Hjälp en 140Kg kille att gå ned i vikt.

Home Forums Allmänt om gymträning Hjälp en 140Kg kille att gå ned i vikt.

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Hejsan!

Jag skulle behöva ett bra program för viktnedgång och konditionsökning. Jag styrketränar tre dagar i veckan, och just nu är det: Söndagar, Onsdagar och fredagar. Dagarna där i mellan skulle jag kunna tänka mig motionera. Jag har en kraftig övervikt. Min nuvarande kroppsvikt ligger strax under 140 kg, och jag är 1.92 lång. Bara för att göra en sak klar, så kan ni utgå från att min kondition just nu ligger på noll. Körde roddmaskin 1500 meter och det gjorde mig helt slut, testade att köra steppen på fem minuter och jag klarade av 4. Tror absolut inte att jag ska börja springa då jag har lätt skulle kunna få knäproblem osv. Har också en skadad fot som jag får ont i om jag går snabbt en kortare stäcka. Dock kan jag gå i lagom tempo ca 5 km innan blir riktigt trött. Har tillgång till gymm med följande motionsutröstning:

Sittande rodd
    Steppmaskin
    Cykel
    Skidmaskin eller vad det nu ska föreställ
    motionsband.

Dessutom bor jag ju rätt nära djur och natur, så prommenader kan jag ju göra. Dock skulle jag vilja ha hjälp av Er här som kan detta med motionsträning för viktnedgång. Jag har tidigare varit väldigt sportig, men sedan jag slutat med allt har jag ökat väldigt mycket i vikt. Jag vet att jag äter helt åt helvete fel, men det är något jag ska ta tag i. Hoppas Ni kan hjälpa mig med detta. Och tack för ett bra forum!

PS:

Vet att det finns många färdiga träningsprogram på detta forum, men inget utgår dock från mina förutsättningar.

Köp en bra motionscykel (det ska kosta kvalitet) till din bostad.
    Sätt en teven framför :)
    Då kan du när du vill cykla och ändå hänga med tv-nyheter.
    Det är viktigt att man har motionscykel i närhet.
    Då kan man med lätthet bli motiverat, speciellt om teven finns där !
    (istället för att sitta framför teven)

Kanske är en bra ide. Jag har en slagsäck hemma som kanske borde användas också :)

en form av f

Hall

Många kan ha svårt med motioncykel. Det är roligare att cykla ute kan jag förstå.
    Jag har cyklat Vätterrundan några ggr och förstår hur bra det är för konditionen o förbränningen.
    Du kan i alla fall testa motioncykel på gymmet och känna om du är motiverat att skaffa en sådan hemma. Cykel hemma kan du lätt köra varje dag.

Det kan låta tjatig av mej. Men alla är olika, du hittar nog ett sätt att skaffa konditionen och förbränningen för just dej.:D

Om konditionsträningen, testa allt och kör på det som du hatar minst och lär dig älska det.
    Lägg om maten så du äter bra.
    Commit to the task – Watch your body change
    Inget är omöjligt, du bestämmer hur bra det ska gå :)
    Skaffa dig nån som kan ge dig backup/support och pushar dig.

lycka till…

Om du vill f

L

Tycker att det absolut bästa för ”kraftigt” överviktiga är CKD (Cyklisk Ketogen Diet) i kombination med Styrketräning 1/1-kropps 3 ggr/vecka samt pulsbaserad kondition 3 ggr/vecka.
    Träningen tar 0,5 – 1 h/dag.
    Men som bekant har allt man vill uppnå en kostnad i form av tid, uppoffring, pengar, en hel del svett mm.
    Det man måste fråga sig innan man startar är:
    Hur mkt är jag beredd att betala…?

Lycka till!
    /Lasse

Jonas Axelibaxelibax wrote:
    Hallå på dig Millard

Kampsport (jag tränar kickboxning) är en fantastisk rolig och varierande träningsform som både är förbrännande, tränar explosivitet, till viss del muskelbyggande men framför allt fruktansvärt kul och oftast ger en skön gemenskap.

Min egen erfarenhet av folk som vill gå ner i vikt och ska träna ensama hemma är att det lätt blir ”jag-hoppar-över-träningen-idag-syndromet” och sedan så ebbar motivationen och träningen ut och man faller in i samma gamla mönster.

Men om du börjar i en klubb där medlemmarna pushar och motiverar varandra så tror jag att du med större säkerhet kommer att nå dina mål och dessutom ha riktigt kul på vägen.

På min klubb har vi en kille som för ungefär ett år sedan vägde 110kg men nu väger ca 80kg. För ytterligare några år sedan vägde han över 120kg men det var innan han började satsa mer på maten och slopa snabba kolhydrater. För honom är det som extasy att nu med lätthet kunna köra hoppande bakåtsparkar och röra sig som en studsboll i ringen:D .

Kolla upp om det finns någon kampsports klubb i din närhet och ge det en chans tycker jag iallafall: [http://www.kampsport.se/klubbguide/]

Jag håller helt med, jag går också på kickboxning. det är ett sjukt kul sätt att motionera på!

Lycka till!

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.