Hängande benlyft.

Home Forums Allmänt om gymträning Hängande benlyft.

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Hej! Har testat på hängande benlyft som ska vara bra för magen eller obliques? Men när jag gör den känns det inte på magen, utan det är mer jobbigt. Känns även mer i benen. Något som är fel? Hur ska det kännas?

Tack!

Känns mer jobbigt? Utveckla lite.

Benlyft är ganska ansträngande för hela kroppen. Underarmarna som du hänger i, latsen och axlarna för att hålla ställningen ordentligt och inte gunga för mycket. Det sträcker lite i ovansidan av låren när du håller benen rakt ut, och känns både mitt på och i sidorna av magen. Jag känner det ganska mycket i musklerna kring höften också. Mellan naveln och snorren.

Testa att hänga i ett dips-räcke annars? Det brukar finnas sådana med handtag som man kan vila med armbågarna på en kudde typ och ha kroppen hängandes. Annars kan du lägga dig på en bänk med benen utanför och lyfta dem liggandes. Inte alls lika tungt som att hänga i armarna, men du kan be en polare putta ner benen om du vill.

Finns mycket roliga varianter. Här är en av mina favoriter!

[youtube=FWmnG-XnxZk]

Jag och polarn latjar lite. Vi körde armar och mage, där har du en del varianter på benlyft också. Tyvärr stängde Youtube av ljudet på filen haha.

[youtube=yJCdN7t-uDk]

hej!
    jag tycker personligen att det inte är en optimal mag-övning men helt klart jäkligt bra som variation ibland.
    vad som är svårt är att just få en bra kontraktion av magmuskulaturen.
    iliopsoas(höftböjarmuskeln) gör ett stort jobb i denna övning, och det är kanske just där det kan kännas.
    testa att hålla in benen så du inte får lika stor hävkraft, och sedan försök ”cruncha” ihop(kuta rygen) magen den sista biten.

//Macke

jag hänger ned rak och drar upp benen till den höjd där jag har händerna. där spänner man med hela kroppen. axlarna får jobba rätt bra. skitbra övning funkar bra för magen.:up:

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.