Home › Forums › Allmänt om gymträning › Grym Bröstmetod ¨21’s¨ för att stimulera ny muskeltillväxt
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 september, 2013 at 11:35 #103247Anonym anvandareMember8 september, 2013 at 11:35 #1078862Anonym anvandareMember
Hejsan! Jag är ny här på body.se. Jag tänkte berätta lite kort om ett nytt sätt att få ditt bröst att växa och bli starkare! Metoden heter ¨21’s¨.
Du kommer att göra totalt 21 reps non-stop, men du kommer att köra 3 olika delar av rörelser.
Tex bänkpress…
Börja med 7 reps i den nedre halvan av bänkpress. Bara tryck på skivstången halvvägs upp tills armbågarna är böjda i 90 grader och sedan sänka ner till bröstet.
Efter det omedelbart gör 7 reps på den övre halvan av bänkpress. Tryck skivstången hela vägen upp, men bara lägre halvvägs ner, stanna när armbågarna är böjda i 90 grader.
Avsluta med 7 kompletta (hela vägen/ Full ROM) reps, tryck hela vägen till toppen och sänk hela vägen ner till bröstet med varje repetition.Detta är inte ett nytt koncept, 7-7-7 eller 21 har funnits länge, men det är sällsynt för just bröstet. Det fungerar mycket bra för att öka din tid under spänning och stimulera ny muskeltillväxt. Det kanske ser enkelt ut när du ser detta men tro mig, det är mycket svårare än vad man tror.
Denna metod kommer att utmana din styrka och uthållighet. Observera att du inte kommer att kunna lyfta så tungt på sättet som du gör med ”normal” bänkpress. Så se till att börja ljust och gradvist.Exempel på Bröst rutin:
Bänkpress
1-2 uppvärmingssets av 10 fulla kompletta reps.
3 Set av 21’sLutande Bänkpress
3 Set av 21’sLutande Dumbbell Fly:
3 set av 21 sCable Cross Over:
3 set av 21 sArmhävningar:
Så många reps du kan av 21’s-metoden.8 september, 2013 at 20:41 #1078867Anonym anvandareMemberJosephHardo wrote:Hejsan! Jag är ny här på body.se. Jag tänkte berätta lite kort om ett nytt sätt att få ditt bröst att växa och bli starkare! Metoden heter ¨21’s¨.Du kommer att göra totalt 21 reps non-stop, men du kommer att köra 3 olika delar av rörelser.
Tex bänkpress…
Börja med 7 reps i den nedre halvan av bänkpress. Bara tryck på skivstången halvvägs upp tills armbågarna är böjda i 90 grader och sedan sänka ner till bröstet.
Efter det omedelbart gör 7 reps på den övre halvan av bänkpress. Tryck skivstången hela vägen upp, men bara lägre halvvägs ner, stanna när armbågarna är böjda i 90 grader.
Avsluta med 7 kompletta (hela vägen/ Full ROM) reps, tryck hela vägen till toppen och sänk hela vägen ner till bröstet med varje repetition.Detta är inte ett nytt koncept, 7-7-7 eller 21 har funnits länge, men det fungerar mycket bra för att öka din tid under spänning och stimulera ny muskeltillväxt. Det kanske ser enkelt ut när du ser detta men tro mig, det är mycket svårare än vad man tror.
Denna metod kommer att utmana din styrka och uthållighet. Observera att du inte kommer att kunna lyfta så tungt på sättet som du gör med ”normal” bänkpress. Så se till att börja ljust och gradvist.Exempel på Bröst rutin:
Bänkpress
1-2 uppvärmingssets av 10 fulla kompletta reps.
3 Set av 21’sLutande Bänkpress
3 Set av 21’sLutande Dumbbell Fly:
3 set av 21 sCable Cross Over:
3 set av 21 sArmhävningar:
Så många reps du kan av 21’s-metoden.Det är nytt, fast har funnits länge?
Nåja, varför är det så bra att göra 21 reps? Alltså, på vilket sätt är denna metod bra för muskelutveckling och styrka?
8 september, 2013 at 21:07 #1078869Anonym anvandareMemberTja Jorgen! Det jag menar är att det är nytt just för brösten (som jag skrev), men det har funnits för biceps då man håller en stång och kör denna metod.
Bröstet är inte van med denna sorts metod därför stimulerar det ny muskeltillväxt, som jag sa. Prova det, det är värt det, jag lovar!9 september, 2013 at 17:35 #1078880Anonym anvandareMemberJosephHardo wrote:Tja Jorgen! Det jag menar är att det är nytt just för brösten (som jag skrev), men det har funnits för biceps då man håller en stång och kör denna metod.
Bröstet är inte van med denna sorts metod därför stimulerar det ny muskeltillväxt, som jag sa. Prova det, det är värt det, jag lovar!Ok.
Men varför kan man inte bara göra 21 reps, vad skall den halva rörelsen tillföra?
Och är inte ett lägre repsantal bättre för just muskeltillväxt?9 september, 2013 at 20:44 #1078881Anonym anvandareMemberEftersom musklerna förvirras. Genom att attackera repetitioner genom olika rörelser kommer dina muskler bli chockade. och det är bra..
10 september, 2013 at 08:37 #1078884Anonym anvandareMemberDet är ju inte direkt någon ny sorts rörelse för musklerna och det är ingen positiv chock om det är lägre vikt snarare semester. Om jag nu vill bryta ner så mycket muskelfibrer som möjligt kör man hela repetitioner. denna variant ser jag mest som uppvärmning eller om man vill ha ett sista pump som absolut sista övning.
10 september, 2013 at 10:12 #1078886Anonym anvandareMemberDu ska köra så tungt du kan i 7-7-7 då mycket blod går till musklerna då de blir större… Det kallas ”hypertrophy training”. Detta är ett tips, jag tvingar dig inte att göra den, men den är grym. Man får en jäkla träningsvärk och det är ju då musklerna blir större/starkare.
10 september, 2013 at 18:02 #1078890Anonym anvandareMemberJosephHardo wrote:Eftersom musklerna förvirras. Genom att attackera repetitioner genom olika rörelser kommer dina muskler bli chockade. och det är bra..Fast, det stämmer ju inte. Muskler kan inte tänka, alltså kan dom inte bli förvirrade.
JosephHardo wrote:Du ska köra så tungt du kan i 7-7-7 då mycket blod går till musklerna då de blir större… Det kallas ”hypertrophy training”. Detta är ett tips, jag tvingar dig inte att göra den, men den är grym. Man får en jäkla träningsvärk och det är ju då musklerna blir större/starkare.Menar du att man skall ändra vikten mellan dom olika momenten i rörelsen eller skall man använda samma vikt?
Jag tycker att du skall läsa alla delarna här: http://traningslara.se/styrketraning-del-i-introduktion-och-lite-fysiologi/
11 september, 2013 at 21:52 #1078906Anonym anvandareMemberNej ”jorgen” muskler tänker inte musköer agerar exakt som vi agerar fast på ett ”tänkande” sett stämmer som jospeh säger dära!
12 september, 2013 at 20:23 #1078915Anonym anvandareMemberAndrezadeh wrote:Nej ”jorgen” muskler tänker inte musköer agerar exakt som vi agerar fast på ett ”tänkande” sett stämmer som jospeh säger dära!Du får nog förklara lite bättre vad du menar med det, för jag förstår inte.
”Muskler agerar exakt som vi agerar fast på ett tänkande sätt” Vad betyder det?
12 september, 2013 at 21:23 #1078919Anonym anvandareMemberDu sa att muskler inte tänker. Nej dom tänker inte men dom agerar genom att vi bryter ner dom och dom byggs upp av sig sj. Även när blodet forsar in mera så agerar muskler. Där du säger att muskler inte tänker nej dom tänker inte men dom agersr!
13 september, 2013 at 19:39 #1078935Anonym anvandareMemberAndrezadeh wrote:Du sa att muskler inte tänker. Nej dom tänker inte men dom agerar genom att vi bryter ner dom och dom byggs upp av sig sj. Även när blodet forsar in mera så agerar muskler. Där du säger att muskler inte tänker nej dom tänker inte men dom agersr!Och detta förklarar 21:ans förträfflighet på vilket vis?
13 september, 2013 at 20:23 #1078936Anonym anvandareMemberTänk lite jorgen… du behöver inte ha allt serverat på bordet som ett litet barn… använd logiken eller researcha du som har tränat ¨länge¨ borde nog förstå automatiskt utan att ställa massa frågor
13 september, 2013 at 22:21 #1078938Anonym anvandareMemberJosephHardo wrote:Tänk lite jorgen… du behöver inte ha allt serverat på bordet som ett litet barn… använd logiken eller researcha du som har tränat ¨länge¨ borde nog förstå automatiskt utan att ställa massa frågorJa, jag vet att 21:an är meningslös och inte ger ett dugg jämfört med ”riktig” träning.
Men om du rekommenderar en metod så måste du kunna motivera vad det är som gör den bättre än något annat.
Annars är det svårt att ta dina tips på allvar.
Det kan ju finnas medlemmar här som inte är lika duktiga som dig när det kommer till träning, eller hur? -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.