Hjälp gammal farbror komma i form!

Home Forums Allmänt om gymträning Hjälp gammal farbror komma i form!

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Hej!

Gjorde en tråd för ett tag sen om att börja träna igen efter många års inaktivitet.

Men nytt jobb flytt och ytligare en unge gjorde så tiden inte räckte till. Har nu ett sådant arbete att jag kan lägga 1,5H om dagen på träning, vilket jag då känner är givet.
    För känner att det är dags, mår inte bra av att se mig i spegeln och se hur mycket min kropp för fallit.

Bakgrund, tränade mycket under ungdomsåren 17-22 och var i hyfsad form, inget märkvärdigt eller så. Vägde när jag var som störst dryga 80kg på en längd av runt 167-170cm.

Idag 60 kilo, har en kroppsbyggnad då jag blir ”grov” alltså aldrig varit deffad/rippad.

Undrar nu hur skall jag träna för och komma i from? 3-5 dagar i veckan? Kombinera med cardio?

Tacksam för svar och längre utläggningar kost och schema förslag, minns det flesta övningarna osv med men mycket annat runt om kring har försvunnit!

Farfar wrote:
    Hej!

Gjorde en tråd för ett tag sen om att börja träna igen efter många års inaktivitet.

Men nytt jobb flytt och ytligare en unge gjorde så tiden inte räckte till. Har nu ett sådant arbete att jag kan lägga 1,5H om dagen på träning, vilket jag då känner är givet.
    För känner att det är dags, mår inte bra av att se mig i spegeln och se hur mycket min kropp för fallit.

Bakgrund, tränade mycket under ungdomsåren 17-22 och var i hyfsad form, inget märkvärdigt eller så. Vägde när jag var som störst dryga 80kg på en längd av runt 167-170cm.

Idag 60 kilo, har en kroppsbyggnad då jag blir ”grov” alltså aldrig varit deffad/rippad.

Undrar nu hur skall jag träna för och komma i from? 3-5 dagar i veckan? Kombinera med cardio?

Tacksam för svar och längre utläggningar kost och schema förslag, minns det flesta övningarna osv med men mycket annat runt om kring har försvunnit!

Du vill…UPP i vikt? eller ner? Svårtolkat det där :S

Vad äter du idag? För även om man ger ett färdigt kostschema så är det enklare att utgå ifrån vad du äter nu, så man kan korrigera det befintliga istället för att ge dig ngt som du inte alls känner passar.

Vad gillar du att träna? För även om du vill ”komma i form” så är det så många ggr lättare att komma iform när man tränar/gör något man gillar :)

Jag vill upp i vikt igen, vill bli större. Vet ju hur det funkar gällande bulk osv, för att lägga på sig massa så måste man lägga på sig fett, alltså kalori överskott?

Käkar relativt bra,blir väl havregryn och yoghurt med frukt på morgonen, lunch ofta kyckling ris osv, kvällsmat olika. Äter dock inte mycket, och är väll därför man rasat i vikt under årens gång.

Träna gym är det som gäller, funkar det köra bices/rygg, Tticeps/axlar, rygg/mage? Hur bör man variera i övningar ifrån gång till gång? Alltid öka i vikt om det går? Samma reps eller byta till fler/färre? Osv?

Farfar wrote:
    Jag vill upp i vikt igen, vill bli större. Vet ju hur det funkar gällande bulk osv, för att lägga på sig massa så måste man lägga på sig fett, alltså kalori överskott?

Käkar relativt bra,blir väl havregryn och yoghurt med frukt på morgonen, lunch ofta kyckling ris osv, kvällsmat olika. Äter dock inte mycket, och är väll därför man rasat i vikt under årens gång.

Träna gym är det som gäller, funkar det köra bices/rygg, Tticeps/axlar, rygg/mage? Hur bör man variera i övningar ifrån gång till gång? Alltid öka i vikt om det går? Samma reps eller byta till fler/färre? Osv?

Är det tänkt som ett rullande schema? Om så är fallet blir det nog för påfrestande för rygg och benen får ingen som helst stimulans om du inte kör marklyft eller liknande. Kör en tre splitt är mitt förslag, Ben, Rygg/biceps, Axlar, bröst/triceps.

Marklyft, bänkpress, knäböj, militärpress och skivstångsrodd. Upprepas så ofta du orkar.
    Svårare än så är det eg inte.

Farfar wrote:

Att gå upp i vikt är inte synonymt med bulk. Har du tävlingsplaner?

Men ja, viktuppgång betyder kaloriöverskott. Men det betyder inte att du ”Måste lägga på dig massa fett”. Då kan du lika gärna äta dig upp vikt. Syftet med att träna och äta såpass att din vikt ökar är ju att lägga på sig mestadels muskler.

Wow, det var flummigt skrivet kring kosten. Ja, utifrån vad du skriver är det svårt att dra slutsatser kring om du måste äta mer/mindre eller komplettera. Men om du inte har tävlingsplaner eller har tidspress på din ”komma iform – Strävan” så skulle jag rekommendera att äta mat tills du blir mätt 4-5ggr/dag. Sen använd sunt förnuft kring mat. Vill du ha hjälp kring mat med lite utförligare svar – skriv utförligare vad du äter, hur ofta, mängd etc etc.

Rakt på sak, hur gammal är du?

Om du vill slippa lätt undan rekommenderar jag SL5x5!

Obbe wrote:
    Marklyft, bänkpress, knäböj, militärpress och skivstångsrodd. Upprepas så ofta du orkar.
    Svårare än så är det eg inte.

Kloka råd, lägg till chinups så är det komplett, hittar du motivation i träningen och undviker att ”bulka” dig fet kommer du sannolikt få rätt snabba resulat.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.