där skiten inte hänger långt över huvudet i startposition.

Ni som kör i latsdragen, har ni startposition långt över huvudet då också eller ?

Alm wrote:
    Ni som kör i latsdragen, har ni startposition långt över huvudet då också eller ?

Nej.
    Det är ju bara att dra ner handtaget till startläget?

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 36 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.