helt förvirrad av all info

Home Forums Allmänt om gymträning helt förvirrad av all info

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Tja,[/b]

Jag slutade gymma för 2-3 år sen, men har ändå motionerat lite och hållt igång med cirkelträning hemma och så. Innan jag la av så gymmade jag 2 år hyffsat seriöst. Körde en 5 split innan jag la av.

Jag började träna igen för 3 veckor sen och har kört en 3 split (lik den som rekommenderas för nybörjare här på forumet) men känner inte att det tar nått på mig. Känns inget bra liksom. Så nu den 4e veckan tänkte jag börja köra min gamla 5 split igen, fast efter att ha läst runt på forumet här och på andra sajter verkar inte 5 spliten så omtyckt.

Mitt mål är att deffa ner mig 8-10 kg först och främst, men annars är målet maximal volym. Så min fråga är ifall jag ska fortsätta med min 5 split om d känns bättre än 3 splitten, eller borde jag kanske köra halvkroppspass 4 gånger i veckan så att varje muskelgrupp tränas 2 gånger/vecka? Då skulle man kunna köra högre rep antal ena gången och lägre rep antal med tyngre vikter andra gången.

Tror ni det skulle va bättre i och med att jag inte tränat på 2-3 år? Hur skulle ett sånt program kunna se ut? Vilka övningar bör ingå för att få maximal tillväxt och en snygg kropp liksom? Hur många set och reps är bäst? Är superset bra i ett sånt program?

Lite om mig:
    23 år, 183 cm, 86kg, har inte gymmat på 2-3 år, har tappat mycket muskler och styrka samt lagt på mig fett. Vill gå ner 8 kg, och öka i volym maximalt (inte nödvändigtvis samtidigt).

Hoppas ni kan hjälpa mig för jag känner mig helt förvirrad av all info om träningsformer, set, reps, splittar osv

känns 5splt bättre så go for it.

Hur ofta tränar du?
    För det första bör du träna åtminstone 5 gånger/vecka för att utvecklingen inte ska bli allt för seg om du tänekr använda dig av ett 5-splitschema.

Challemannen wrote:
    Hur ofta tränar du?
    För det första bör du träna åtminstone 5 gånger/vecka för att utvecklingen inte ska bli allt för seg om du tänekr använda dig av ett 5-splitschema.

Jag tränar måndag till och med fredag och därför känns en 5 split bra för då kan man köra 4-5 övningar per muskelgrupp. Kör man 3 split blir det ju typ 2 övningar max om man inte vill va på gymmet i 2 timmar… men som sagt,,alternativt kan man ju köra halvkroppspass och variera så man kör varannan gång 5 set * 8 reps och varannan gång 5 set * 4- reps.

hej!
    varför inte ett 4 dagars pass?
    ifall du inte tränat på 2-3 år tkr iaf jag ett 5 split känns lite för mkt.
    skulle kunna se ut så här:

bröst,triceps
    f.ben,biceps
    rygg,mage
    b.ben,axlar

angående övningar så kör på med de allmänna rekomenderade basövningarna.
    dropset, superset fungerar utmärkt i alla sorters program.

Mankx wrote:
    hej!
    varför inte ett 4 dagars pass?
    ifall du inte tränat på 2-3 år tkr iaf jag ett 5 split känns lite för mkt.
    skulle kunna se ut så här:

bröst,triceps
    f.ben,biceps
    rygg,mage
    b.ben,axlar

angående övningar så kör på med de allmänna rekomenderade basövningarna.
    dropset, superset fungerar utmärkt i alla sorters program.

Jo, det kan man göra förstås. Får se. Tror jag ska köra på min 5 split 4-5 veckor och se hur det känns och om jag märker nått resultat, dvs om jag blivit något starkare. Går det bra så fortsätter jag med samma split annars kan man byta till 4 split och testa. Anledningen till att jag tycker 5 split känns ganska skönt är att alla muskelgrupper får sig en ordentligt genomgång 1 gång i veckan, utan att man är på gymmet i 2 timmar.

Ett alternativ skulle kanske vara att köra halvkropsspass 4 gånger i veckan. Då kör man genom varje målgrupp 2 gånger och då kan man också variera lite med antal set och reps.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.