Hjälp med att lägga upp träning inför vasaloppet

Home Forums Allmänt om gymträning Hjälp med att lägga upp träning inför vasaloppet

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Hej, Har tänkt att åka vasaloppet nu nästa år eftersom det är första året som ja har åldern inne. Det jag har problem med är nu hur jag ska lägga upp träningen. Det senaster året har jag bara gått in för styrketräningen och att bli så stark som möjligt, har inte blivit så värst mycket kondition. Så tänkte börja med det nu när det bara är 16v kvar.:o

Schemat har ja tänkt ska bli såhär.
    Mån:gym, rygg & biceps
    Tis: Löpning, intervaller
    Ons:gym, bröst & triceps
    Tors: löpning, ca 7km
    Fre:gym, axlar & mage
    Lör:löpning, ca 15km(skidor när snön kommer)
    Sönd: rullskidor ca 2-3mil(skidor när snön kommer)

Frågor
    1:Tänkte att det bli svårt med benträning när jag löper så mycket tar nog bort den eller vad tycker ni?

2:Samt ska jag köra höreps nu(typ 15rep) eller bör man variera typ lågrep och högrep?(har mest kört 5-10 rep innan).

3:Har ni några speciela övningar som kan vara bra för skidåkare?

4:Har tänkt o ligga på ett kaloriunderskott på -500kalorier efter jul, blir risken förstor för överträning då tror ni?

5: sen undrar jag om det funkar att ta kreatin och no-xplode när man kör såpass mycket konditionsträning som jag gör?

Har som mål att åka under 8h om föret är någorlunda bra:p
    Teknik är inget som ja direkt behöver träna, för har nog åkt närmare ca 300-400mil änsålänge i mitt liv

johan93 wrote:
    Hej, Har tänkt att åka vasaloppet nu nästa år eftersom det är första året som ja har åldern inne. Det jag har problem med är nu hur jag ska lägga upp träningen. Det senaster året har jag bara gått in för styrketräningen och att bli så stark som möjligt, har inte blivit så värst mycket kondition. Så tänkte börja med det nu när det bara är 16v kvar.:o

Schemat har ja tänkt ska bli såhär.
    Mån:gym, rygg & biceps
    Tis: Löpning, intervaller
    Ons:gym, bröst & triceps
    Tors: löpning, ca 7km
    Fre:gym, axlar & mage
    Lör:löpning, ca 15km(skidor när snön kommer)
    Sönd: rullskidor ca 2-3mil(skidor när snön kommer)

Frågor
    1:Tänkte att det bli svårt med benträning när jag löper så mycket tar nog bort den eller vad tycker ni?

2:Samt ska jag köra höreps nu(typ 15rep) eller bör man variera typ lågrep och högrep?(har mest kört 5-10 rep innan).

3:Har ni några speciela övningar som kan vara bra för skidåkare?

4:Har tänkt o ligga på ett kaloriunderskott på -500kalorier efter jul, blir risken förstor för överträning då tror ni?

5: sen undrar jag om det funkar att ta kreatin och no-xplode när man kör såpass mycket konditionsträning som jag gör?

Har som mål att åka under 8h om föret är någorlunda bra:p
    Teknik är inget som ja direkt behöver träna, för har nog åkt närmare ca 300-400mil änsålänge i mitt liv

Registrera dig på Skidforum.se och ta upp frågan där. Där finns det ett brett övningsregister och många bra träningsupplägg. Du kan även kolla in langd.se för träningsupplägg.

Alldeles för mycket styrketräning och brist på vilodagar i ditt upplägg skulle jag säga spontant.

Ca 4-5 konditionspass i veckan är bra, mer skidor och mindre löpning än ovan. Varva med ett styrkepass i veckan och fokusera styrkan på bålen och lite triceps. Kör massor av reps med mycket lätta vikter för ökad mjöljsyratålighet i ditt styrkepass. Lägg in mer långpass. Vasaloppet kommer ju att ta 6-7 timmar (om du är duktig).

Kan ju tipsa på ett cirkelträningspass, jobba 40 sekunder, vila 20 sek

Dips mot bänk
    Raka Situps
    Hitlers Hund
    Stakning med gummiband eller liknande
    Rygglyft
    Sneda Situps
    Stakning med gummiband eller liknande, breda armbågar
    Benlyft (för mage)
    Bellyback, ryggresningar
    Stakning med gummiband eller liknande, breda armbågar

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.