Har du tuttar?

Home Forums Allmänt om gymträning Har du tuttar?

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 91 through 102 (of 102 total)
  • Author
    Björn Ö wrote:
    Det finns en markant skillnad och det är den att dessa herrar har tränat i åtskilliga år och redan har byggt upp en grym grundfysik på diverse sätt och kanske inte har samma behov att öka supermycket i massa samt att de vet hur deras kroppar reagerar på deras träningsmetoder.

Det är ungeför som om en nybörjare i golf skulle gå ett varv med Tiger Woods golfklubbar, de skulle spendera större delen av dagen ute i skogen eftersom det är en grym skillnad mellan nybörjarklubbar och proffsklubbor.

Så man måste lära sig krypa innan man kan gå.

Så du menar att jag som tränat 7år fortfarande ska stå och köra sakta och ”känna vikterna”?? Proffsen är nöjda med sin massa, därför har de börjat köra explosivt, de har alla i sin ungdom kört otroligt strikt med mycket kontakt, är det så jag ska tolka dig?
    Ang. Tiger Woods liknelsen är det ganska stor skillnad, tycker du inte? Det handlar ju om material som skall kontrolleras, vilket inte finns inom styrketräningen på samma sätt.

Nu ska jag verka lite trög här men om jag vore nybörjare ska jag då hellre köra cc än bänk eftersom det ger ”bättre kontakt”?

Melin wrote:
    Nu ska jag verka lite trög här men om jag vore nybörjare ska jag då hellre köra cc än bänk eftersom det ger ”bättre kontakt”?

Jag som är nybörjare har endast kommit fram till en grej genom diskussionen, testa dig fram å kör på det som känns bäst ;)

Eller gräla med de andra om att din metod e rätt =P

Jacksatan wrote:
    Han lyfter vikten snabbt och inte sakta. Kan det bli klarare än så?

Du har rätt… han exploderar helt okontollerat…tar i med alla muskler som finns…vikten ska upp no matter what…japp
    Jag tror inte du ska stirra dej blind på hur proffsen gör i sina träningsvideos.
    Hur hade du själv gjort om du va proffs å skulle göra en video?
    hade du kört på fis-vikter då? eller hade du försökt å glänsa?
    Hade de tex. varit bra publicet om snacket hade gått bland folk att Priest
    kör lätt på sin senaste video -Wow den måste jag se!!!!- eller?
    Jag tror inte Coleman byggde sin rygg genom att köra 2;or på 386kg,
    som han gör i sin video….så e de bara jag tror inte på de.
    Sen måste jag kräkas på bänkpress,den e bra för två saker,
    1. Bli stark i bänk
    2. Paja axlarna
    Men de e bara å gratulera dej att du fått muskelfästen som en elefant å bänk funkar för dej(vet ej hur tungt du kör) Själv vet jag väldigt få som kan köra bänk tungt år in och år ut utan att få problem med axlarna.
    Mina axlar brukar säga ifrån strax över 150kg (men jag e klen också)
    De sista va bara min personliga åsikt och jag hoppas vi kan va vänner J.Satan,
    jag gillar egentligen dej;)

:[/QUOTE]

Egentligen vore det rätt logiskt, ju tyngre vikt desto större muskelvolym borde du få. Detta är något jag tror men inte delar av särskilt många ;)

Måste bara komma med ett litet inlägg till i denna evighetsdebatt8)

Får en känsla av att begreppet ”kontakt” felaktigt kopplas till lätta vikter å många reps. Inte riktigt så jag ser det.
    Kontakt innebär att man känner övningen man kör maximalt i den muskeln man avser att träna. Detta uppnår man med rätt positionering, rätt vinklar, korrekt utförande och mental focus. Hur tungt/lätt man kör eller hastigheten på utförandet är inte avgörande för kontakten.
    Jag kör så tungt jag kan och explosivt, men eftersträvar alltid maximal kontakt med muskeln som tränas.
    Ta en titt på dessa proffsvideos igen så ser ni att hur tungt å explosivt dom än kör så har dom i 99% av fallen maximal kontakt med rätt muskelgrupp.

Mvh / Tobbe K

Jo Trasan

De e ju delvis sant, men styrkelyftare brukar ju vara generellt starkare än oss bb-snubbar, men få skulle göra sej bra på en bb-scen,(om vi säger att dom skulle köra vader å biceps mä). Magnus Samuelsson e ju stark som ett svin, hur tror du han skulle se ut deffad? han skulle inte ha nått å hämta… tyvärr

nicke biff wrote:
    Jo Trasan

De e ju delvis sant, men styrkelyftare brukar ju vara generellt starkare än oss bb-snubbar, men få skulle göra sej bra på en bb-scen,(om vi säger att dom skulle köra vader å biceps mä). Magnus Samuelsson e ju stark som ett svin, hur tror du han skulle se ut deffad? han skulle inte ha nått å hämta… tyvärr

Nej jag vet. Men för bäst muskelutveckling ska man ligga någonstans runt 70% av RM. Men ju mer styrka du tränar desto tyngre vikt kan du träna med på ditt 70% RM. Så jag tror du tjänar i längden på att lyfta tungt varierat med 10or och 12or.

nicke biff wrote:
    Du har rätt… han exploderar helt okontollerat…tar i med alla muskler som finns…vikten ska upp no matter what…japp
    Jag tror inte du ska stirra dej blind på hur proffsen gör i sina träningsvideos.
    Hur hade du själv gjort om du va proffs å skulle göra en video?
    hade du kört på fis-vikter då? eller hade du försökt å glänsa?
    Hade de tex. varit bra publicet om snacket hade gått bland folk att Priest
    kör lätt på sin senaste video -Wow den måste jag se!!!!- eller?
    Sen måste jag kräkas på bänkpress,den e bra för två saker,
    1. Bli stark i bänk
    2. Paja axlarna
    Men de e bara å gratulera dej att du fått muskelfästen som en elefant å bänk funkar för dej(vet ej hur tungt du kör) Själv vet jag väldigt få som kan köra bänk tungt år in och år ut utan att få problem med axlarna.
    Mina axlar brukar säga ifrån strax över 150kg (men jag e klen också)
    De sista va bara min personliga åsikt och jag hoppas vi kan va vänner J.Satan,
    jag gillar egentligen dej;)

Skulle jag göra video som proffs skulle jag träna som jag normalt gör. Dessutom kör ju Coleman hyggligt många reps i sin video och kör explosivt och hyggligt kontrollerat. Det är i princip bara i marklyften han har showoff. Faktum är att inget proffs i någon video jag sett håller på och kör sakta upp med vikterna. Det är faktum.
    MIna axlar säger inte ifrån om jag reppar på 150 så jag antar att jag fortätter med det. Å andra sidan kör jag inte så tungt ofta eftersom jag inte kan köra explosivt på sådana vikter. Bröst är min klart bästa muskelgrupp så jag ser ej varför jag skulle ändra träningen på den punkten.

Tobbe K wrote:
    Måste bara komma med ett litet inlägg till i denna evighetsdebatt8)

Får en känsla av att begreppet ”kontakt” felaktigt kopplas till lätta vikter å många reps. Inte riktigt så jag ser det.
    Kontakt innebär att man känner övningen man kör maximalt i den muskeln man avser att träna. Detta uppnår man med rätt positionering, rätt vinklar, korrekt utförande och mental focus. Hur tungt/lätt man kör eller hastigheten på utförandet är inte avgörande för kontakten.
    Jag kör så tungt jag kan och explosivt, men eftersträvar alltid maximal kontakt med muskeln som tränas.
    Ta en titt på dessa proffsvideos igen så ser ni att hur tungt å explosivt dom än kör så har dom i 99% av fallen maximal kontakt med rätt muskelgrupp.

Mvh / Tobbe K

Där håller jag helt med dig. OM det är vad man anser med kontakt så är det givetvis viktigt. I vissa ryggövningar är det lätt att bara dra med biceps, i bröstövningar att främst ta i med axlarna. Om man med kontakt menar att man får det att ta primärt på den muskel som ska tränas så är det givetvis en viktig aspekt. Det är dock inte den definitionen jag fått av folk här och därför har jag satt mig emot det.

trasan wrote:
    Nej jag vet. Men för bäst muskelutveckling ska man ligga någonstans runt 70% av RM. Men ju mer styrka du tränar desto tyngre vikt kan du träna med på ditt 70% RM. Så jag tror du tjänar i längden på att lyfta tungt varierat med 10or och 12or.

ökar du lika mycket i vikter om du kör 6or som du gör när du kör 2or så bygger du ju inte mer rygg på 2or. Då är ju ditt 70% RM samma. Med 2or och 1or tränar du ju nervsystemet och kroppen på att göra maxlyft, det är ju främsta skälet till att styrkelyftare gör så tungt. Muskelmässigt bygger man inte mer muskler på det viset än genom att köra 6or.
    Varför inte många styrkelyftare gör sig på bodybuilding scenen har ju att göra med att de genetiskt ej har så stora muskler, det är inte relaterat till att de tränar tungt. Coleman och Jackson är ju två som hade ruggig massa som styrkelyftare, så nog finns det massamonster där också.
    DU får inte mer massa i förhållande till styrkan om du kör 6or eller om du kör 2or. Varför man säger att lägre reps bygger mer styrka har ju att göra med att du ställer in nervsystemet på att vara bra på få reps, och därför kan man få en styrkeökning på dina maxlyft även om du ej ökar i muskler om du börjar köra med färre reps.

Jacksatan wrote:
    Skulle jag göra video som proffs skulle jag träna som jag normalt gör. Dessutom kör ju Coleman hyggligt många reps i sin video och kör explosivt och hyggligt kontrollerat. Det är i princip bara i marklyften han har showoff. Faktum är att inget proffs i någon video jag sett håller på och kör sakta upp med vikterna. Det är faktum.
    MIna axlar säger inte ifrån om jag reppar på 150 så jag antar att jag fortätter med det. Å andra sidan kör jag inte så tungt ofta eftersom jag inte kan köra explosivt på sådana vikter. Bröst är min klart bästa muskelgrupp så jag ser ej varför jag skulle ändra träningen på den punkten.

Ok vi e överens då…:up:
    Va jag bara vill påtala e att bb e en uppvisnings-sport, de verka vissa inte fatta, de spelar alltså ingen roll vem som e starkast på scenen, att sen coleman e världens (förmodligen)starkaste bodybuilder är bara en tillfällighet.
    Columbo va starkare än Arnold men inte bättre byggare. Jag har sett några svenska å några utländska proffs träna(i verkligheten), vissa av dom skulle säkert fixa en bra bit över 200 i bänk men jag har aldrig sett nån köra på dom vikterna. Anledningen e nog att skaderisken e alldels för stor.
    Bodybuilding går ju ut på att visa up en så stor muskelmassa som möjligt, helst till så smala leder(handleder,midja,knäleder etc.) som möjligt.
    De e nog så att många har starkare muskler än va deras fästen,ligament å leder klarar av, och inte utnyttjar hela sin kapacitet. Att dopingen spelar in här e ju inte så svårt å förstå.
    Att tex. Kerry Frank som e en grym styrkelyftare, klarar å lyfta dom vikterna han gör, e ju inte bara att han e 4 gånger starkare än tex.mej, hans knäleder e ju 4gånger kraftigare en mina också.
    Personligen tycker jag de e tråkigt att byggningen ser ut som den gör nu,
    med svällbukar som gör så att poseringsbyxorna försvinner i midjan på vissa,
    men men de inte jag som bestämmer

Viewing 12 posts - 91 through 102 (of 102 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.