Home › Forums › Allmänt om gymträning › hjälp med tränings upplägg
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 februari, 2006 at 22:24 #95004Anonym anvandareMember6 februari, 2006 at 22:24 #1041959Anonym anvandareMember
hej allihopa för 3månader sen fick jag för mig att börja träna på gymmet igen men nu har jag inget vettigt schema att följa.
mitt mål är främst att bli större och starkare, jag är 18år väger ca81kg 183cm lång.
just nu kör jag med det här programet i brist på annat (jag vet inte riktigt hur effektivt det är med tanke på mina mål)[http://www.maxx.nu/bodybuilding/traningsprog/medela.htm]
jag klättrar en dag i veckan och tränar på gymmet 3 hur ska jag lägga upp mitt schema?
hur många set och reps ska jag köra? just nu byter jag efter några veckor mellan 12 och 8 reps för att få mer variation på träningen, ska jag forsätta med det?
hur många olika övningar per muskelgrupp är lagom på ett pass?
hur många set ska jag köra om jag kör 12 respektive 8 reps?
vilka muskelgrupper passar inte att träna samma pass?
och sist men inte minst vilka böcker, internetsidor m.m kan ni rekomendera till en som vill lära sig mer?hoppas ni orkar ta er tid tack på förhand
7 februari, 2006 at 20:00 #1041960Anonym anvandareMemberFörsök att dela upp passen så att hela kroppen tränas på dom 3 dagar du besöker gymmet. Jag tränar Bröst/biceps, Rygg/triceps och Ben, mage och underarmar sätter jag in någon gång ibland då jag tycker att det behövs. Du kan själv välja vilka dagar du vill träna de ovanstående passen på. Men ett tips är att inte träna Bröst/biceps och rygg/triceps för tätt inpå varandra då triceps aktiveras vid bröst övingar och lika så biceps vid ryggövingar. En bra början är att köra 3-4set * 8-12repetitioner. Antal övingar per muskelgrupp bör vara varierande beroende på muskeln storlek. Biceps och triceps som är relativt små muskler(talar för mig själv:D ) behöver bara runt 8-12set. Medans framsida lår kan behöva några flera arbetsset. Några boktips har jag tyvärr inte men det här forumet är väldigt bra att kolla runt på om man söker snabba svar.:up:
MVH / Jocke7 februari, 2006 at 22:01 #1041961Anonym anvandareMemberHar precis börjat köra helkroppspass enligt den här metoden i denna tråd:
[http://forum.body.se/showthread.php?t=83]
Har dock bara hunnit med ett pass än så länge, men andra kommer imorgon och måste säga att första kändes j*vligt bra. 3 helkroppspass i veckan tänkte jag köra, du kan ju läsa och se vad du tycker.
9 februari, 2006 at 16:53 #1041962Anonym anvandareMemberKlonas88 wrote:Har precis börjat köra helkroppspass enligt den här metoden i denna tråd:[http://forum.body.se/showthread.php?t=83]
Har dock bara hunnit med ett pass än så länge, men andra kommer imorgon och måste säga att första kändes j*vligt bra. 3 helkroppspass i veckan tänkte jag köra, du kan ju läsa och se vad du tycker.
ska börja med att tacka alla för svaren.
har läst hela tråden, om jag ska träna så är det vettigt att lägga upp träningen så här?
dag1 underkropp
dag2 överkropp
dag3 vila
dag4 hela kroppen
dag5 vila
dag6 klättring
dag7 vilaom det är ett bra uppläg, vilka pass ska vara tunga respektive lätta?
9 februari, 2006 at 21:29 #1041963Anonym anvandareMemberkapten wrote:om det är ett bra uppläg, vilka pass ska vara tunga respektive lätta?Det får du variera.. Ett smart upplägg kan ju vara att varannan vecka köra överkroppen tungt och underkroppen lätt samt sen tungt helkropp. nästa vecka tvärtom..
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.