Gym upplägg nybörjare

Home Forums Allmänt om gymträning Gym upplägg nybörjare

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Tjenare, jag är en kille på 17 år som började gymma för inte allt så länge sen. ungefär 3-4 månader sen och har verkligen märkt och sett lite resultat. Men jag har inte direkt haft något speciellt upplägg.
    Vi har varit några killar som gymmat 3 gånger i veckan å när vi kommer till gymmet bestämmer vi oss bara för att köra antingen bröst triceps axlar eller rygg biceps( har inte varit mycket ben för vi är ju unga å dumma å vill ha snygg överkropp)
    Men nu vill jag börja gymma mera seriöst och har fixat ihop ett upplägg som jag tror kan funka, det är ett 3-split

Pass 1 – Bröst axlar tricpes

Bänk press 3×10
    Dips 3xMax
    Sne bänkpress 3×10
    Sidlyft 3×10
    Barbell pull ups 3×10 (vet inte vad det heter egentligen men man har en stång som man håller ganska smallt och så lyfter man den mot hakan)
    Militärpress hantlar 3×10
    Triceps Push downs 3×10 eller dropset
    Armhävningar 3xMax eller Pyramid 1-10-1

Pass 2 – Ben vader mage

Benböj 3×10
    Benpress 3×10
    Utfallssteg 3×10
    Vadpress 3×10
    Benlyft 3×20 eller 3xMax( när man står på armbågarna å lyfter benen)
    Djupa situps 3×20 eller 3xMax
    Snea situps 3×20 eller 3xMax ( statisk situp både föterna och ryggen lyft upp från backen och håller i en vikt som man ”drar” sida till sida)

Pass 3 – Rygg biceps

Lats drag/pull ups 3×10 eller 3xMax(brett med händerna och handflatorna bortåt allstå knokarna mot mig)
    Marklyft 3×10
    T-bar rows 3×10
    1-arm hantel rodd 3×10
    Latsdrag/chins 3×10 eller 3xMax( handflatorna mot mig)
    Biceps curl 3×10 eller droppset

vad tror ni? ser det bra ut? och kan jag köra det 2 gånger i veckan alltså 6 pass i veckan varannan vecka. 6 pass en vecka och 3 pass nästa och sen 6 å så vidare. sedan spelar jag badminton där jag får mycket kondition( även fasten man inte kanske tror det) och i sommar ska jag ut å springa 2 gånger i veckan hade jag tänkt.

tack i förväg för svar! :emo-thumb

mvh Lehto

Ser väl bra ut, men PERSONLIGEN skulle jag ändra vissa moment till 6-8 tunga reps då du har tränat i några månader nu.

T.ex.
    Bänkpress, sne bänkpress, dips (med vikt under mig), militärpress, marklyft etc..listan är längre, men du förstår kanske. Mage och underarmar däremot skulle jag köra 14-16 intensiva reps :)

Helkroppspass kanske?

Kri wrote:
    Helkroppspass kanske?

njaa.. har körde lite helkropps pass precis när jag började men tycker att det är roligare att dela upp kroppen och inte ta alla muskelgrupper på en gång

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.