hjälp med schema mm

Home Forums Allmänt om gymträning hjälp med schema mm

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

hej !

jag har tränat ungefär 5 mån men har kört mest random träning lite hur som helst 3 ggr i veckan oftast hela kroppen på en gång !

ser i stort sett ut som jag gjorde förut kanske har fått lite mer former sådär men skulle heslt vilja bli lite större men mest mer fit så att säga

skulle vilja ha hjälp med att lägga upp ett bra tränings schema
    vad är bäst till uppvärmningen, hur länge osv ?

tack på förhand !:p

Vad sägs om att läsa denna tråd.

[http://forum.body.se/showthread.php?t=83]

Kör själv

Ben – Axlar

Rygg – Biceps

Bröst – Triceps

Uppvärmning , en kopp kaffe :|

När det gäller uppvärmning ska man inte göra det vanliga felet att sätta sig på motionscykeln eller göra någon typ av kardio då detta sänder fel signaler till nervsystemet och bara tröttar ut dig.

Korrekt uppvärmning utförs på följande sätt:

Värm upp med den övning du ska träna och öka vikten för varje uppvärmningsset till dess du når din träningsvikt. Gör inte fler repetitioner än 6 (mellan 1-5 repetitioner fungerar bäst).

Tänk kvalitet framför kvantitet. Det är bättre att värma upp med fler set och färre repetitioner än med få set och många repetitioner.

Den absolut bästa uppvärmningen får du om du utför den i form av superset, dvs alternerar mellan antagonister (motsatta muskler, kroppsdelar eller rörelseplan – t.ex. bänkpress och skivstångsrodd). Ju högre intensitet du har på träningspasset, desto fler set krävs för optimal prestation. Intensitet är i styrkekretsar ett mått på hur nära sin 1 repetition maxvikt man tränar på. Ska du träna tungt, omkring 1-6 repetitioner, kräver uppvärmningen alltså fler set.

Använd samma tempo på repetitionerna under uppvärmningen som du använder under resten av träningspasset. Du behöver inte någon direkt vila mellan seten. Så fort du höjt vikten är det dags att göra nästa uppvärmningsset. När du är klar vilar du sedan cirka fem minuter innan du börjar med dina arbetsset.

Jag får nog skriva en artikel om detta vid tillfälle…

Joachim Bartoll wrote:
    När det gäller uppvärmning ska man inte göra det vanliga felet att sätta sig på motionscykeln eller göra någon typ av kardio då detta sänder fel signaler till nervsystemet och bara tröttar ut dig.

Korrekt uppvärmning utförs på följande sätt:

Värm upp med den övning du ska träna och öka vikten för varje uppvärmningsset till dess du når din träningsvikt. Gör inte fler repetitioner än 6 (mellan 1-5 repetitioner fungerar bäst).

Tänk kvalitet framför kvantitet. Det är bättre att värma upp med fler set och färre repetitioner än med få set och många repetitioner.

Den absolut bästa uppvärmningen får du om du utför den i form av superset, dvs alternerar mellan antagonister (motsatta muskler, kroppsdelar eller rörelseplan – t.ex. bänkpress och skivstångsrodd). Ju högre intensitet du har på träningspasset, desto fler set krävs för optimal prestation. Intensitet är i styrkekretsar ett mått på hur nära sin 1 repetition maxvikt man tränar på. Ska du träna tungt, omkring 1-6 repetitioner, kräver uppvärmningen alltså fler set.

Använd samma tempo på repetitionerna under uppvärmningen som du använder under resten av träningspasset. Du behöver inte någon direkt vila mellan seten. Så fort du höjt vikten är det dags att göra nästa uppvärmningsset. När du är klar vilar du sedan cirka fem minuter innan du börjar med dina arbetsset.

Jag får nog skriva en artikel om detta vid tillfälle…

Jag har svårt att tro att 5 minuter på löpbandet försämrar din träning i stort. Dessutom tycker jag att det är svårt att bli uppvärmd bara genomn att lyfta stången på lätta vikter innan jag lägger på mer vikter.
    jag värmer upp ca 5 minuter på löpbandet men lufsar mest för satt bli lite varm i musklerna. sedan kör jag dessutom ett eller två uppvärmningssätt på respektive övning.

Dessutom är väl ett superset två övningar av SAMMA muskelgrupp?? Bänkpress och snedhantelpress t. ex…

Tack f

Roggan wrote:
    Tack f
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.