Home › Forums › Allmänt om gymträning › Hantelcurls – utförande
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 april, 2012 at 00:52 #49060Anonym anvandareMember27 april, 2012 at 00:52 #118841Anonym anvandareMember
Sitter och läser boken Styrketräning – En anatomisk guide, skriven av Frédéric Delavier. Reagerade lite konstigt när jag läste om hantelcurls, han föreslår att man ska avsluta kontraktionen med att lyfta armbågen framåt. På bilden som illustrerar rörelsen avslutar man rörelsen med triceps i stort sett parallellt med golvet. Har personligen aldrig sett detta, utan jag är van vid att avsluta med hanteln i axelhöjd och inte vid pannan.
Vet att det inte finns något rätt eller fel, men var bara nyfiken på om det här är vettigt eller inte. Det känns som att den sista delen (armbågslyftet) mest belastar främre deltoidus, men det kanske finns någon fördel med det hela?
Kan tillägga att övningen i boken körs sittande och alternerande.
27 april, 2012 at 08:52 #118842Anonym anvandareMemberdaannneee wrote:Sitter och läser boken Styrketräning – En anatomisk guide, skriven av Frédéric Delavier. Reagerade lite konstigt när jag läste om hantelcurls, han föreslår att man ska avsluta kontraktionen med att lyfta armbågen framåt. På bilden som illustrerar rörelsen avslutar man rörelsen med triceps i stort sett parallellt med golvet. Har personligen aldrig sett detta, utan jag är van vid att avsluta med hanteln i axelhöjd och inte vid pannan.Vet att det inte finns något rätt eller fel, men var bara nyfiken på om det här är vettigt eller inte. Det känns som att den sista delen (armbågslyftet) mest belastar främre deltoidus, men det kanske finns någon fördel med det hela?
Kan tillägga att övningen i boken körs sittande och alternerande.
Ibland brukar jag göra den beskrivna rörelsen för att jag tycker det ”nyper till” lite extra i biceps.
27 april, 2012 at 10:35 #118843Anonym anvandareMemberNja, så länge du får upp hanteln med hyffsad form och inte står böjd som en banan med ryggen. Själv cheatar jag ofta upp de sista repetitionerna med lite gung, men det är kontrollerat osv och jag har avancerat stort i vikterna jag använder.
28 april, 2012 at 15:52 #118844Anonym anvandareMemberJag råkar också äga boken du läste det där i och jag håller med om att det är lite småunderligt. Jag trycker fram armbågen lite för att, precis som microwave skriver, nypa till lite extra i kontraktionsläget. Det känns som en smaksak.
Funderar man vidare på det så är det egentligen konstigt att göra så med tanke på att biceps är som starkast vid böjning 90 grader (har i alla fall jag läst på flera ställen).
28 april, 2012 at 16:06 #118845Anonym anvandareMemberJag skjuter fram armbågen smått då jag också går med högerarmen mot vänster bröst. Tycker detta tar bra och biceps är utan tvekan det som svarat bäst på min kropp.
28 april, 2012 at 16:46 #118846Anonym anvandareMember[youtube=6twGnTIEpOo]
På samma sätt som Phil kör fast upprätt så att du får kontakt och att den arbetar maximalt. Ett annat sätt är att dra in armbågen en aning vid uppgång istället för skjuta fram den så kommer man runt vinkeln som avlastar bicepsmuskeln.1 maj, 2012 at 09:21 #118847Anonym anvandareMemberDen här är bra som mall för bicepsträning:
[youtube=z5tHcS3yiRU]7 maj, 2012 at 10:16 #118848Anonym anvandareMemberFör mycket pump-träning imo, men annars curlar jag likadant men går längre upp då.
Stort + för musiken; om jag tvingas höra Disturbed, In Flames eller något annat skitband i en träningsvideo en gång till vet jag inte vad som sker. Antingen ska man köra något riktigt tungt, eller någon sådan här musik. Ingen jävla kommersiell fis-”metal” for the masses.
7 maj, 2012 at 10:19 #118849Anonym anvandareMemberMadball wrote:För mycket pump-träning imo, men annars curlar jag likadant men går längre upp då.Fungerar ju dock ganska bra för Robban iaf.
7 maj, 2012 at 10:24 #118850Anonym anvandareMemberJa då, absolut. Fina resultat
Det var därför jag skrev ”imo”.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.