Hjälp med övningar för rygg/axlar

Home Forums Allmänt om gymträning Hjälp med övningar för rygg/axlar

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Som det är nu så tränar jag:

Dag 1: Bröst/triceps
    Dag 2: Rygg/biceps
    Dag 3: Axlar/mage
    Dag 4: Ben

Och så kör jag vilodagar lite då och då.

Till frågan, jag behöver hjälp att separera ryggövningar från axelövningar (baksida axel) då jag kör dem dagarna efter varandra. Är det nån kunnig som kan tipsa om olika övningar jag kan köra dels ryggpasset och dels axelpasset. För när man tränar baksida axlar så tar det ju även på övre ryggen och vice versa.

Sen är jag även lite fundersam när det gäller Trapezius. Ska jag köra den på rygg eller axelpasset?

Jag kan ju alltid ändra schemat så rygg och axlar inte ligger ihop men vill ändå ha hjälp med baksida axelövningar och övre ryggövningar.

Tack på förhand!

Eller så lägger du in benpasset mellan rygg och axelpasset..ELLER så kanske en vilodag där emellan skulle passa som jordgubbar i kvarget

Jo men som sagt, vill ändå reda ut lite angående olika basövningar för baksida axlar och övre rygg, så om nån har tips så kom gärna med dem.

Och när det gäller Kappmuskeln så ”hör” den väl till rygg antar jag så rekommenderar ni mig att köra den på ryggpasset eller axelpasset?

Vet inte vad den heter men fungerar väldigt bra, man använder sig av en fast-stång och lyfter stången mot bröstet när man samtidigt står lutad framåt (svanka fast med rak rygg, böjda knän).
    Bästa övningen imo

Skivstångsrodd hette det visst
    [img=http://www.muscles.se/wp-content/uploads/2008/03/stande-skivstangsrodd.gif]

baksida axlar är väl nästan synergist i alla ryggövningar, så det känns svårt att separera helt.
    du kan ju kanske klämma in en vilodag emmelan ifall du är rädd att bli övertränad i baksida axlar.
    annars är det väl bara att köra på.
    jag hade nog kört trapezius(övre del) / levator som jag tror du menar på ryggpasset.
    du kan ju variera och köra tvärtom nästa upplägg.

Du skulle kunna köra baksida axlar på rygg passet och framsida axel på bröst

redbullz wrote:
    (svanka fast med rak rygg)

[img=http://emmaflash.blogg.se/images/2010/dude-wait-what_113103925.jpg]

Svanka med rak rygg blir svårt ;)

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.