Hårda Slag!

Home Forums Allmänt om gymträning Hårda Slag!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 31 total)
  • Author
    Melin wrote:
    Jag satsar på munken! :p

:D

Donken_ma_man wrote:
    Okej, fattar. Men att boxa är nog det ända sättet.
    Vem tror du slår hårdast, en liten Shaolin munk, eller en stor bodybuilder? :)

Nu jämför du äpplen och päron. Frågan är om Ziad slår hårdare när han blir starkare. Förutsatt att han inte blir sämre på slagteknik kan man nog utgå från att han kommer slå hårdare när han har mer styrka. Fråga Evander Holyfield om han blev en bättre boxare efter att han byggt på sig…

En vild idé, varför inte fråga tränaren? Jag antar att du tränar någon kampsport annars är din fråga ganska löjlig.

Man använder i stort sätt hela kroppen.. Magen (för vridmoment) benen (för o trycka ifrån) Underarmar (för stabilare slag) osv osv.. Men vissa muskler spelar ju lite mindre roll, Som just benen.. Det är inte där den största krfaten hämtas.. Antagligen är det väll Axlar skulle jag gissa? För krokar borde det väll vara biceps? Men frågan är intressant.. om man ställer den ”Jag tränar boxning (eller annan valfri kampsport med inslag av slag), tekniken har jag och jobbar på det. Men skulle behöva lite mer klipp i slagen, Vilka övningar rekommenderas?”. Själv anser jag väll explosiv träning borde hjälpa myckett. För det gäller ju att slå explosivt… Säck träning enbart tycker inte jag bygger tillräkligt med massa för o få riktigt hårda slag utan bör kompleteras med att lyfta lite skrot
    /Sebbeh

Ziad wrote:
    bröst ee viktigast för hårda slag då`rå`?

Som jag skrev tidigare så bör du träna hela kroppen som ett komplement till din slagträning.
    Ett korrekt slag innefattar i princip hela kroppen med balans, bål samt naturligtvis överkroppen.

Ett korrekt utfört slag består till största delen av teknik och kan endast förbättras genom att slå på säck/sparring som jag har skrivit tidigare.
    När denna teknik är fullgod så kan du börja fundera på i vilken viktklass du vill boxas i, ju mera muskler ju mera arbete, eftersom du blir stelare och klumpigare på att släppa runt en massa kilon i ringen.

Björn Ö wrote:
    Som jag skrev tidigare så bör du träna hela kroppen som ett komplement till din slagträning.
    Ett korrekt slag innefattar i princip hela kroppen med balans, bål samt naturligtvis överkroppen.

Ett korrekt utfört slag består till största delen av teknik och kan endast förbättras genom att slå på säck/sparring som jag har skrivit tidigare.
    När denna teknik är fullgod så kan du börja fundera på i vilken viktklass du vill boxas i, ju mera muskler ju mera arbete, eftersom du blir stelare och klumpigare på att släppa runt en massa kilon i ringen.

Men om vi utgår från att tekniken är så god att man inte utväklas så mycket på den biten… Om man inte tänker gymma för att bygga hela kroppen osv.. Man vill öka klippet i slagen bara.. Och vill få lite mer styrka bakom slagen.. Vilka övningar rekommenderas då? O på vilket sätt ska man träna.. Är det samma styrketränings upplägg som när man skall bygga muskler.. Typ köra 3 set med 10 reps lalla Normal hastighet.. Eller ska man pumpa 20 snabba reps i tex 5 set.. osv.. Själv har jag ingen aning.. men tycker att det vore intressant att veta =).. Det borde väll skilja sig en del från de traditionella sättet att styrketräna. eftersom målet med träningne inte är det samma?

Donken_ma_man wrote:
    LOL, du blir knappast bättre på att slå om du styrketränar. Det är boxning som gäller.

1 Nej man blir inte ”bättre” på att slå med hjälp av styrke träning. Men man kan slå hårdare med hjälp av det. Killen värkar träna Thaiboxning , läst det i hans tidigare inlägg Och då borde han rimligtvis besitta en del slagteknik…
    2 Har man tekniken, Kan man öka hårdheten i slagen med hjälp av styrketräning.. Fråga vilken proffs Boxare som hällst om de lyffter vikter.

/Sebbeh-

sebbeh wrote:
    Men om vi utgår från att tekniken är så god att man inte utväklas så mycket på den biten… Om man inte tänker gymma för att bygga hela kroppen osv.. Man vill öka klippet i slagen bara.. Och vill få lite mer styrka bakom slagen.. Vilka övningar rekommenderas då? O på vilket sätt ska man träna.. Är det samma styrketränings upplägg som när man skall bygga muskler.. Typ köra 3 set med 10 reps lalla Normal hastighet.. Eller ska man pumpa 20 snabba reps i tex 5 set.. osv.. Själv har jag ingen aning.. men tycker att det vore intressant att veta =).. Det borde väll skilja sig en del från de traditionella sättet att styrketräna. eftersom målet med träningne inte är det samma?

Har tidigare tävlat i thaiboxning och vi hade ingen stryketräning alls, utan körde bara armhävningar, sit-ups m.m. vilket i och för sig är styrketräning.
    Så skulle nog köra på som vanligt, dock så skulle jag köra på lättare vikter och en massa reps så att man blir seg stark, man vill undvika att lägga på sig för mycket muskler, det finns mycket matnyttigt på denna hemsida:
    [http://www.swedishmuaythai.nu]

Hiiiman wrote:
    Hur hårt du slår beror på hur fort du flyttar näven ifårn punkt a-b samt hur pass mycket tyngd du har bakom !

Hur gör man för att arbeta fram snabb speed mellan punkt A och B? :) Lite Övningar?.. :) Tyngden bakom, Menar du muskelmassa?.. ALltså styrketräna för att bygga muskler?

Hiiiman wrote:
    Hur hårt du slår beror på hur fort du flyttar näven ifårn punkt a-b samt hur pass mycket tyngd du har bakom !

Just så är det! En kille berätta att den formeln var så här:

Snabbheten X Massan = Hur hårt slaget är

Antagligen är anledningen att vissa boxare gymmar är ju för att dom ska bli uthålliga, man kan ju inte bara ha teknik i en match. Då kommer man ju dö av trötthet efter en rond.

jag brukade boxas innan jag började gymma.
    självklart kan man få hårdare slag av att gymma…
    gymma hela kroppen..
    istort sätt har alla muskler i kroppen o göra hur hårt du kommer att slå..
    benen, bröstet, armarna…
    d e hur du vrider på kroppen när du slår vet du..
    och så beror det på hur mycket du väger, d e d som ger tryck i dina slag

Prova att äta bra, träna tungt och hårt, öva mkt teknik- och styrka på säcken så ska du nog kunna dra av några shyssta slag efter ett tag.

”Dessutom är det ganska så befängt att vara så naiv så att du bara vill slå hårt..”

Jag vet inte om det var mig eller Ziad du kallar naiv. Men jag undrar egentligen vem som är deT?
    ”BARA VILL SLÅ HÅRT” Vem har sagt att man bara vill det?…:/ Man kanske vill jobba på allt annat runt boxningen oxo men för få tipps om att öka kraften i slagen ställa en fråga på ett foruM? vad är annars forum tillför? Kan du själv hävda att hårda slag är negativt under en match?.. Själv tränar jag både kick/ thai och tävlar i det.. Jobbar mycket på teknik o har jobbat en del på att bygga på massa.. Självklart har klippet i slagen blivit bättre men jag strävar ju alltid efter att förbättra mig på alla plan.. Men jag tänkte att det kanske hade o göra med explosivitet osv. Att d fanns metoder som skilljer sig från det vanliga att öka kraften på slagen i gymmet..
    Du behöver inte vara otrevlig bara för att du är okunnig och att skicka ett PM till dig skulle inte falla mig in……..
    Tack alla ni andra som svarar seriöst..
    /sebbeh

styrkan i slagen sitter ju i tyngden bakom…. du slår inte med armen utan hela kroppen….

Hoppas för guds skull du tränar någon form av kampsport.
    Annars ser jag både frågan och tråden som extremt patetisk.
    Våld föder våld och det är bara idioter som löser saker med nävarna.
    ”when the brain fails, the fists start”
    Och om du nu kör en kamsport eller boxning borde du nog fråga din tränare i resp. kampsport…

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 31 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.