Helkroppspass

Home Forums Allmänt om gymträning Helkroppspass

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 16 through 27 (of 27 total)
  • Author
    Posts
  • #680492
    Fabrice wrote:
    Baspass och isolering av baksida lår
    Bänk
    Militär press
    Chins
    Stående rodd
    Knäböj
    Lårcurl

    Pass med extra fokus på armar och vader:
    Mark
    Vadpress
    Dips
    Chins bakom nacken
    Skivstångscurl
    Skivstångspress

    Pass med extra fokus på axlar:
    Snebänk
    Skivstångsrodd
    Sittande Hantelpressar
    Sittande rodd till hakan
    Frontböj
    Raka mark

    Nu har jag ändrat om lite till. PÅ dag 2 har jag tagit bort hantelwalk och ersatt med vadpress. Anledningen är att jag inte vill vara utan specifik vadövning, dessutom tar ju mark på både fram och baksida lår osv..

    Vad tycks?

    Varför har du lårcurl på basdagen? Du har faktiskt ändrat till det sämre nu tycker jag. Men du får väl prova. Jag hade bytt stående rodd mot skivstångsrodd då den förstnämnde är en mer axelspecifik övning. McRobert har ett liknande exempel i Beyond Brawn:

    Måndag

    Böj
    Raka mark
    latsdrag/Rodd

    Onsdag(Isolationsdag):

    Lårcurl
    Vadpress
    Sidoböj
    Hantellyft
    Stångcurl
    Hantelfly
    Greppträning
    Nackträning
    Chrunches

    Fredag:

    Bänk/Dips
    Militärpress

    #680493
    Allan wrote:
    Varför har du lårcurl på basdagen? Du har faktiskt ändrat till det sämre nu tycker jag. Men du får väl prova. Jag hade bytt stående rodd mot skivstångsrodd då den förstnämnde är en mer axelspecifik övning. McRobert har ett liknande exempel i Beyond Brawn:

    Måndag

    Böj
    Raka mark
    latsdrag/Rodd

    Onsdag(Isolationsdag):

    Lårcurl
    Vadpress
    Sidoböj
    Hantellyft
    Stångcurl
    Hantelfly
    Greppträning
    Nackträning
    Chrunches

    Fredag:

    Bänk/Dips
    Militärpress

    Stående rodd och skivstångsrodd är samma sak för mig, det är inte upprätt rodd… dålig formulering av mig. Jag körde Baspasset idag med avslutande lårcurl. Allt var bra utom lårcurlen, jag gillar inte den vi har på gymmet, den ger lite ont i knäna.

    Goodmornings kanske är ett alternativ.

    #680494

    Stående rodd är vertikala drag till hakan.

    Skit i lårcurlen eller kör den bland enledsövningarna. Raka mark tar bättre i baksidan lår än curlen enligt min mening.

    #680495
    Allan wrote:
    Stående rodd är vertikala drag till hakan.

    För mig är det upprätt rodd men men… Dag 1 är alltså skivstångsrodd.

    Har du kört goodmornings? Har ofta hört att den ska vara skadlig för ryggen

    #680496
    Allan wrote:
    Skit i lårcurlen eller kör den bland enledsövningarna. Raka mark tar bättre i baksidan lår än curlen enligt min mening.

    Nu är den borta, tänker inte sabba mina knän på en rostig lårcurl.

    Baspass:
    Bänk
    Militär press
    Chins
    Skivstångsrodd supinerat grepp
    Knäböj
    Raka mark

    Pass med extra fokus på armar och vader:
    Dips
    Chins bakom nacken
    Skivstångscurl
    Skivstångspress
    Hantelwalk eller Utfallssteg
    Ryggresningar eller Goodmornings
    Vadpress

    Pass med extra fokus på axlar:
    Mark
    Frontböj
    Snebänk
    Skivstångsrodd kraftig lutning, pronerat grepp
    Sittande Hantelpressar
    Sittande rodd till hakan

    Medveten om att det blir sju övningar på dag 2, men det får bli så. Dessutom är passet lite lättare än de andra, den enda övningen som suger musten ur en är hantelwalk. Dag ett som är baspass borde ju innehålla marklyft, men jag tycker inte om att köra de övningarna samma dag. Kör jag mark före blir jag trött i knäböjen, kör jag knäböjen före känns det som att marklyften jobbar extra intensivt på baksida lår då framsidan är trött.
    Men kör jag mark före frontböj så är det kanonbra.

    #680497

    Ser bättre ut! Du får testa och köra! Jag gissar att du kommer bli sliten av det programmet. Ryggresningar och good mornings är t. ex överflödiga när du redan kör mark och raka mark. Personligen hade jag inte kört de olika marklyften under samma cykel. I så fall kört dem varannan vecka i så fall.

    Sittande rodd till hakan? med skivstång?

    Annars ser det bra ut! Tycker att du ska köra journal!

    #680498
    Allan wrote:
    Ser bättre ut! Du får testa och köra! Jag gissar att du kommer bli sliten av det programmet. Ryggresningar och good mornings är t. ex överflödiga när du redan kör mark och raka mark. Personligen hade jag inte kört de olika marklyften under samma cykel. I så fall kört dem varannan vecka i så fall.

    Sittande rodd till hakan? med skivstång?

    Annars ser det bra ut! Tycker att du ska köra journal!

    Skulle det kunna räcka med klassiska utfalls-steg dag 2 ? den aktiverar med baksidan en del.. Medveten om att det blir mycket kaka på kaka annars för baksida lår och ländrygg.

    Sittande rodd till hakan är en övning jag aldrig kört, läste om den i nån tråd. Tydligen sitten man framför kabelhiss och drar mot hakan. Passar den inte mig så kör jag upprätt rodd istället.

    #680499
    50cent wrote:
    vilket skämt, säg till när du kört på det schemat några veckor

    Det känns riktigt bra. Man går från gymmet när man är på topp istället för utpumpad som förr. Måste bara se till att sänka mitt kalori-intag då jag börjar känna mig plufsig. Det här med lågvolymträning kanske inte är så dumt;) Får dra ner på kolhydraterna bara!

    #680500
    Fabrice wrote:
    Det känns riktigt bra. Man går från gymmet när man är på topp istället för utpumpad som förr. Måste bara se till att sänka mitt kalori-intag då jag börjar känna mig plufsig. Det här med lågvolymträning kanske inte är så dumt;) Får dra ner på kolhydraterna bara!

    jag skulle inte räkna detta som lågvolym men det viktigaste är om det funkar bra för dig på sikt, alla svarar olika, jag personligen har också tränat 3 hkp med massor av övningar och ökat väldigt bra men det funkar inte längden, jag var sjuk 24/7 och var energilös, hade knappt någon fritid. glöm bara inte att äta bra och sova bra lycka till och återkom med resultat

    #680501
    50cent wrote:
    jag skulle inte räkna detta som lågvolym men det viktigaste är om det funkar bra för dig på sikt, alla svarar olika, jag personligen har också tränat 3 hkp med massor av övningar och ökat väldigt bra men det funkar inte längden, jag var sjuk 24/7 och var energilös, hade knappt någon fritid. glöm bara inte att äta bra och sova bra lycka till och återkom med resultat

    Tack för ett fint inlägg! Får erkänna att jag var lite retsam när jag kallade detta lågvolym. Ursäkta…

    Ska äta på bra, sova och avslappning sen återkommer jag med resultatet.

    #680502

    gör bara inte det klassika misstaget och få i dig för lite kcal, 300kcal+ räknat kan alla ligga på och bry dig inte om lite extra fett och vätska, sköter du allt rätt kommer du lägga på dig mycket muskler iaf dom första månaderna och deffen kommer bli mycket roligare

    #680503
    50cent wrote:
    gör bara inte det klassika misstaget och få i dig för lite kcal, 300kcal+ räknat kan alla ligga på och bry dig inte om lite extra fett och vätska, sköter du allt rätt kommer du lägga på dig mycket muskler iaf dom första månaderna och deffen kommer bli mycket roligare

    Jag har legat på ett underskott under större delen av höst och vinter så jag har känt mig lite sliten. NU äter jag bara på, känns skönt!

    Ha en bra helg

Viewing 12 posts - 16 through 27 (of 27 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.