Home › Forums › Allmänt om gymträning › Hjälp??? Styrketräning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
29 december, 2013 at 00:34 #104402Anonym anvandareMember29 december, 2013 at 00:34 #1080319Anonym anvandareMember
Jag har ganska nyligen börjat ta träningen mer seriöst, och mitt slit börjat äntligen ge resultat. Har tappat nästan 8kg genom bättre kost och främst konditionsträning. Jag har en lång väg kvar, men har kommit en bit på vägen.
Nu är jag ute efter att kombinera konditionsträningen med mer styrka i min träning, men är väldigt grön inom området.. .
Att bläddra runt bland olika trådar har inte varit till någon speciell hjälp då jag snarare blir avskräckt av allt man ska tänka på för att inte skada sig osv. Förstår själv att allt varierar från person till person och att man måste prova sig fram men skulle uppskatta om någon kunde komma med någon som helst hjälp.
Det jag undrar är alltså:
1. Ungefär på vilka vikter ska/kan jag börja på i tex marklyft och benböj?
2. Vad är det absolut viktigaste jag ska tänka på när jag använder fria vikter?
3. När/Hur ofta ska man öka vikten? Eller ska man bara öka antal reps när det känns lätt?(är 166 cm lång och väger för tillfället ca 59kg om det skulle vara till någon hjälp)
11 januari, 2014 at 13:54 #1080492Anonym anvandareMemberHej, på din första fråga tycker jag du ska börja med att endast använda stången tills du får in en bra teknik sedan ökar du stegvis.
På fråga två skulle jag svara att det viktigaste är att du har en bra teknik och inte slarvar med ditt utförande, börja alltid med för lätta vikter tills du är säker på ditt utförande. När man börjar med fria vikter kan det kännas väldigt ostabilt och då vill man inte ha för tunga vikter.
Fråga 3, Jag tycker du ska öka när du känner dig bekväm med ditt utförande. Sätt upp ett mål att du tex vill klara 10×3 knäböj på 40kg, när du väl klarat det ökar du med 5-10 kilo.
Mitt främsta tips är att du kommer aldrig ångra att du ökade långsamt, men en trasig axel eller rygg kan du få dras med resten av livet.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.