Home › Forums › Allmänt om gymträning › Hantel övningar för rygg?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
23 april, 2009 at 12:19 #54094Anonym anvandareMember23 april, 2009 at 12:19 #135993Anonym anvandareMember
Hej!
Jag har ett problem, jag har får inte min vänstra sida på kroppen att ta bra i alla olika skivstångsroddar, latsdrag m.m.
Så jag har blivit mycket större och starkare på högersidan än vänster.
Nu vill jag rätta till detta problem, så därför tänkte jag börja köra hantelövningar för att rätta till detta.Men nu behöver jag hjälp med vad det finns för övningar för det.
Några förslag? Gärna länkar på bilder/filmer så man får se utförningen.Tack på förhand. :up:
23 april, 2009 at 12:53 #135994Anonym anvandareMemberFör att förbättra muskelkontakten och låta vänstra sidan komma i kapp går det utmärkt att till exempel köra både latsdrag och sittande rodd med handtag och en arm i taget. Det finns massor av unilaterala övningar som fungerar bra.
Om skillnaden är stor mellan höger och vänster sida och om du fortfarande har problem att hitta muskelkontakten när du kör en sida i taget bör du uppsöka en naprapat som kan titta på din rygg, axlar och nacke. Det är mycket möjligt att du har låsningar, nedsatt rörelseomfång, muskelobalanser etcetera som hindrar dig i bilaterala övningar. En naprapat kan rätta till det åt dig och även ge förslag på stretch- och styrkeövningar.
23 april, 2009 at 19:00 #135995Anonym anvandareMemberHantelrodd är en favorit här också:
[img=http://www.muscles.se/wp-content/uploads/2008/03/hantelrodd.gif][img=http://www.muscles.se/wp-content/uploads/2008/03/enhands-rodd-rygg.gif]
23 april, 2009 at 20:30 #135996Anonym anvandareMemberSom förgående sagt hantelrodd är en favorit
27 april, 2009 at 01:16 #135997Anonym anvandareMemberrodd,luta mot ett rack.
27 april, 2009 at 16:35 #135998Anonym anvandareMemberFinns även en liknande maskin som i stort sett är samma sak som hantelrodden. Vet inte vad den heter men man sitter med bröstet lutat frammåt och drar ”hantagen” emot dig i sittande position. Den kan du köra fast lägga ett av benen på sätet och köra en arm i taget, som sagt det som hantelrodden bara det att vissa som jag själv får mer kontakt i den.
19 januari, 2011 at 15:02 #135999Anonym anvandareMemberen övning som jag tycker ger bra tryck i ryggen är:
enarmsrodd sittande på en bänk och vajern i c.a 45garders vinkel uppåt.
en polare testade den, nu är det hans favorit för rygg19 januari, 2011 at 15:12 #136000Anonym anvandareMemberTack för tipsen!!
Hantelrodd tar som sagt på både baksida axel och rygg. Kan jag köra tex hantelrodd på ryggpasset dag 1 och sen köra axlar dagen efter eller är det dumt??
19 januari, 2011 at 15:27 #136001Anonym anvandareMemberstarberger wrote:Tack för tipsen!!Hantelrodd tar som sagt på både baksida axel och rygg. Kan jag köra tex hantelrodd på ryggpasset dag 1 och sen köra axlar dagen efter eller är det dumt??
Lyssna på din kropp, är du hyffsat pigg i axlarna så kan du piska på dom igen bara du får vila sen. :emo-thumb
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.