- This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › Hjälp Med träning!
Hej, jag är 14 år (snart 15), och jag har gymmat i drygt 3 månader nu och jag har väldigt lätt att bygga muskler för det ligger antagligen i mina gener, farsan var bodybuilder och har lärt mig ett och annat om styrketräning och han påstår att om man är ute efter stora explosiva muskler är det tunga vikter som gäller, alltså så man bara klarar runt 4 reps. Som sagt är jag bara 14 år och är lite osäker på om det är bra för min kropp/muskulatur att köra så tunga vikter… Någon som kan ämnet, hjälp.
Du ska nog satsa mera på vikter som du klarar av att göra lite fler reps av, lära dig korrekt teknik osv som du kommer ha nytta av resten av livet. Du är ung och kommer växa som tusan av nästan vad du än gör i gymmet-
ok, men är det farligt att köra med tyngre vikter
En vikt kan vara lätt eller tung beroende av hur du hanterar den. En vikt är för
tung i samma ögonblick som du börjar bryta och bända med kroppen för att baxa upp
den. Så länge du tränar på ett sätt där risken för skador är liten kan du köra ettor och
tvåor hela livet ut.
Tänk utförande framför kilon och repetitioner.
Och f.ö. är du i den åldern där musklerna växer på dig oavsett om du tränar eller inte. Härliga tider!
Försök håll dig till 15×3 set på alla övningar och öka på efter det. Svår fråga. Köra för strikt kan med bli fel.
Borde inte din farsa kunna svara på dessa frågor? Prata med någon med lite erfarenhet på gymmet och fråga vad han tycker om ditt utförande. Jag skulle satsa på 8-10 reps med så mkt belastning det går utan att tumma på utförandet. Alltså kanske 60% av ditt max.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY