Gravid, opererad men vill träna.

Home Forums Allmänt om gymträning Gravid, opererad men vill träna.

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Jag har gått igenom ett halvårs rehab efter en operation i handen. Här om dagen körde jag mitt första armstyrkepass sen operationen och insåg att jag förlorat enormt mycket i styrka (upp till 5 kg i hantelcurl t ex) pga att jag inte kunnat använda mina händer, armar eller axlar i normal utsträckning. Jag har inte kunnat träna någonting alls med fria vikter eftersom de flesta övningarna innefattar grepp med just händer. Jag ser inte vältränad ut längre. Från att ha varit en av gymmets drottningar till att nu bara känna mig som nobody – lönnfet (jag är gravid i månad fem), blek och otränad. Jag vill träna men har såna kroppskomplex så det liknar inget. Jag har verkligen kört fast. Tänk er en träningsnarkoman med komplex som är gravid och körd i botten. Hur fasen ska jag bära mig åt för att stå ut med den mentala och fysiska smärtan och alla begränsningar som operationen och graviditeten medför? Vad kan jag göra och inte göra när det gäller graviditeten? Jag behöver riktlinjer och någon som förstår mig!:(

Hur är det med händerna nu? är dom ömma? gör det ont att greppa saker?

Det går bra att greppa saker, lyfta och i viss mån pressa. Däremot kan jag inte böja handen bakåt hela vägen och heller inte vrida upp handflatan helt. Jag skulle inte kunna göra armhävningar då jag inte kan stödja mig med handflatan mot ett underlag. Jag har svårt att lasta på i bänkpress men det verkar fungera bra med hantlar istället för skivstång. Så jag är inte helt begränsad men jag behöver tänka om i en del övningar och jag är också osäker på vad jag egentligen bör undvika för att t ex inte få putmage eller andra bekymmer nu när jag är med barn. Man säger att benpress, knäböj och liknande basövningar bara är att glömma. Även vissa magövningar.

mja asså du är ju gravid, du FÅR ha putmage hehe. Men ta det bara lugnt med vikterna och känn efter vad du kan och kör på det. Är det så att du har ont pga operationen och behöver läka längre eller är det nått som blivit permanent? Ananrs tänkte jag på att du kanske skulle träna handledsövningar fast väldigt lätt till att börja med för att få upp rörligheten igen. Jag klämde mitt pekfinger för mer än ett år sedan och kan inte få ihop det fingret till ett grepp längre så jag får kompensera med dom andra fingrarna efterssom jag inte får full styrka i greppet.

*ler* Ja, Självklart måste magen få växa nu. Men jag tänker på livet efter graviditeten. Jag vill ju inte behöva stå ut med det kroppsliga förfall en del tillåter sig att bara just stå ut med för att de fött barn. Mina magmuskler kommer att sträckas ut och om jag tränar fel kommer det att förbli en putmage. Jag vill behålla min smala midja och platta mage. Just nu har jag kommit så långt i min rörlighet att jag börjar känna av samma besvär som innan operationen. Det mest smärtsamma är väl insikten om att operationen inte hjälpte. Jag stretchar handleden och tränar styrkan i handen. Men så fort jag känner att jag vågar ska jag börja stabilisera muskulaturen i handleden också.
    Tack för dina svar och frågor. Tråkigt med fingret.

Har du opererat dig för karpaltunnelsyndrom? I så fall kommer styrkan och rörligheten tillbaka men det är individuellt hur snabbt och hur bra läkningen blir.

Sen tror jag att graviditeten gör att du är extra känslig nu och se stora kroppsliga förändringar gör inte saken bättre. Vet inte hur mycket man får träna och hur hårt under graviditeten men jag tror att fysisk aktivitet innan är bra i förebyggande syfte. Det största jobbet har du ju sen efter födseln.

Lycka till med allt nu och hoppas du kan stå ut de kvarvarande månaderna tills du kan träna hårt igen!

Zoltan Szabo wrote:
    Har du opererat dig för karpaltunnelsyndrom? I så fall kommer styrkan och rörligheten tillbaka men det är individuellt hur snabbt och hur bra läkningen blir.

Sen tror jag att graviditeten gör att du är extra känslig nu och se stora kroppsliga förändringar gör inte saken bättre. Vet inte hur mycket man får träna och hur hårt under graviditeten men jag tror att fysisk aktivitet innan är bra i förebyggande syfte. Det största jobbet har du ju sen efter födseln.

Lycka till med allt nu och hoppas du kan stå ut de kvarvarande månaderna tills du kan träna hårt igen!

Tack! Nej, jag slet isär ligamenten i högerhanden för tre år sen. De syddes fast i september förra året. Att jag gått med det särskillt med mitt tunga jobb och höga träningsgrad kanske inte har gjort väl heller.

Kanske är jag mer än vanligt känslig. Men jag har aldrig varit i så dålig form, aldrig förlorat så mycket fysik och värre blir det men arbetet som graviditeten för med sig är ju ngt jag räknat med och det beror ju på ngt stort och fint. Synd bara att allt kom samtidigt:)

Ta det försiktigt gumman =) låt allt ha sin gång din handled blir bättre och bättre för varje månad som går vet själv av egen erfarenhet! när handlederna börjar jävlas är det inte kul…

Men respekt att du tränar när du är gravid =)

Biccen wrote:
    Ta det försiktigt gumman =) låt allt ha sin gång din handled blir bättre och bättre för varje månad som går vet själv av egen erfarenhet! när handlederna börjar jävlas är det inte kul…

Men respekt att du tränar när du är gravid =)

Skönt att läsa:) Tack!

Jarå jarå har haft typ alla skador man kan ha =)
    Så jag delar med mej av mina erfarenhet haha =)

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.